Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 614 ggr
Kaninlove2
2016-12-30 13:42

Hjälp med kanin

Jag har ett problem med min dvärgkanin hane som är cirka 2 år gammal. Ända sedan första gången jag värre upp honom har han alltid varit svår att få upp biten dvs att det knappt går. När jag kommer med ena handen under magen och den andra under rumpan och ska bära upp honom så springer han iväg och om han kan gömmer sig i huset han har. Jag kan inte träna bort det känns det som eftersom det är nästan omöjligt att få tag på honom när man ska bära upp honom.. När jag väl har fått it honom i buren och har han i min famn så andas han häftig och är rädd och när han själv ser att jag är påväg att sätta ner honom på golvet eller i sängen eller var som helst så bara hoppar han direkt ifrån famnen när jag bara är halvvägs att sätta ner honom helt. Han blir ganska lugn bör han är nere men sen när man ska höra upp honom igen så vill han helst hoppa iväg från mig. Jag hade honom uppe idag och jag hade då glömt lägga för så att han inte kunde hoppa runt under sängen men först så var han bara vid mig och sen utforskade han sakta mer och mer under sängen men sen när jag kände att jag ville ha honom i buren så väntade jag tills han kom till mig så jag kunde bära upp honom. Jag skulle då bärs upp honom och han kutar in under sängen i ett hörn han verkade tycka om, men det gjorde inte jag då eftersom det var sladdar där så jag försökte "putta" honom försiktigt så han hoppade ut därifrån själv, fick göra det en massa gånger innan jag tillslut kunde bära honom och då var han rädd och bet mig i nyckelbenet, det gjorde inte ont men jag vill ju inte att han ska va rädd för mig och bita.. Hur kan jag lugna hans beteende? Han är lugn och snäll annars bär man bara klappar honom i buren, springer runt lite först när man öppnar men stannar sen vid mig och jag kan klappa honom.

Annons:
Kaninlove2
2016-12-30 13:44
#1

I andra meningen menar jag såklart bärde och inte värre haha

[EM L]
2016-12-30 17:10
#2

Sluta bära honom. Min kanin hatar det. Jag lyfter bara henne för att klippa klorna.

Hästbäst
2016-12-30 17:34
#3

Nästan alla kaniner är höjdrädda och eftersom de är flyktdjur så kan de ju även tro att det är ett rovdjur ex en örn som kommer och bär upp en. Speciellt om man bara kommer och tar tag i kaninen helt plötsligt utan att den hinner se vad det är. Vissa kaniner kan vara nästintill omöjliga att någonsin kunna bära helt lungt. Men det går oftast att "lösa" genom att träna och få kaninens tillit. 1. Det ni kan träna på är att du kelar med honom samtidigt som du pratar med en lung röst så att han vänjer sig vid din röst och att den är något bra. Du kan även ge honom lite godis så att han kopplar det med något bra. 2. När du kan klappa honom så att han inte föröker springa iväg så kan du börja träna nästan samma sak men att du sätter händerna så du gör när du ska bära upp honom. Klappa och gosa lite med händerna och ge honom en godis. 3. När han känns trygg med det så gör du helt som vanligt och börjar gosa lite med honom samtidigt som du pratar. Sedan testar du att lyfta honom en pyttebit i buren och om han är lugn så lyfter du honom till ditt knä. Ge han massor med godis och gosa med honom (kom ihåg att prata). Om han bli för stressad så går du tillbaks några steg. 4. Testa sedan att bära upp honom lite (en kort stund) men att du sitter ner och att han får ett stöd mot dig. Kom ihåg att prata lugnande. När du sätter ner honom så får han massa beröm och godis. 5. Du kan sedan öka stunderna lite och tillslut ställa dig upp och bära honom. Kom ihåg att hela tiden prata eftersom han känner igen din röst och kan känna sig lugn. Om han blir orolig eller stressad i något steg så får du försöka tänka dig in i hans situatition och lösa problemet på ett sätt som passar han. Kom även ihåg att du inte lyckas med detta på en dag. Utan träna gärna flera korta stunder varje dag än att träna färre längre stunder. Så hinner han inte bli uppstressad. Skrev kanske inte så jättenoga och förklarande men orkar inte skriva mer nu XD. Om du undrar något så kan du fråga :). Du kan även läsa om det här i andra trådar. Lycka till och hoppas det går bra :D !

Hästar är våra bästa vänner

kanin/höna
2017-01-03 04:39
#4

har han något där han själv kan hoppa upp på och kika runt. någon högre sitthylla. och börja med att ha han i knät lyft sedan upp honom när du sitter på golvet och är han fortfarande rädd. lyft honom inte.

Upp till toppen
Annons: