Annons:
Etikettallmänt
Läst 545 ggr
Moast
1/9/17, 1:55 PM

Kanin m. Hund o katt?

Hej! Min familj funderar på att skaffa oss två kaniner.. Men hur funkar det om man redan har katt och hund. Hur får man kaniner att förstå att dem inte är farliga? Måste man ta en kaninunge för att det ska funka? Hur tänker ni angående det här?

Annons:
Peak303
1/9/17, 8:25 PM
#1

Jag flyttade mina kaniner dit där jag hade en hund nu i somras. Det gick väldigt bra. Mellan galler var där inga problem men skulle aldrig våga ha hund och kanin tillsammans själva. Speciellt inte den rasen vi hade (fick avliva hunden för någon månad sedan). Då hon var en grythund. Det viktigaste är psyket på hund och katt, men även vad hunden har för "grund". Då vissa hundar kan fungera super, medan andra med ex jakt i sig kan göra allt för att ha ihjäl kaninerna. Men även för att de kan skrämma livet ur kaninerna.

Det finns kaniner som är livrädda för hundar, har själv en sådan hemma. Nej inte tvunget att det måste vara en unge.

Jag skulle ju dock säga att "lär hunden och katten att kaninen också lever här nu", inte "lära kaninen att dessa inte är farliga".

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

linnlarssonn
1/9/17, 8:44 PM
#2

Har kanin (är dock inte lös utan uppsikt) tillsammans med hund och katt. Katterna bryr sig inte alls men hunden är den som är rädd för kaninen, haha. Kaninen vill gå fram och nosa medans hunden tycker det är lite läskigt och går iväg. Vår hund är dock en riktig fegis när det gäller det mesta och katterna  är nonchalanta och gör inget större väsen av sig. Så skulle nog säga att det har mycket att göra med hur hunden/katten är i psyke och personlighet sen innan.

Moast
1/9/17, 9:18 PM
#3

Okej tack för svaren!! Vår hund är en Labrador (ej jaktlabrador), hon har varit hemma hos min kompis som har en kanin. Få har den suttit i bur men hon har inte brytt sig om den över huvud taget, knappt nosat på den. Dock vill hon springa efter vilda harar osv. Ena katten har varit lös (under uppsikt) med kaniner förut, då satt han mest och kollade på dem, men försökte inte bita i dem eller liknande. Han känns mer som en betraktare, det skulle bli en annan sak om jag släppte ner min hamster på golvet. Men eftersom kaniner är så pass stora så får han inte riktigt in samma jaktinstinkt antar jag. Den andra katten har bara sätt en kanin genom galler och har inte verkar jätteintresserad. Utan det är mer den andra katten som mest betraktar, men jag anatar att så länge man håller koll så borde det gå..

Upp till toppen
Annons: