Annons:
Etikettallmänt
Läst 1081 ggr
Jag och mina djur : )
1/9/17, 6:28 PM

Problem med att bära min kanin

Min snart 2 åriga kanin hona gillar inte att bli buren och jag vet inte varför. Hon hoppar iväg och trycker in sig i hörnen på buren när jag ska lyfta upp henne, när jag väl fått tag i henne och börjar gå så klättrar hon sig upp mot min hals och andas väldigt häftigt, hennes klor är vassa och det gör ont när hon gör så. Om ni har några tips? eller funderingar om vad det kan bro på så vore jag tacksam!

Annons:
cissi_1993
1/9/17, 6:54 PM
#1

jag har läst att det kan bero på att dom är höjdrädda min hona var lika dan men jag tvingade henne och höll henne hårt då gick det bättre, på slutet tror jag nästan hon njöt av de dock säkert bara för att  hon viste att hon skulle få mat ;)

Jag och mina djur : )
1/9/17, 7:03 PM
#2

Jag har försökt att hålla henne hårdare och lite tryggare men det har inte hjälpt så mycket : / men tack för svaret!

cissi_1993
1/9/17, 7:20 PM
#3

prova med mat ge mat i famnen osv. då satt då min flicka still

tixEntry
1/9/17, 7:30 PM
#4

Sluta bära henne om hon inte gillar det! Många kaniner gillar inte alls att bli upplyfta och burna. Bär henne i en transportbur om du måste flytta henne.
Annars får du träna henne till att acceptera att bli buren, här är en bra artikel till hjälp: http://www.therabbithouse.com/behaviour/problem-picking-rabbit-up.asp

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Mihnnalie
1/9/17, 8:14 PM
#5

Ge henne mat/godis i famnen och sitt ned med henne till en början, om hon är höjdrädd så är det bra om hon känner sig trygg hos dig, du kan ju sitta på marken o ha henne i knät :) Det är ju ganska viktigt att man ska kunna bära kaninen! Man kan ju inte ha henne i en transport varje gång du ska flytta henne någonstans. Men börja lungt o försiktigt, låt de ta den tid det tar! Lycka till! :)

tixEntry
1/9/17, 9:57 PM
#6

#5 Tja, enda gångerna man måste lyfta upp kaninen är väl om huset börjar brinna eller nåt, det är ju inte direkt särskilt krångligt med en transportbur. Det kan tvärtemot vara lättare, om man annars hade burit kaninen den längre sträckan kan den försöka hoppa ner eller sprattla sig loss.

Om det är en innekanin så kan den helt enkelt få vara kvar på golvet om man ska gosa med den eller så och om man vill ha en Hage till sin utekanin kan man koppla ihop den med buren i stället för att behöva bära kaninen dit. Att vara i markhöjd, eller om kaninen självmant hoppat upp på något för att den är nyfiken på dig, är ju att umgås på kaninens villkor, så att säga. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Jag och mina djur : )
1/9/17, 11:56 PM
#7

Tack för tipsen! ; )

tiger tok
1/10/17, 7:07 AM
#8

Vet två franska vädurar som vi köpte en korg till, då kunde dem hoppa i korgen själv, och man fick "bara" se till att dem inte hoppade ur korgen!

cissi_1993
1/11/17, 5:17 PM
#9

jag lärde min tjej att hoppa in i sin transportbur när jag sa till vilket självklart underlättade men det är ju väldigt praktiskt och värt att jobba mot att kunna bära sin kanin

kanin/höna
1/12/17, 3:50 AM
#10

Kaniner är höjdrädda och ska inte lyftas mer än vad som absolut är nödvändigt. Vist finns det kaniner som inte är ett dugg rädda att bli burna ,en om man mörkar att de blir de så ska du sluta att lyfta. Tänk dig själv vara böjdrädd och någon bara lyfter upp dig 100 m upp i luften.

TypSofiaK
1/12/17, 9:11 AM
#11

Vad jag läst mig till är dem flesta kaniner rädda för att bli lyfta då dem är markdjur, hjöjdrädsla är vanlig men när dem lyfts i naturen är när dem ska bli mat till andra djur..

http://nouw.com/typsofiak

Ett liv med massor med framgångar och motgångar.

tixEntry
1/12/17, 9:38 AM
#12

#11 Ja, så är det. Om man lyfter kaninen bakifrån/uppifrån runt magen är det stor risk att den får panik och börjar sprattla, för i naturen är det bara rovfåglar som lyfter upp kaniner på det sättet. Kaninen måste sprattla sig loss, eller bli fågelmat.

De är markdjur och trivs bäst på marken.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: