Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 3260 ggr
[Elisabeth Lindgren]
1/11/17, 4:04 PM

Ska jag ha halm eller spån? Vad är bäst?

Hej! Jag har två kanin ungar.  Vi hade en annan kanin unge innan dem. Men den lever inte längre. Men i alla fall, När jag skulle köpa mina kaniner så sa dem att dem inte får vara ute under 10 grader.  Alltså bor kaninerna just nu inne på vintern. Jag undrar ifall jag ska ha halm eller spån? Jag tror ju att halm är bäst eftersom det är ju varmare och det blir inte lika stökigt, Sen i deras toalett kan man ju ha spån. Ifall jag har spån istället så kommer allt ju bli så mycket stökigare. Jag hade spån innan och det luktade mer eftersom att spånet suger ju in kisset osv. Men jag har sagt lite som inte har med ämnet och göra för att ni ska förstå. Men som sagt så undrar jag om spån eller halm är bäst? Vad tror ni? Eller vad vet ni?

Annons:
Namiko
1/11/17, 5:02 PM
#1

För det första så klarar kaniner kyla galant, så dom kan bo ute året om om du vill, men eftersom det blir en stor chock att flytta ut nu så får du vänta med det till nästa vinter. Det är värme som är jobbigt för dom men jag har själv haft utekaniner i temperaturer ner till -35 och det enda problemet har varit att vattnet fryser lite väl fort. Man får bara se till att dom har ordentligt med halm i huset som dom kan boa in sig i för att hålla värmen och byta vatten flera gånger om dagen.

För det andra, skippa kutterspån, det är inte bra för kaniner. Jag använde själv toalätt, papperspellets, i toalådan till mina innekaniner och det håller lukten under kontroll riktigt bra. Sen kan du ha halm i resten av buren om du vill det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sossos
1/11/17, 5:48 PM
#2

Halm kan du absolut ha i hela buren, blir ett mjukt och skönt underlag för små kanintassar :) Jag tycker det är bäst om man har rumsrena kaniner, annars blir det lätt väldigt äckligt (halmen suger inte upp kisset så bra) och svårstädat. I toalättlådan tycker jag absolut att du kan ha spån, själv tycker jag att det luktar väldigt lite. Toa-lätt skulle jag inte rekomendera, för hårt för tassarna, istället(om man inte vill ha spån) vet jag att det finns någon slags kattsand som som ska funka bra, kanske hette den öko plus?? Något sånt tror jag XD Men du kan ju testa sig fram och se vad som funkar bäst för dig och dina kaniner ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
1/11/17, 6:18 PM
#3

Kaniner kan bo ute året om! De är inga problem! Ha lagom stora hus som dem kan sträcka ut sig i åt alla håll bara, rikligt fyllda med halm och se till att dem har ordentligt med hö att äta! Men du får börja ha dem ute på sommaren så att dem gradvis vänjer sig vid att det blir kallare och hinner sätta päls! Så om du vill ha dem ute året om flytta ut dem på sommaren och ta inte in dem annat än korta stunder! Man kan ha hampaströ med halm över så borde de inte bli så smutsigt!

[Elisabeth Lindgren]
1/11/17, 7:58 PM
#4

Hej! Jag VET att kaniner kan var ute året om och att dem klarar kyla, Men Turbo och Attix kommer jag faktiskt att ha inne på vintern. Så är det bara. Jag kommer ha ute dem på sommaren och lite fram åt våren. Men just på vintern och längre fram i hösten då det börjar bli kallt, Då kommer dem inte att vara ute. Ja, Som sagt så vet jag att dem klarar vintern. Men jag vill inte utsätta dem för förkylning, Då attix redan blivit förkyld. Dessutom sa förra ägarna att dem inte fick vara ute mindre en 10 grader. Dem är bara några månader också. Visst dem kanske får vara ute när dem är fullvuxna. Men just nu kommer dem inte få vara ute. Dem får perfekt med foder och hö. 

Tack så jätte mycket för att ni försöker hjälpa mig. Jag är inte arg jag ville bara förklara. ❤️

tiger tok
1/11/17, 8:10 PM
#5

Ville bara berätta att deras förra ägare hade fel som sa att dem inte kunde vara ute om det var mindre än tio grader! Sen om du vill ha dem inne eller ute är ditt val!

tixEntry
1/11/17, 9:48 PM
#6

#4 Nja, jag tror nog att ungar klarar sig precis lika bra som vuxna i kallt väder, bara de har, som sagt, en bra bur med mycket halm och hö. :)

Det finns många olika sorters strö av både papper, trä och så växter, men jag skulle också säga att halm är bäst. Dessutom skadar det inte att blanda olika sorter, tex ett lager av något med bra uppsugningsförmåga och halm över. Då sugs eventuellt kiss upp men kaninen behöver inte gå runt i det blöta ströet. Även fast en kanin är väldigt rumsren och det inte blir något kiss utanför toan kan det komma vatten från skål/flaska och blöta ner.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
TypSofiaK
1/11/17, 10:54 PM
#7

Det med kyla kan jag inte svara på, Men jag har halm i hela buren! Och toalätt i hans ''kanin''låda :) men han använder endast lådan som toa :) Innan vi visste var han kissa använde vi spån under halmen för att se vart vi ska ställa lådan :)

http://nouw.com/typsofiak

Ett liv med massor med framgångar och motgångar.

Upp till toppen
Annons: