Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3349 ggr
Hästbäst
2017-01-05 15:39

Kaninunge bakbensförlamning! Hjälp!

Hej! Vi upptäckte idag att en av våra kaninungar hade lite svårt att gå. Han liksom vinglade med bakbenen och kunde inte riktigt bestäma över de, de följde inte riktigt med alla gånger han gick. Jag har läst lite om det och antar att det är bakbensförlamning eftersom alla de symtomen stämmer in. Han har ramlat en gång från trappen (han var typ 2v då) när han tagit sig ut från boet (vi satte sedan upp som ett skydd där så de inte kunde ramla ner) vi såg det som tur var och det såg inte så jättebra ut när han ramlade men jag tittade på han och tog sedan upp han i boet. Idag på morgonen när vi såg det så hade vi släppt ut alla kaninungar så de fick röra lite på sig. Vi har även en till bur kompostgallerhage därnere med pappan. Då såg vi att kaninen skulle gå in i hagen genom kompostgallret (pappan var såklart instängd i sin bur då) men han fastnade lksom lite med bakbenen så han kanske sträckte sig då. Ifall det kan orsaka detta. Vi har ringt veterinär och fått en tid men vi väntar ju oss det värsta :(. Så vi undrar ifall att någon varig med om detta och kan berätta hur det gått och ge oss råd hur vi ska göra. Vi kommer göra allt vi kan så han ska kunna få ett bra liv (men såklart om det inte går att rädda honom så vill vi inte orsaka onödigt lidande…). Vi har köpt sånnhär vitamin grej med c-vitamin då jag läst att detta är bra att ge. Är väldigt tacksam för svar :).

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Tjeja
2017-01-05 15:50
#1

Läser rubriken och tänker direkt på C-vitaminbrist! Se till att få i plutten naturligt c-vitamin snarast. Det som erbjuds i torrformat är konstgjort (askorbinsyra) och tas inte upp av kroppen ordentligt utan hjälp av äkta C-vitaminer. Vänta inte med att ge det utan se till att plutten tuggar/slickar i sig lite äkta färsk C-vitamin direkt! Så ni börjar vända på problemet så fort som möjligt, innan plutten får permanenta nervskador!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-05 15:59
#2

http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/Smådjur/Smådjursfoder-%26-Mineraler/Mineraler-%26-Vitaminer/Vitaminer-Beaphar-Kanin,-100-ml/p/1240682 Tack så jättemycket för svar :D #1 . Vi har köpt ett vitamintillskott på granngården (det jag länkade där uppe) jag hoppas det är bra annars kanske du kan tipsa om något. Det står att man ska ge 22 droppar/dag men jag kanske ska ge mer?

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
2017-01-05 16:07
#3

Jag hade gett dropparna som står samt gett extra c-vitaminrikt godis!. Typ lite färsk persilja eller någon annan grönsak som inte importerats utan växt o mognat här i sverige. (Importerade saker plockas för tidigt och får inte mogna klart tillräckligt så att Cvitaminet hinner bildas. Därför är importerad frukt o grönt ofta fattigt på det fast d egentligen ska vara rika på det.)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-05 17:19
#4

Tack för svaret :). Ska göra det. Har gett han lite grönsaker nu. Han kanske även fått fötterna/benen ur led typ när jag läst lite mer. Nån som varit med om detta kanske kan ge råd och berätta hur det gick? Ska åka till vet på måndag och vet ju att vissa veterinärer inte är så duktiga som andra och inte ens ger en någon chans ifall man vill föröka lösa problemet…

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
2017-01-05 17:28
#5

Se då till att putta i plutten så mycket c-vitamin som möjligt tills på måndag då!

Det är ju ingen större risk att det blir för mycket, för om det är tillfälligt kissas överskottet ut (man skall bara inte överdriva i längden så de bildar resistens)!

Häll droppar på grönsakerna och pluta på! Har du tur hinner ni märka skillnad redan innan måndag. Har ni otur har plutten redan permanenta nervskador.

Håller tummarna att det går bra och att ni upptäckt detta i tid!  ❤️

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-05 17:37
#6

Tack så mycket ☺. Kan det vara luxation? Men får väll hoppas på det bästa och försöa så gott det går. Kommer definitivt höra av mig igen (och tjata efter mer tips? XD).

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Tjeja
2017-01-05 17:39
#7

Luxation kan det ju bli om benen hoppar ur led. Då behöver det inte ha med c-vitamin alls att göra utan kan vara en missbildning helt enkelt.

Men om det skulle vara luxation skadar det ändå inte med en C-vitamin kur några dagar ändå! Tvärt om! 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-05 17:43
#8

Okej, bra att veta :). Men känns ju lite orimligt att båda bakbenen hoppat ur led samtidigt. Men vem vet? Kommer väll antagligen få svar hos veterinären.

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
2017-01-05 17:44
#9

Tja.. är det en höftmissbildning är det väl inte så långsökt..?

Kanske bara vanligare med C-vitaminbrist och bakbensförlamning däremot.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-05 17:52
#10

Jo ioförsej :). Tror nog ändå det är bakbensförlamning för symtomen stämmer mer med det. Vet inget som det annars skulle kunna vara.

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-01-05 20:54
#11

Kan man kanske göra någon typ av stödskena till kaninen (medans vi väntar på vet) av typ sugrör och bandage? Ibland så får han benet i så äckliga vinklar och han bryr sig inte . Så kanske han kan stärka benen lite?

Hästar är våra bästa vänner

Lolagirl
2017-01-06 17:43
#12

Snälla om det är backbensförlaming så avliva inte kaninen, den kan ha ett bra liv ändå, kolla på den här videon på youtube av en förlamad kanin med en rullstol https://youtu.be/-AcQCWZAsPM Om ni inte vill ta hand om en förlamad kanin och vill avliva den så kan jag gärna adoptera den av er om ni vill? :) jag skulle ta hand om den även om den är backbensförlamad, och skaffa en rullstol åt den

Hästbäst
2017-01-06 17:57
#13

Jag anser inte att kaniner som har en "rullstol" kan leva ett bra liv. De skulle knappast kunna utföra några naturliga aktiveteter. De skulle inte kunna hoppa, inte gräva, inte leka och skulle behöva hjälp med hygienen. Den skulle inte heller kunna röra sig (särskilt bra iallafall) när den ville eftersom den inte kan ha "rullstolen" hela tiden. Vi ser hur våran kanin mår. Han försöker springa och göra skutt som de andra men lyckas inte. Han kan inte ta upp båda framtassarna samtidigt utan bara en för att tvätta sig. Han släpar oftast baktassarna bakom sig och får dra hela kroppen med framdelen. Om det inte kommer någon jättebra lösning hos veterinären som gör att han kan leva ett bra och lyckligt liv så kommer vi avliva honom.

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
emms
2017-01-06 18:14
#14

Jag hade en kanin som blev förlamad i bakbenen. Köpt på djuraffär för väldigt länge sedan och blev tagen tidigt från mamman. Ofta har det att göra med selenbrist. Sverige är väldigt fattigt på selen och bland grisar får man ofta ge tillskott för att benen ska hinna med när de växer. 

Allram som han hette blev förlamad när han var runt 4 månader skulle jag gissa på. Vi fick lite injektioner hos veterinären men han blev tyvärr inte bättre. I början var han glad och försökte men man märkte på honom att han fick nog. Han började bli aggressiv, visade ingen livsglädje och började bita på sina egna ben så han fick sår. Detta hände under en snabb tid så han hann inte lida någon lång period, vi bestämde oss för att avliva honom. Tyvärr har jag inte hört om någon kanin som blivit bra från detta, men eftersom din unge är så pass ung hoppas jag den har en chans! :) De jag har hört om har varit runt 3-4 månader när de insjuknat. Se bara till att få träffa en kaninkunnig veterinär, ring gärna runt till experterna i sverige och få råd innan ditt besök om din veterinär inte har någon expertiskunskap. 

Lycka till!

Emma

Lolagirl
2017-01-06 18:15
#15

okej:( synd eftersom man avlivar ju inte människor som inte kan ta hand om sig själva och är handikappade…men iallafall hoppas du ger honom en human avlivning om det är det du bestämmer dig för till slut :(

Hästbäst
2017-01-06 18:38
#16

#14 Kan ju ringa till några veterinärer. Har läst om några som klarat sig men verkar inte vara så vanligt. Ska testa att ge lite lucern, han har fått grädde. Men vet inte något mer vi kan ge honom med selen i. Tack för tipsen :).

Hästar är våra bästa vänner

Gremlins
2017-01-06 20:45
#17

Håller med #14, selen-brist brukar vara orsaken till förlamningar hos ungar.

Hade en 6 veckors-unge i våras som drabbades, han var vinglig och ramlade omkull när han försökte hoppa och låg på ena sidan. Köpte flytande selen (på Granngården) och gav en droppe i munnen 2 ggr/dag i 2 dagar så var han okej sen och han är nu 7 månader.  Ger alltid selen i vattnet till alla kaniner nu, doserar 1 kryddmått per dl vatten.

Håller tummarna för din kanin ❤️

Hästbäst
2017-01-06 22:35
#18

Tack så sjukt mycket för tipsen 😀. Har gett honom grädde, flera skedar av den där vitaminen jag länkade tidigare, mat med flera vitaminer och även en selen kapsel utblandad med vatten. Vi hällde resten i kaninernas mat för att förebygga för de också. #17 Vad bra att det gick bra för din kanin 😊. Hur allvarligt var det med din kanin? Kunde han släpa benen efter sig ibland? Hur snabbt märkte du förbättring? Och vad heter selenet du köpte?

Hästar är våra bästa vänner

Gremlins
2017-01-06 23:24
#19

Ja han släpade bakbenen efter sig men låg mest på ena sidan. Han blev bättre efter ett par dagar men var vinglig typ en vecka men det märks inget alls på honom nu ❤️

Mycket viktigt att du ser till att kaninen får tillräckligt att äta och dricka, min var matglad trots förlamningen men många dör av att de inte kan ta sig till mat och vatten 😕

Jag använder detta selen http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-%26-Foder/N%C3%B6tkreatur/N%C3%B6tfoder-%26-Mineraler/Tillskott-%26-Mineraler/Fodertillskott-Lantm%C3%A4nnen-Protect-E-selen%2C-1-l/p/1196392_BASE  

Är för alla djurslag men dosering till kanin står inte på förpackningen men underhållsdos är 1 kryddmått i 1 dl vatten. När min kanin var dålig så tog jag en chansning och gav honom en droppe outspädd selen morgon och kväll i 2 dagar men gör du det så är det på egen risk, selen är farligt att överdosera!

Hästbäst
2017-01-06 23:37
#20

Asså hoppas så mycket att han blir bättre nu 😢. Ska åka och köpa den där på granngården imorgon. Den kaninen du hade var han den ändå i kullen som blev dålig och blev han snabbt dålig, över en dag typ? Får hålla alla tummar nu 💖👍✊

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Gremlins
2017-01-06 23:49
#21

Jag hade ett par ungar i samma kull som bara låg döda på morgonen när de var 6 veckor, ringde och pratade med veterinär på SLU då som sa att jag skulle ge selen. Var och köpte det och då jag kom hem så var denna kille helt plötsligt förlamad! Behandlade honom som jag skrev här ovan, de andra ungarna fick i sitt vatten och ingen mer blev sjuk.

Hästbäst
2017-01-07 08:37
#22

Vad tråkigt för de döda 😐. Jag berättade ju om fallet han gjorde men det var för ca 4 v sedan så jag förstår inte riktigt att det uppkommer nu isånafall. Vi upptäckte ju också våran helt plötsligt och det låter ju rimligt med selenbrist eftersom de slutar dia.

Hästar är våra bästa vänner

Gremlins
2017-01-07 09:29
#23

Jättetråkigt att hitta dem döda och en ännu värre chock när vi hittade lill-killen förlamad 😕 är nybörjare som uppfödare även om jag har haft kaniner för sällskap sen jag var barn.  Har dock haft kontakt med "gamla rävar" med lång erfarenhet och enligt dem så är det vissa år som man tyvärr får fall av förlamning på ungarna. 

Tror inte att fallet är orsaken här, då skulle den ha haft problem tidigare.

Hästbäst
2017-01-07 09:36
#24

Nej det är inte så roligt😦. Men iag känns ha inte bättre snarare sämre. Ska ge han en extra mycket idag. Vad har jag att förlora liksom? Tycker ni att jag borde låta han få kräla runt utanför buren? Har släppt ut kaninerna nu och då krälar han ut 😵. Eller är det bättre att han får vila i buren?

Hästar är våra bästa vänner

Gremlins
2017-01-07 10:09
#25

Jag hade min unge kvar i buren så han hade sällskap av mamma och syskon. 

Han får ju inte kravla omkring så han får skavsår. Äter och dricker han?

Hästbäst
2017-01-07 10:20
#26

Han äter och dricker har jag inte sett men vi matar honom med selen (pulverform) utblandat med lite vatten. Även vitaminer så han får ju iaf någon vätska.

Hästar är våra bästa vänner

Gremlins
2017-01-07 10:34
#27

Bra att han äter, pellets som är upplöst i ljummet vatten eller critical care brukar funka annars.  Tänk på att selen och E-vitamin är farligt att överdosera!

Annons:
Hästbäst
2017-01-07 10:48
#28

Aa jag vet. Men det är mitt enda val. Framtiden ser inte så ljus ut för honom. Nu släpar han benen hela tiden 😟.

Hästar är våra bästa vänner

Gremlins
2017-01-07 10:51
#29

Håller tummarna för er ❤️

Uppdatera gärna hur det går för honom.

Hästbäst
2017-01-07 11:26
#30

Ja tack så mycket 💖👍✊

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
2017-01-07 11:34
#31

Åh vad bra att du fått mer konkreta och kunniga råd! (Lärde jag mig nytt om selen också!👍) Håller tummarna för lillplutten! Fungerar det för er med selen och vitaminer borde ni hinna märka en vändning mot det bättre under helgen i alla fall. Fast om jag förstått det rätt att han har varit vinglig i 4 veckor redan låter det som lite för länge i en sån litens liv. Risken är nog ganska stor att den redan har fått permanenta nervskador då kan jag tro. 😢 Men tummhållning här för allt vad det går! 💜

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-07 12:00
#32

#31 Nej han har varit vinglig sen torsdags 😯. Han har blivit lite sämre men nu när vi hittade selen holistic kapslar så har vi börjat gett de sen igår. Hoppas på förbättring. Det var för 4 veckor sedan han ramlade från trappen (ifall det hänt något då) men det borde väll synts tidigare? Han är så himla gullig och jag hoppas vi får se en vändning 💖. Känns dock som det behövs ett mirakel för det 😧

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
2017-01-08 06:29
#33

Ah ok! Ja risken är ju att bristen redan låg på lur när han trillade ändå… Åh plutt! Håller tummarna att han repar sig! Och nej ett fall för 4 veckor sedan borde inte ge bekymmer först nu. Tvärt om. Hade han skadat sig borde det vara läkt nu istället. Liten är ju en växande unge liksom. Missbildningar kan ju däremot bli tydligare och mer påtagliga med tiden. Men en så grov missbildning att han måste kräla fram har knappast bättre förutsättningar än en brist att bli bra.. Fortsätter tummhållningen här! 🐇

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-09 17:18
#34

Uppdaterar här. Han är inte sämre, han har blivit lite bättre. Han kan ta steg nu, rätt så många då han liksom skuttar (lite stelare typ). Men han släpar fortfarande fötterna. Speciellt i buren och när han varit i buren länge och blivit lite stel. Känns även som han blir trött snabbt och släpar fötterna då han inte har så mycket muskler. Valde förresten att inte åka till veterinären då de säkerligen skulle vilja avliva honom och annars se oss som djurplågare. Men efterom han har förändrats rätt så mycket att iaf kunna ta rätt så många steg i följd från att släpa fötterna hela tiden så måste det väll gå att träna upp musklerna. Finns det något hopp tror ni?

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-09 19:42
#35

#34 Vill bara flika in att veterinären enligt lag inte FÅR avliva ett djur om ägaren säger nej. Det ska mycket till för att tvångsavliva, om jag minns rätt. Hade själv ett väldigt underviktigt marsvin pga infektion (behandlingen tog inte) och åkte inte in av samma anledning. Det blev hans död.

Tjeja
2017-01-09 20:02
#36

#34 ja märks det en förbättring är det värt att vänta och se hur pass bra han blir! För klart att det tar lite tid att bygga upp musklerna igen. Men låt honom inte släpa benen efter sig för länge. Märker du att han fastnar och slutar förbättras så har han nog nått den förbättringsnivån han kan nå. Har han då fortfarande allvarliga problem att gå och ta sig fram så han krälar är det inte värdigt  att fortsätta.

Men så länge han visar förbättring finns ju hopp! Fortsätter att hålla tummarna för att han repar sig ordentligt!

En kanin som snubblar ibland eller inte kan springa lika fort som de andra kan ändå ha ett bra liv. Men en som måste släpa benen efter sig lever inget bra kaninliv.

Så tänker jag. 

Fortsätt att hålla oss uppdaterade gärna! Tummhållningen här fortsätter! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gremlins
2017-01-09 20:23
#37

Åh vad roligt att han är lite bättre! ❤️

Jag tycker absolut att det finns hopp och skulle ge honom mera tid. På min lille grabb så släppte förlamningen ganska fort men vingligheten satt i nån vecka.         Håller tummarna att det fortsätter åt rätt håll 🙂

Hästbäst
2017-01-09 21:11
#38

Tack så himla mycket för alla hjälpsamma svar 💖. Idag kunde han liksom ställa upp sig lite mer och han rör sig liksom och avänder benen. Dock så kan han halka och falla ner med benen på det halkiga golvet, men på mattorna går det lättare ☺. Han går också bättre när han fått röra sig lite. Finns det något bra sätt att bygga upp musklerna på eller är det bara att låta han springa och röra sig lite varje dag? Vi vägde även kaninerna idag, de är 6,5 v och han vägde 290 g de andra vägde 350 g, 390 g, 455 g, 455 g och 490 g. tips? på bra fettrik mat?

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
2017-01-09 21:30
#39

#38 Pellets är ju "fetmat" för kaniner om man vill få upp dem i vikt. 🙂

På universitetsdjursjukhuset har de ju bassänger de tränar djur för att bygga upp musklerna i. 

Har ni badkar? i så fall borde hänga i en hängmatta med benen fria att trampa vatten i "varmvattenbassäng" vara ypperlig och skonsam träning även för en kanin tänker jag.

Problemet är nog bara att plutten kanske är lite för liten för att utgöra någon motvikt till sig själv i vattnet?

I varje fall, djur brukar repa sig mirakuläst fort jämfört med människor. Plutten är en växande unge så om han inte har oåterkalleliga skador kommer han att kunna bygga upp sina benmuskler och kunna jobba ikapp sina syskon inom ett par månader max tror jag. 👍 Troligtvis kommer han att vara bra nog att släppa alla tankar om avlivning inom bara ett par dagar till! ❤️ Sedan är det bara träning, mat och lite tid som skall till för att musklerna skall återhämta sig helt de med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gremlins
2017-01-09 21:39
#40

Har han alltid varit minst i kullen? Då kanske han följer sin vikt-kurva ändå. Tror inte att det är nått du kan göra just nu, kroppen måste återhämta sig i sin takt.

Granngården rabbfor är väl lite fetare än annan pellets då det är avsett för slaktkaniner, lite solrosfrö och havre kanske går i 😉

Hästbäst
2017-01-09 21:56
#41

#39 Det var ett smart förslag😀. Men menar du att man ska ha en sele eller nånting som håller upp han. Har bebisselar som säkert passar. Annar kanske det funkar att ha sele och koppel och liksom dra uppåt lite och hålla upp rygge? Har märkt att han går bättre då. #40 Kanske kan testa det. Tack för tipset ☺. Ger carrier från granngården nu.

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
Tjeja
2017-01-09 22:32
#42

#41 ja precis.. fast de jag sett på djursjukhuset har sett ut mer som typ mjuka hängmattor av tyg med hål för benen så de hänger ut. Just för att kunna hålla upp djuret så det inte sjunker för djupt ner i vattnet.

Så kan de också reglera djupet som djuret "går" på, om tassarna skall ta i botten alls och i så fall med hur mycket belastning då osv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Trebit
2017-01-10 09:17
#43

#41 Jag har ingen erfarenhet av bakbensförlamning, men avråder från att träna ungen i vatten. Kaniner och bad går inte ihop och det skulle lika gärna kunna göra mer skada än nytta. Att riskera att få in vatten i luftvägarna eller öronen, eller att kaninen går in i chock av stressen av att vara i vattnet är ingen vidare plan med ett djur som redan inte mår helt bra. (Om ni googlar t.ex. "don't bathe rabbits" så kommer en hel del nyttig info upp)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Hästbäst
2017-01-10 09:28
#44

#43 Okej ☺. Får träna att gå med selen istället. #42 Tack för tipset iallafall ☺.

Hästar är våra bästa vänner

Sagawoll
2017-01-10 11:33
#45

Hoppas att allt löser sig, har läst igenom hela tråden och det låter ju som att han är på bättringsvägen iallafall! Och det är ingen bra idé att bada kaninen som den förra hör skrev för kaniner kan också bli alldeles för kalla och få lunginflammation om det blir för kallt!! Men hoppas att han blir som vanligt snart igen!! :)

Tjeja
2017-01-12 06:58
#46

Ok visste inte att kaniner är så känsliga att det skulle vara farligt att kontrollerat bada benen i varmvatten. Men då är det bäst att låta bli. Man ksn göra exakt samma övni gar o hålla upp ryggen så helt utan vatten med. I varje fall, TS, hur går det med plutten senaste dagarna?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hästbäst
2017-01-12 07:19
#47

Han rätt oförändrad. Ibland släpar han benen (det är oftast ett ben som förstör) och ibland går han bättre. Ger honom fortfarande E-selen, selen holistic, vitaminer och grädde (det älskar han).

Hästar är våra bästa vänner

emms
2017-01-12 22:16
#48

Jag skulle fortfarande råda dig att åka till veterinär. 

När jag hade en kanin med bakbensförlamning fick han injektioner, mest troligt vitaminer och annat nyttigt. 

Kaniner äter ju sin blindtarmsavföring för att ta upp näringsämnen bättre och detta blir ju svårt om man inte har normal balans och kan nå bak ordentligt. Vår kanin missade väldigt ofta sin nattavföring vilket antagligen gjorde honom ännu sjukare.

Och eftersom du inte fått utlåtande från en veterinär så vet du ju faktiskt inte vad det är din kanin lider av.

Råder veterinären dig till avlivning är det bara att säga att du vill ge honom en chans och att ni får hitta på någon behandling istället. Vet kan inte avliva utan din tillåtelse och eftersom han inte lider ännu så finns det ingen mening med att avliva. :)

Emma

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-12 23:15
#49

#48 Håller med!👍

Hästbäst
2017-01-13 07:11
#50

Aa, jag ska boka en tid nu :)

Hästar är våra bästa vänner

[AnimeV4]
2017-01-13 20:31
#51

Hoppas att du fick tag på en bra tid!

Hästbäst
2017-01-21 09:59
#52

I torsdags så avlivade vi honom 😭. Han hade blivit sämre igen och släpade benen hela tiden. Han andades snabbt och hade även fått hudinfektion från urin (även fast vi hjälpte till att tvätta honom, han släpade ju sig omkring i buren och kunde inte tvätta bort urinen) veterinären tyckte att det mest skonsamma för honom var att avliva (det fanns ett till alternativ att stödmata med någonting, men hon trodde inte att det skulle hjälpa så mycket då det redan gått så långt). Hon sa att det antagligen var en encellig bakterie. Det är en bakteriefloran som finns naturligt hos alla kaniner. Den visar sig inte särskilt ofta men det kan hända att den gör det på svaga individer, speciellt ungar. Det är inget som ska påverka aveln eller nåt man kan avla bort. Så vi behöver inte vara rädda att para våra kaniner igen, ifall de skulle ha någon defekt eller sånt 🙂. Jag hoppas att han får ett fint liv i himlen utan smärta och dylikt. Och tack för er omtänksamhet och hjälpsamhet. Ni är supersnälla och stöttande ❤️❤️❤️. R.I.P Prince ❤️🐰❤️!!!

Hästar är våra bästa vänner

Tjeja
2017-01-21 12:47
#53

R.I.P. lilla Prince!🌺

 Tråkigt att han inte lyckades bli bra, men du gjorde allt du kunde.  ❤️

🌈 Nu får han skutta obehindrat i kaninhimlen istället plutten! ❤️🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sossos
2017-01-21 13:28
#54

Styrkekramar! Han har det jättebra nu, det vet jag <3 kanske skuttar han runt och leker men min lilla Charlie <3 Men du ska bära med dig att du gjorde allt du kunde och inget fel! Test In Peace lilla Prince

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[EM L]
2017-01-21 16:58
#55

🌺Vila i Frid lilla Prince🌺

Du gjorde allt du kunde för honom och många har försökt att hjälpa dig här i tråden=)

Annons:
Hästbäst
2017-01-21 20:37
#56

Ja, tack så mycket ❤️❤️❤️. Har lärt mig nåt iaf och haft en fin tid med Prince i 7 v och 6 dagar ❤️🐰. Är glad för hans syskon som alla ska/har fått nya hem ❤️.

Hästar är våra bästa vänner

[AnimeV4]
2017-01-21 20:42
#57

Vad tråkigt. Jag beklagar. Det var ett klokt val ni gjorde! Hoppas att hans syskon får fina hem!

Gremlins
2017-01-22 11:14
#58

Beklagar 😕

Upp till toppen
Annons: