Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 803 ggr
sossos
2017-01-03 10:08

Höanalys

Nu var det snart dags att köpa hö igen ;-) Då jag inte är 100% nöjd med mitt nuvarande kollade jag runt på blocket och hittade en annons i närheten, jag fick en höanalys när jag har om det men jag ingen aning om hur jag ska följa den så frågar här istället, låter detta som ett bra hö till kanin? : ts 86 råprotein 70 g-kg ts- smb protein 30 g-kg vara Energi till häst 8 mj-kg vara Förstår verkligen ingenting men vill att min älskling ska få de bästa! XD

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Hästbäst
2017-01-03 10:30
#1

Om du räknar ung vad din kanin ätee/dag sen så tar du reda på hur mycket den behöver av varje. MJ, smrp osv. Finns en artikel om det på kaninmagazinet tror jag.

Hästar är våra bästa vänner

Hästbäst
2017-01-03 10:33
#2

Hästar är våra bästa vänner

sossos
2017-01-03 11:18
#3

Hmm… ja det hjälpte väl inte sådär jättemycket, det är ganska rörigt i mitt huvud XD Jag vet faktiskt inte alls hur mycket han äter. Jag själv tycker att han äter ganska lite, (en anlednung till att jag vill byta hö) därför har han fri tillgång till äppel och hazzelgrenar som han äter mycket av. Sen får han 1.5msk kanin och marsvinspellets morgon och kväll, ibland några solrosfrön, torkade örter eller rönnbär. Han väger 1.3kg. Hjälper det något?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Maleficum
2017-01-03 11:53
#4

Om din kanin väger 1,3 kg så ska han ha ca 0,55 mj/dag och 3,55 smrp/dag. Vilket blir ca 3,85mj/vecka och 24,85 smrp/vecka om man ska räkna efter inlägg #28 som #2 länka till.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sossos
2017-01-03 12:04
#5

#4 Tack! Hur mycket skulle han behöva av detta hört varje dag då? Om jag har förstått det rätt så ska man väl försöka göra så att han får i sig så mycket hö varje dag. Och om han inte äter så mycket lägger man till pellets som kan täcka det som saknas?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Maleficum
2017-01-03 12:21
#6

#5 Om jag räknat rätt (aldrig riktigt räknat på det förut så jag kan ha gjort nån tankevurpa någonstans) skulle han behöva äta 1kg på 8-9 dagar för att få i sig tillräckligt med protein/dag men han skulle bara behöva äta 1kg under ca 2 veckor för att få energin/dag som han behöver.

Om jag nu räknat och tänkt rätt behöver han äta betydligt mer av höet för att få rätt mängd protein men för energin behöver han inte alls äta samma mängd och därför kan ett tillskott av protein (pellets eller annat proteinrikt) behövas (hur mycket och av vad för att allt ska bli rätt har jag inte hjärnkapacitet för att räkna på just nu och det beror ju även på hur mycket av höet han faktiskt äter).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
sossos
2017-01-03 16:09
#7

#6 Det låter vettigt! Frågan är om det är mycket energi eller lite protein i höet… Ska kolla hur mycket protein det finns i min pellets och så ska jag försöka få en analys av höet vi har nu :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Marsvinsmamman
2017-01-03 18:32
#8

Det absolut viktigaste du ska titta på när du köper höet är det hygieniska kvaliteten. Det ska lukta gott och fräscht och inte damma. Näringsvärdet  höet kan du alltid kompensera med pellets, och eftersom en kanin ska ha fri tillgång till hö så kan du aldrig räkna ut exakt på mikrogrammet vad din kanin får i sig ändå. Dessutom är de höanalyser som görs räknade till häst eller ko när det gäller det smältbara råproteinet. Så exakt hur mycket din kanin tillgodogör sig per gram råprotein vet man ändå inte. En näringsanalys på hö till kanin tjänar därför endast som vägledning/riktmärke. Men för att återknyta till det hö ts nämner först så kan man säga att ett hö med 30 g smrp (räknat till häst) är ett ganska proteinfattigt hö. Till kanin är det inte något problem om höet i övrigt är fräscht, tycker jag. Någon matsked pellets fixar proteinet.

Upp till toppen
Annons: