Annons:
Etikettallmänt
Läst 648 ggr
Mellux
2017-01-03 20:51

belgiskjätte/fransk vädur?

vilken utav dessa två jätteraser föredrar ni? Varför/varför inte? :) 

Har gjort ett inlägg på jättekanin/ifokus men det verkar vara rätt dött där nu för tiden så jag testar här oxå så kanske jag får fler svar 🙂

Annons:
kanin/höna
2017-01-03 21:53
#1

beror hur man ska föredra på vilket sätt. lugna energiska eller tillväxt. skriv och 

förtydliga så är det lättare att svara

Mellux
2017-01-03 23:40
#2

hm.. är det inte ganska individuellt angående lugna/aktiva? samma med storlekar? Tänker mer på hur de som äger/ägt raserna och erfarenheter om dom vad de har att säga. Gärna för och nackdelar om båda :) Och Vilken ras? de skulle välja igen om de fick chansen osv.. hoppas du förstår mig bättre!

kanin/höna
2017-01-04 00:18
#3

jo självklart har det med individen att göra men tex hermeliner är väldigt hoppiga och spänstiga och lite mer aktiva. men har endast haft fransk vädur men min uppfattning var att de var väldigt lugna och gärna kom fram och pratade men har endast haft två så det kan ju vara individer som var bra. men om man tex har en uppfödning så ser man stora skillnader generellt

tiger tok
2017-01-04 06:30
#4

Nu har jag bara erfarenhet av fransk vädur och det här är min personliga åsikt! Snälla, snälla,lugna, trevliga och hundlika! Inte särskilt energiska, men lättlärda! Gosiga och söta! Ingen hoppkanin, men träna tricks och kanske hoppa ett litet hinder! Men dem är tunga, och har därför inte en hoppkropp! Dem äter jättemycket, så inte för mycket pellets ;) Trevliga kaniner som jag tror skulle passa hos dem flesta, med mycket utrymme, för dem är som sagt stora, och vill ibland ha yta att leka och springa på!

eelliieeee
2017-01-04 11:24
#5

Jag har en Begisk Jätte och en Fransk Vädur som stallkaniner. Jag upplever att franska väduren är mer sällskaplig och lugn medan belgiska jätten har mer energi och inte är så mycket för att mysa långa stunder. Positivt med min franska vädur är att hon är väldigt lugn och sansad och älskar att mysa. Hon följer efter oss när vi mockar i stallet och vill alltid vara med. Ser egentligen inget negativt med henne alls, förutom att det är en väldigt stor kanin så man måste ha utrymme. Min belgiska jätte hoppar runt och rejsar i stallet. Hon har mer energi och jag upplever henne som mer egensinnig och envis än franska väduren. Är inte jättemycket för att bli klappad men tycker om att hoppa. Hon har hoppat upp på saker som är så höga som 40cm! Jag kan inte säga hur det är generellt för dessa raser utan det som jag skrivit är utifrån mina egna erfarenheter. Skulle jag vara tvungen att välja en av dessa raser så skulle jag välja fransk vädur då jag tycker att de är mer sällskapliga. Detta har väl egentligen mest med individen att göra men jag har bara en av varje ras så kan inte uttala mig rastypiskt, utan mest för individer inom raserna:)

em.nord
2017-01-05 22:16
#6

Jag föder ju upp Belgisk jätte så måste väl då slå ett slag för den rasen :) men välj uppfödare väl! Mycket skit som avlas på både va gäller beteende och hälsa. Gillar att dom är stora, snälla & personliga kaniner. Dom är egna men på ett bra sätt.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
emms
2017-01-06 18:43
#7

Beror helt på vad du vill ha för kanin.

Vill du bara ha en myskompis som helst ligger och sover hela dagarna och hänger med dig så är frassen rätt val. Världens gosigaste nallebjörnar, lite smådumma och charmiga. Sällskapliga och vill gärna vara med. 

Vill du ha en kanin med mer fart i, som är lite mer envis och egen skulle jag valt en belgisk jätte.

Jag har haft två frassar och älskar rasen, en gosklump som inte gör för mycket väsen av sig, chillar mest runt och är väldigt fint sällskap. 🙂

Emma

Upp till toppen
Annons: