Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 640 ggr
linnlarssonn
2017-01-09 20:40

Ultimata innekaninen?

Har haft olika raser på kaniner men aldrig någon som har varit inne och fått gått fritt. Kommer ev flytta hemifrån inom ca 6 mån och har sedan länge bestämt mig för att skaffa mig en kanin som sambo 😍 

Så har ni några tips? på raser? Hona eller hane?? Kastration/sterilisering eller inte? Är van med att äga kanin men vill ha en mycket lugn/kelig, lättlärd och sällskaplig som kan vara frigående när jag är hemma. Vet att det skiljer från individ till individ men det finns ju vissa drag som går i vissa raser osv. 

Har länge drömt om en fransk vädur, är lite nyfiken på typ en rexpälsad dvärgvädur då jag tycker dom är så fina samt ett plus för att de är allergivänliga då jag har endel allergiker i min närhet, dock har de dvärgvädurar jag ägt innan varit väldigt aktiva. Har för tillfället (eller mamma, därför han inte får flytta med) en hane som troligtvis är en löwenkorsning och han är heelt underbar.

Så har ni några tankar?

Annons:
Peak303
2017-01-09 20:46
#1

Beror helt och hållet på vad för vikt du vill ha på en kanin. 

Med både dvärgvädur (normalpälsad) och holländare är två raser jag rekommenderar starkt. Kön beror lite på. Och ja kastrering oavsett hona/hane bör göras. På hanar slipper man deras skvättande mm. Och på honor kan du undvika livmodercancer. 

Att Dvärgvädur rexpälsade är allergivänliga är ofta en myt. Då allt beror på personen som träffar kaninen, hur vida den är allergisk eller inte. Vissa klarar till och med normalpälsade kaniner bättre. Men det är tyvärr ingen pälstyp på dvärgvädur jag skulle rekommendera. För råkar du få tag på en kanin från feluppfödare riskerar den att få bettfel. Då många tyvärr inte bryr sig ett skvatt om kaninerna de avlar på. Då de "inte säljer till Avel ändå". 

Lite sådär: Löwen är förkortning på tyska namnet, Lejonhuvad kanin heter det i Sverige. Sen sker kastrering på både honor och hanar i dagsläget. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

linnlarssonn
2017-01-09 21:13
#2

Tack för massa info! Vikt känner jag inte spelar särskilt stor roll faktiskt, kostnaden blir ju logiskt sett högre med en större men det spelar ingen stor roll sålänge kaninen är trevlig i övrigt. 

Googlade lite på holländare och dom var ju riktigt fina haha :) Läste att hanar är att föredra då dom är trevligare över lag och är lättare att hålla i bra hull utan att dom blir för tjocka men det kanske inte stämmer? Skiljer det i pris på kastration mellan honor och hanar? På tex. katter är det ju billigare att kastrera hanar.

Vill iallafall köpa en renrasig med stamtavla från seriös uppfödare så att jag ev kan testa att ställa ut om jag skulle känna för det :)

Peak303
2017-01-09 21:18
#3

Jo det skiljer ganska mycket mellan honor och hanar. Där jag kastrerat mina 2 ligger priserna på:
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #454545}

Kanin under 3kg: 

Hane: 895:- 

Hona: 1375:-

Över 3kg:

Hane: 1095:-

Hona: 1795:-

Att hitta renrasida dvv rex med stamtavla kan bli riktigt svårt då det inte är många som avlar på dessa för utställning. Och gör dem det är de sällan så rastypiska. Finns ju självklart de som är. 

Så vill du testa utställning skulle jag satsa på holländare, viktigt att veta är dock att en kastrerad kanin inte får delta på en utställning. Utan bara i PET. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

linnlarssonn
2017-01-09 21:28
#4

Ska absolut kolla vidare på holländare, får kanske lägga rexpälsad på hyllan ändå, finns ju såpass mycket andra raser :)

sossos
2017-01-10 14:59
#5

Sen finns det ju faktiskt en annan nackdel med rex, särsillt om de är innekaniner då de väldigt lätt får trycksår på hälarna. Plågsamt för kaninen och kan vara svårt att få bort… Skulle jag haft en innekanin skulle det vart en kastrerad hane, holländare eller fransk vädur. De verkar så mysiga och även ganska lättlärda :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: