Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 510 ggr
kem11llu
2017-01-05 14:47

Nafsar på sonen, men inte på mig, rangordning?

Hej, sökt men hittade inget liknande inlägg! Vår nya familjemedlem har bara bott hos oss några dagar och vi börjar lära känna varandra mer och mer (han är 11 veckor). Jag som pluggar och jobbar hemifrån är med honom mest eftersom min skola inte börjat än, så han känner ju mig mest. Vad vi upptäckt är att han ofta nafsar på sonen, mig har inte nafsat på en enda gång. Om vi sitter i soffan (han kommer upp i soffan själv) så kommer han gärna och puffar och sätter sig i knät själv. Men sonen går han fram och puffar och nafsar på då. Vad kan det bero på? Jag funderar om det kan vara något beteende som beror på rangordning? Om det är att han börjar bli könsmogen så borde han väl nafsa på mig också. Hur kan vi lära honom att det inte är ok? Mig äter han gärna ur handen på om jag ger en pellets eller grönsaksbit, men som sagt nafsar inte så tror inte det är att sonen luktar något ätbart. Han har dock inte bitit, utan bara nafsat så inget som gjort ont.

Annons:
Mihnnalie
2017-01-06 12:55
#1

Om kaninen puffar lite "hårdare" på tex armen så kan de bero på att den vill att man ska flytta på armen så den kan komma förbi, om man då inte flyttar på armen så kan den nafsa för att visa tydligare att kaninen vill att man ska flytta. Man kan lära bort det. När kaninen nafsar eller bits så kan man ta o "putta" lyfta bort kaninen en bit ifrån sig. Och tillslut så förstår kaninen att man inte ska bitas eller nafsa. Det var iaf så jag lärde mina att inte bitas :)

Kaninenochjag
2017-01-06 15:00
#2

Hur gammal är sonen?

emms
2017-01-06 18:38
#3

Låter som om kaninen vill att han ska flytta på sig eller kräver annan form av uppmärksamhet. 

Man kan lära kaniner vad nej betyder som tur är. Det krävs bara att man är mer envis, vilket kan vara det svåra 😃

När han gör ett oönskat beteende som att nafsa, använda munnen på saker som inte är hans säg nej, bestämt! och putta bort honom från situationen.

Jag har en fransk vädur på 7kg, och var noga med att redan från början visa att det absolut inte var okej att använda sin mun på människor eller möbler. Ett nafs från en kaninunge är ju inte så farligt, men ett nafs från en kanin som väger 7 kg är inte så roligt. Så jag var väldigt konsekvent med att "skälla" på honom om han använde munnen, nu är han vuxen och vet himla väl att det inte är tillåtet. Väldigt skönt att slippa få lägenheten och kläder förstörda 🙂

Emma

kem11llu
2017-01-08 08:41
#4

Tack för era svar! Då ska vi börja lära honom vad nej betyder. Han verkar vara en riktigt klipsk kanin, lärde sig att gå på låda från första dagen här hemma och kan redan "kom hit" efter en vecka :-) 

#2 Sonen är snart 10 år och han handskas varligt men kaninen. Kanske lite för varligt, så tänkte om kaninen känner av det och tänkte sätta sonen på plats genom att nafsa på honom 😛

Upp till toppen
Annons: