Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1000 ggr
aliiciaj
1/4/17, 11:32 AM

Kal fläck på halsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I början av sommaren började en av mina kaniner att slicka frenetiskt på undersidan av sin hals. Jag var hos veterinären då men för en annan anledning och bad de att kolla på det. Men de visste inte vad det kunde vara. Hon hade ögonproblem vid den tiden och behövde sövas ner för att spola tårkanalerna och då bad jag de kolla kindtänderna. Kindtänderna såg bra ut. Jag tänkte inte så mycket mer på att hon ofta slickar sig på halsen sen eftersom att hon alltid var i bra hull, åt och drack och kändes kryare än nånsin när ögonproblemen försvann. Men nu har hon en kal fläck på halsen efter att hon slickat sig så mycket där, någon som vet vad det kan bero på? Hon kliar sig inte något, utan hon slickar sig bara frenetiskt på ett ställe. Hon bor med två andra kaniner och de har inga problem, så jag tror inte att det är ohyra. Det verkar som att hon har ett tics, kan en kanin ha det? Tänkte boka ett veterinärbesök, men tänkte fråga först om ni har nån idé om vad det kan vara.

Annons:
Storip
1/4/17, 5:36 PM
#1

http://www.binkybunny.com/FORUM/tabid/54/aft/125102/Default.aspx

Snabb spaning… hittade den länken, där förklaringen var ett insektsbett. Hoppas det löser sig :) <3

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Timms
1/4/17, 10:23 PM
#2

Min första tanke var parasiter. Min förra kanin åkte på det och blev helt kal på ryggen efter allt slickande och kliande. Känns dock som om veterinären borde ha vetat vad det var i såna fall. Kollade dem bara tänderna eller tog dem loss hår för att undersöka?

aliiciaj
1/5/17, 2:58 PM
#3

#1 Eftersom hon haft så länge så tror jag inte att det är insiktsbett :/ #2Oj tror du att det kan vara det? När jag var hos veterinären så hade hon precis börjat med att slicka sig på halsen hela tiden. Symptomet var att hon var blöt på halsen hela tiden. Men nu på senare tid så har alltså pälsen försvunnit på det stället. Det som är så konstigt är att det inte är några symptom på kaninerna hon bor med.

Upp till toppen
Annons: