Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 973 ggr
Byvlech
2017-01-12 06:37

Är uppfödarna bara ute efter att tjäna pengar?

När jag ser priserna en del tar för sina kaniner så undrar jag lite hur de tänker. 800-1500 kr för dvärgvädurar med satin, rex eller satinrexpäls och 1000 kr för en lejonhuvad? Finns det någon annan anledning till att de tar så höga priser än att de vill tjäna pengar? Det handlar om wienertecknade kaniner som inte har stamtavla, inte ställs ut eller tävlas med utan säljs som kelkaniner. Föräldradjuren är sällan importerade utan köpte från andra uppfödare här i Sverige eller så kommer de från säljarens egna uppfödning. Oftast har dessa uppfödare dessutom kullar hela tiden, ibland flera stycken samtidigt. Så handlar det om att tjäna pengar eller missar jag något?

Annons:
Agafia
2017-01-12 06:53
#1

Det kanske är för att bara seriösa köpare som vill/ kan satsa på sin Kanin ska kontakta uppfödaren . Sedan är det väl inte helt gratis att föda upp Kaniner ? Självklart finns det dom som är oseriösa och bara vill tjäna pengar precis som med andra djur .

TypSofiaK
2017-01-12 09:59
#2

Tror det är mycket som #1

Finns både seriösa och oseriösa uppfödare och att det kostar att ha uppfödning. 

Man måste läsa noga om uppfödaren man vill ha en kanin ifrån, ring och fråga, vad är det som igår med kaninen? Följer det med foder? Är kaninen redan vacinerad? 

Vad vill just denna uppfödaren uppnå med sin uppfödning? Är det att få fram roliga hoppkaniner? Är det kelkaniner? Är det kaniner som är bättre till agility eller liknande. 

Det är som andra djur man måste läsa vad uppfödaren vill och vad som den personen satsar på. 

Personligen har jag köpt och kommer köpa en till av henne, hon har satsat på lugna och stabila kaniner och keliga m.m.

http://nouw.com/typsofiak

Ett liv med massor med framgångar och motgångar.

Byvlech
2017-01-12 11:41
#3

Självklart är det inte gratis men det kostar ju inte så pass mycket att ha en kull kaninungar att man måste ta så mycket för dem. Alla dessa är "bara" kelkaniner och det ingår ingenting mer än det vanliga som man "alltid" får, även från uppfödare med lägre priser och ofta till och med från privatpersoner - alltså övergångsfoder, härstamningsbevis och bettfelskontrollerad.

Peak303
2017-01-12 18:45
#4

Tyvärr finns det en hel del uppfödare med Dvärgvädur på de olika pälstyperna som i stort sätt bara drar pengar ur köparna. Där kaninerna som de senare har sålt fått bettfel eller andra defekter som dessa behövt avlivas för. Många av dessa uppfödarna har också en hel del kaniner i sina led där det uppkommit bland annat bettfel. Men de är bara ute efter att sälja kaniner dyrt då de är "exklusiva" i färg, form, päls i stort sätt. Annars är dem som vilken annan kanin som helst.

Att hitta en seriös uppfödare så kan det vara bra att höra runt med andra kaninägare. Kanske söka runt efter vilka uppfödare som andra kaninägare rekommenderar eller inte rekommenderar. Jag har tyvärr många uppfödare på en svartlista. Som de hamnat på efter en rad olika krav som dessa inte uppföljer enligt mig. Vilket kan vara allt från att dessa varit otroligt otrevliga mot tidigare kaninköpare (eller mig personligen) eller helt enkelt där jag "råkat"(?) få en kanin som tyvärr varit otroligt aggressiv eller haft en defekt. 

Att hitta en seriös uppfödare är svårt. Men man hittar det till sist. De uppfödare jag har kaniner av idag känner jag personligen. Jag känner även till en hel del uppfödare runt om i Sverige inom de olika "kategorierna" då jag tidigare fött upp till kel och utställning. Men idag satsar jag helhjärtat på kaninhoppningen. Och lär nog stanna där! 🙂

Så är det så att du är ute efter att hitta en uppfödare så hjälper jag dig mer än gärna. Bara skicka iväg ett PM till mig! 🙂

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Mihnnalie
2017-01-12 19:06
#5

Tror också mycket på #1. Jag har en liten uppfödning av dvv och nu på gotlansdkaniner som kommer paras med en hoppkorsning. Jag kommer ta 600kr för ungarna. Det e inte gratis de kostar en del att ta kull. Och mina ungar kommer vara bettfelskontrellerade och om man vill vaccinerade men då kostar de lite mer. Om man lånar hane (som jag kommer göra) så vill ju de ha pengar för de. De kan ta mellan 100-300kr (som jag sett) för varje levande unge vid 8 veckors ålder. Sen finns de ju oseriösa uppfödare som bara vill tjäna pengar. Men om ungarna har stamtavla osv så tar man ju mer för ungarna.

Peak303
2017-01-12 19:19
#6

#5 Tyvärr är det sällan du ens får 500kr för en kanin med otroligt bra stam eller utställnings resultat. Hade en hona blå dvv efter champion pappa som hade 2st 95p. Tog mig flera månader att få sålt henne. 

Fick knappt 400kr för mina dvärgvädurar efter min champion hane där dessa sedan fick 94,5 på utställning ex. En stamtavle kanin är dock långt ifrån vad du får med en hoppkanin. Vissa kaniner jag köpt för utställning har jag bara fått kanin + stamtavla. Inget mer om det där efter sen.

När det handlat om hoppkaniner har dessa i vissa fall varit vaccinerade. De har en hel fakta mapp där man får veta om föräldrarna, kullsyskon, äldre syskon, hela stammen så långt bak uppfödaren känner till, köpeavtal och övergångsfoder. Där du även har en bra kontakt med din uppfödare och kan ställa frågor till denna genom hela kaninens liv. Min ena på 4,5 år pratar jag fortfarande med uppfödaren om för olika tips? och liknande! Dessa kan lätt säljas för runt 600-900kr om det är efter kaniner som är klassade svår och uppåt! Och är ofta mycket mer prestation och arbete som läggs ner på hoppkaniner än utställnings djur. Där du måste träna djuren för att de ska kunna prestera på tävlingar och kunna klassa upp sig. 

Och ja, som ägare av hane till hoppning så vill man som hanens ägare antingen få en unge ur kullen eller en avgift. För det är mycket arbete man lagt ner som ägare till hanen också. 😉

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
cissi_1993
2017-01-12 22:02
#7

jag hoppas priset på kaniner går upp då kansek inte lika många köper dom till sina barn uta att tänka efter. men det är nog en blandad skara som lägger ut sina kaniner för dettta pris.

Sxne
2017-01-13 12:16
#8

Det höga priset kan ju också bero på att de inte vill att folk ska nappa bara för att de är billiga, utan för att folk köper de för att de verkligen vill ha en kanin! :)

/Evelina

Irmelinis
2017-01-13 15:43
#9

Det går inte att bara på priset säga ifall uppfödaren är seriös eller inte, men det fattar ni nog :) 

Jag brukar inte jämföra mig med vad andra uppfödare tar för priser, utan vad husdjur i allmänhet kostar. Sällskapskatter säljs för allt mellan 4000 - 9000 kr, blandraser som renraser. Sällskapshundar säljs för 14000 kr och uppåt. Ska då inte en sällskapskanin, som kan leva i 10 år få säljas för 1000-2000 kr? 

Hur värderar man kaniner om man inte tycker de ska kosta mer än 400 kr? Då blir det slit och släng-djur för många. En del i att kaninens status som sällskapsdjur ska höjas måste bli att inköpspriset också höjs (bland mycket annat som också måste göras). Jag har höjt priserna på mina ungar till denna säsongen, men erbjuder då samtidigt att ID-märka mina ungar med chip + veterinärbesiktiga dem hos veterinär, så att det höjda priset går tillbaks till att göra något för kaninerna. 

Ja, det finns uppfödare som har kullar året runt, avlar på bettfelslinjer och bara vill tjäna pengar. Det är inte svårt alls att räkna ut vilka det är.  Det kommer alltid finnas oseriösa uppfödare av alla djurslag, tyvärr.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: