Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2844 ggr
Stella-ag
12/30/16, 12:00 AM

Tamaste kaninrasen

Hej! Jag har just nu inga planer på att skaffa flera kaniner men jag undrar bara för skojis skull, vilken är den tamaste kaninrasen och vilken kaninras är "bäst" att ha som sällskaps-kanin. Jag vet förstås att det mest beror på ägaren om kaninen blir tam eller inte. Men jag undrar Vilken ras? som är lättast att tämja. Man kan ju t.e.x inte säga att ALLA hermeliner är lätta att tämja. Men finns det någon statistik. Hittills har jag haft både dvärgvädur, dvärgkanin och hermelin. Personligen så tycker jag att hermelinerna har varit lättast att få keliga. 

// Stella

Stella

Annons:
sossos
12/30/16, 1:29 AM
#1

Dvärgvädurar ska ju vara riktigt goa! Sen verkar holländare också vara en lätttämjd typ ;-) Vill man ha något större kan jag tänka mig att Franska vädurar är gosiga. Själv har jag haft en hel del lejonhuvade, precis som dvärgväduren är de väldigt lättämjd. Men beror nog mest på hur mycket de blivit hanterade som små och hur föräldrarna är:)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

kanin/höna
12/30/16, 2:04 AM
#2

Gotlandskaniner är lugna och kommer gärna fram och prata även de som är mindre och inte mer än matade i princip.

taxidriver142
12/30/16, 5:06 AM
#3

Dvärgvädur, Holländsk och Hermelin

Fokus_on_Pepsi
12/30/16, 9:07 AM
#4

Dvärgvädur brukar vara väldigt goa o snälla

Gotlandskaniner är väl inte så lugna men tama är de väl, själv har jag en gotlandskanin.

Peak303
12/30/16, 10:43 AM
#5

#3 När man pratar hermelin beror det nog på vilken hermelin man möter. Vet flera hermeliner som inte ens vill att man rör dem..

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Kaninenochjag
12/30/16, 10:57 AM
#6

Dvärgkanin är ingen ras..

Annons:
kanin/höna
12/30/16, 11:35 PM
#7

jag har uppfödning på gotlandskanin och de är väldigt lugna. beror nog på din kanins personlighet #4

Tova Ekman
12/31/16, 6:27 PM
#8

Jag skulle garanterat säga Gotlandskanin jag har själv Gotlandskaniner här hemma och dem är otroligt sociala hoppar upp i knät och kommer rusandes när man kommer till hagen. Dem har knappt varit hanterade när jag har fått dem men dem har ändå varit otroligt sociala redan första dagen. Mina gottisar är iallafall väldigt lätthanterliga och inte de minsta stissiga! ;)

Tova Ekman
12/31/16, 6:27 PM
#9

Jag skulle garanterat säga Gotlandskanin jag har själv Gotlandskaniner här hemma och dem är otroligt sociala hoppar upp i knät och kommer rusandes när man kommer till hagen. Dem har knappt varit hanterade när jag har fått dem men dem har ändå varit otroligt sociala redan första dagen. Mina gottisar är iallafall väldigt lätthanterliga och inte de minsta stissiga! ;)

Katniss
12/31/16, 11:43 PM
#10

Dvärgvädur skulle jag säga, men det är väldigt individuellt och är olika från kanin till kanin.

R.I.P. Anton 💔

Upp till toppen
Annons: