Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1445 ggr
kaninenplopp
1/4/17, 10:19 AM

hjälp mat!

Jag behöver hjälp! Jag är ganska ny på kaniner men jag skaffade en fyraårig hermelin förra våren. Då hade han nästan fri tillgång till pellets, han hade hö men jag vet inte hur mycket han åt. Då var han ganska skygg och kom inte fram när man kom till buren. Han ville inte ha något godis, jag tror att han var mätt. I september kastrerades han och veterinären rekommenderade då att bara ge hö och vatten i fortsättningen. Så vi gjorde det, gav endast lite basilika och persilja som tillskott. Hans bajspluttar blev helt annorlunda, ljusa och torra. Kaninen blev helt annorlunda, kom fram i buren och ville ha godis. Var det för att han var hungrig? När man kom med mat blev han helt galen! Vi trodde i alla fall det och tyckte synd om honom så gav honom mer pellets igen, men bara lite nu. Han glufsade i sig pelletsen direkt när man kom med den och verkade fortfarande hungrig. Sedan dess har vi gått upp och ner med pelletsen. Nu får han 2msk morgon och kväll. Hans bajspluttar är ibland små och mörka och ibland lite större och lite ljusare. Jag vet inte hur mycket hö han äter men det är inte så mycket. På dagen verkar han ganska slö och sitter mest i sin koja, sedan när man kommer blir han piggare, speciellt på kvällen och på morgonen då han vet att han kommer få pellets. Men jag är orolig. Hans bajs ser inte ut som jag sett att de ska göra och han äter inte så mycket hö, vad ska jag göra? Hoppas någon kan hjälpa! (snälla hata inte på mig, jag är ny på detta och vet att jag gjort fel någonstans, bara inte vad)

Annons:
Tjeja
1/4/17, 10:28 AM
#1

Dumpa pelletsen och ge enbart hö som mat! Fri tillgång på rikligt med friskt och gott hö! Sen kan han få små grönsaksbitar som lte extra tillskott och godis ibland. Men håll bort pelletsen om du inte vill ha en fet slö och lat kanin som lättare blir sjuk. I alla fall om det är en innekanin på vinterhalvåret.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kaninenplopp
1/4/17, 10:37 AM
#2

Han bor ute året om, han är inte tjock och har mycket och tjock päls. Jag tänkte på en sak nu, kaniner är väl nattdjur? Är det därför han halvsover på dagen? Han blir pigg så fort man kommer, är det för att han vill ha mat eller för att han blir glad? Jag tyckte bara så synd om honnom när vi tog bort pelletsen. han verkade jättehungrig hela tiden och när han fick vara på gräsmattan blev han helt galen och ville bara äta massa gräs!

Tjeja
1/4/17, 10:48 AM
#3

Är han utekanin kan han ju behöva lite pellets under vintern förstås. Men inte som huvudmat. Klart han piggnsr till när någon kommer. Då händer det ju något. Bra att han reagerar positivt då i alla fall så han inte är så ensam att han blir helt dprimerad och skygg. Hur mycket får han komma ut o röra sig då? Tänk dig själv att sitta instängd i en pytteliten etta hela dagarna med bara det nödvändigaste och ingenting att göra. . . Om mat är det största intresse man har är det så konstigt då att bli lite tokig när man får tillfälle till något annat än den vanliga tråkiga maten? Funderar. Klart att kaniner inte tänker o resonerar som människor gör. Men det med behov av stimulans och leta mat är ju inbyggt i alla levande djur o människors kroppar liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Namiko
1/4/17, 11:02 AM
#4

Kaniner ska äta mycket och ofta. Det låter inte som att din kanin behöver pellets, det behövs bara om dom har svårt att hålla vikten och magrar av, kanske att han får några pelletsbitar som godis om det är riktigt kallt ute på vintern (vet inte vart du bor men där jag bor blir det ibland runt -30 och då kan kaninerna behöva lite extra), 2 msk brukar vara rätt lagom till dvärgvädurar som är rätt mycket större än hermeliner så det handlar om väldigt små mängder till en hermelin om man nu ska ge pellets över huvud taget.

Kaniner är gryning- och skymningsaktiva, dom är mest aktiva tidigt på morgonen och på kvällen, så det är inte konstigt att han verkar gladare och piggare då, dom spenderar väldigt mycket tid med att vila och ta det lugnt på dagarna. Det är bra att du håller koll på hur bajset ser ut och det är dom stora, ljusa pluttarna du är ute efter, då vet du att han äter tillräckligt med fiberrik mat som hö och bark från grenar.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

kaninenplopp
1/4/17, 11:24 AM
#5

Tack svaren! Han har inte en liten bur, den är 2,60x70 och inredd med två små hus som man kan sitta på, en gammal transportbur, en tunnel, två höhäckar, halm, grenar och spån. Ändå sitter han mest i ett av husen. Jag rastar honnom så ofta jag kan, ibland blir det långa stunder varje dag, ibland bara några korta gånger i veckan. Antingen får han "springa fritt på gräsmattan" (han springer inte utan äter bara gräs), rastas i en Hage av kompostgaller, gå i sele, eller så leker jag med honnom i buren, han ör helt galen i allt godis så låter honnom stå på bakbenen mm. Är så rädd att han inte äter hö även om jag slutar med pelletsen. han kan väl inte bli mätt på 4msk mat om dagen!? Då borde han ju äta mer hö även nu, eller? Åter igen jag tycker så synd om honnom när han bara får hö, men det är inte synd om honnom då? Höet han får kommer från min ridskola. Ska jag testa att byta hö? Ska jag testa att minska på pelletsen till typ 1msk morgon och kväll? Hur ska jag få honnom att bli aktivare i buren även när han inte får mat?

Kaninenochjag
1/4/17, 7:10 PM
#6

4 msk är mer än nödvändigt, du behöver inte gå ner hastigt, men du får prova dig fram. Det låter som om han bara behöver lite pellets på vintern och ungefär kanske 1 msK. Det är inte synd om honom, däremot kan han få mycket grönt, blad och sånt. "Hästhö" brukar ha bra kvalitét så det borde inte vara någon fara. Har han mycket leksaker? Min har en leksak med en pingla i som han älskar att leka med. Pröva och ge honom någon leksak om han inte redan har det. Sedan kan du ge honom pellets i toarullar eller aktiveringsbollar för att sprida ut matintaget av pellets. På Kaninmagazinet finns en massa Artiklar om aktivering! :-)

Annons:
Linjen
1/4/17, 10:11 PM
#7

Jag köpte en hermelin på två år i somras. Hon hade också haft fri tillgång till pellets innan hon kom till mig. Hon var inte särskilt intresserad av mat alls och hade små mörka bajspluttar. Hon fick enbart hö en period och efter någon vecka ökade hennes aptit avsevärt. Så jag tror inte att din kanin går runt och är hungrig om han inte får pellets. Det är nog bara ett tecken på att han mår bra. Alla mina tre kaniner beter sig som att de inte har fått mat på tre dagar när de får sin kvällsmat, ändå kan dom ha suttit och ätit hö en lång stund precis innan. Jag tror att dom helt enkelt tycker att pelletsen är så goda.

Linjen
1/4/17, 10:14 PM
#8

Det är nog bara ett tecken på att han mår bra om han är glad över maten, skulle jag skriva.

kaninenplopp
1/5/17, 12:21 AM
#9

Tack! Då ska jag väl minska lite på maten då… Grönt finns inte ute nu, här är det snö. Jag ska köpa leksaker, kan nog göra det imorgon… Idag fick han maten i en toarulle som jag klippt hål i och vikt in på kanterna, han blev pigg som vanligt när jag kom men lunkade sedan in i sitt hus när han såg att maten inte låg i matskålen. Jag spred ut lite i höet också, det nosade han fram och åt några strån också. Jag får väl se när jag kommer på morgonen om han ätit upp. Men hur ska jag göra om jag vill ha honnom ute i sele då? Han äter ju bara gräs! Kaniner jag ser på Youtube springer runt och bryr sig inte om gräset..

[EM L]
1/5/17, 9:07 AM
#10

#8 Kaninerna är väl mer intresserad av att springa.

Du behöver inte tycka synd om din lilla vän. Pellets är bara tillskott till det dom ska äta 80% av sin kost cirkel. Nämligen hö. Hö är inte så mättande och det gör så att kaninerna äter mer av det, höet är viktigt för magsmältningen och för tänderna som slipps ner av höet. Grovt hö är oftas bäst att ge sina kaniner, inte dammigt, en bra lukt och tort.

Det var en period föra året där jag inte hade någon pellets. Mira åt hö som bara den hästen. Jag och pappa undrade om vi hade fått en häst när hon åt så mycket hö.  Plötsligt var hennes kostcirkel att hon åt ca 95% hö om dagen! Det var för att pelletsen inte fanns där. Det är mycket protein och energi i pellets som även mättar kaninen. Medans höet inte mättar lika mycket. Då äter dom mer av det.
Om du tar bort pelletsen så förstår du nog vad jag menar bättre. Mira hoppade upp i hösäckarna.
Sorry för långt inlägg🤐

kaninenplopp
1/6/17, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tycker jag också men icke! Vill ju kunna ha honnom i sele… Jag har minskat lite på pelletsen, nu får han 1.5msk på morgonen, ska minska mer Jag la pelletsen i en toarulle med hål iförrgår, Han förstod och kanstade runt den för att få ut pelletsen. Sen la väg den i höet imorse, det tyckte han visst var väldigt roligt :) Jag tycker att bajset ser bättre ut, skickar bild De stora är från igår och de små från i förrgår

Tjeja
1/6/17, 4:40 PM
#12

Härligt! Ja fiffig aktivering !

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

emms
1/6/17, 6:28 PM
#13

Kaniner SKA alltid vara hungriga. Just pågrund av att de äter ganska näringsfattig mat - Hö/gräs/blad.

En kanin ska äta hela tiden, deras mage har inte samma muskler som en människa utan deras mage är beroende av att det kommer mer mat som trycker vidare maten i magen och tarmen. Slutar kaninen äta stannar magen.

Det är därför viktigt att dom äter så mycket hö som möjligt och är hungriga. :) Jag tror personligen en kanin som är hungrig mår mycket bättre än en kanin som får mycket pellets och är mätt. Man vet ju själv att man mår bättre när magen funkar som den ska, en mätt kanin borde kunna liknas lite vid förstoppning hos oss. Magen står lite för stilla. De behöver en större mängd mat (hö) för att magen och tarmen ska fungera normalt.

Och det är inte synd om en kanin som är hungrig så länge den har hö att äta. Det är naturligt för dom att vara hungriga. Inte tycker du synd om dig själv för att du måste sova 8 timmar om dagen? ;) 

Absolut är mat en rolig stimulering för många kaniner och det är kul för dom att testa nya grönsaker/blad och leta fram dom själva. Jag tycker absolut inte man ska ta ifrån sin kanin olika sorters mat, jag låter min testa allt möjligt. MEN i små mängder och inte så ofta. Min kanin äter till 90% hö, han är en stor ras och behöver lite pellets för att inte bli smal. Men jag lägger sällan pelletsen i en skål, och vissa dagar kanske han får en bit morot eller salladsblad istället. Var inte rädd för att ge din kanin olika saker, bara du håller det till en liten mängd. 🙂

Emma

Annons:
[EM L]
1/6/17, 6:51 PM
#14

#13 Där lärde jag mig något nytt!

kaninenplopp
1/8/17, 11:49 AM
#15

Tack så mycket!Hur var mycket jag lärt mig nu ;-) Då får jag väll helt enkelt bli lite hårdare… Men undrar fortfarande om det är normalt att han bara äter gräs när vi är ute och går. På instagram får många kaniner väldigt mycket pellets, mer än jag ger, och då är de jättepigga i sele. Eller så får de lite pellets men även då är de pigga.

tixEntry
1/8/17, 11:58 AM
#16

#15 Det är helt normalt att han vill äta, det är en instinkt att leta efter mat och på vintern är det ju svårare att hitta gröna saker, så han passar väl på när han hittar något.
Nu när det är snö ute vill min kanin bara gräva fram en viss sorts blad som han gillar och äta dem fast de är stelfrusna. x)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Tussguss
10/11/20, 11:56 PM
#17

#2 kaniner ska alltid vara hungriga:)

  • Redigerat 10/12/20, 12:02 AM av Tussguss
Upp till toppen
Annons: