Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1273 ggr
Stella-ag
2016-12-29 21:38

Dvärghare eller hermelin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag har köpt "hermeliner" med stamtavla av en uppfödare. Jag har en hermelin sedan innan, och nu när de nya ungarna växer upp blir de allt mer olika honom. De har längre framben och klart längre öron och inte alls ett lika runt ansikte. De är också mycket livligare och svårare att få tama. Jag börjar undra om de är dvärgharar istället?! Den vita är min gamla kanin, som jag är säker på är en hermelin. De andra tre har jag köpt nyligen och är de jag börjar tycka ser mer ut som dvärgharar…. Vad tror ni andra?

Stella

Annons:
Sagawoll
2016-12-29 21:41
#1

Jag är verkligen inte expert men med min kanin fick vi reda på att hon var en dvärgkanin genom att hennes öron inte längre stod upp utan ramlade ner på sidorna(dålig förklaring jag vet) så man kanske kan kolla på det sättet? Men vet inte om det bara blev så med just min kanin så andra här som är duktigare på sådant får gärna rätta mig om jag har fel!!

Sagawoll
2016-12-29 21:41
#2

Menar dvärgvädur**

Kaninenochjag
2016-12-29 21:42
#3

#1 Måste bara fråga, menar du inte Dvärgvädur inte dvärgkanin?

sossos
2016-12-29 21:45
#4

Håller med dig om att de verkligen inte liknar renrasiga hermeliner! Men dvärghare har jag svårt att tro, de har inte den kroppsformen eller så är det bilden som luras, har du fler bilder? :)
Kontakta uppfödaren och fråga ut denne, har du fått se på föräldrarna? Be om att få åka dit och göra det annars.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[RC1393]
2016-12-29 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dvärghare är det rakt inte. En dvärghare är betydligt slankare och nättare i modellen och har betydligt kortare öron. Kroppen kan möjligtvis ursäktas med den så kallade fulåldern, men tror även om den mot förmodan skulle vara renrasig så är den inte mycket att komma med i utställningssammanhang.  Är du säker på att det är en stamtavla du fått och inte härstamningsbevis? Öronmärkt ser den inte ut att vara, så frågan är om den har ring? Om inte så kan du skarpt ifrågasätta om du fått vad du blivit lovad, men någon dvärghare är det inte. 

På bilden är min  då drygt 3 månader gamla dvärghare för referens. Som du ser är de inte mycket lika.

Kaninenochjag
2016-12-29 21:46
#6

#2 Vi skrev samtidigt så såg inte att du hade rättat dig! Haha!

Annons:
[RC1393]
2016-12-29 21:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fullvuxen dvärghare för ytterligare referens.

Sashhi
2016-12-29 21:55
#8

Hermelinkorsningar antagligen

Not your mom, not your milk.

Storip
2016-12-29 22:09
#9

Det är varken dvärghare eller hermelin du fått, om uppfödaren sagt det så har du nog tyvärr blivit lurad. Kan vara en korsning med någon av dessa raser.

Rent spontant ser det ut som en gotlandskanin i mina ögon, men jag kan ha fel. Och Gotlandskaniner är större än hermeliner/dvärgharar.

Hermelin används ibland fel som ett ord för "liten kanin". I djurbutiker används den benämningen ofta felaktigt. En kanin som har öronen uppåt kallas för hermelin i djurbutikerna, vilket det inte alls behöver vara.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Stella-ag
2016-12-29 22:36
#10

Okej tack för alla tips?, men hermelin kan det väll inte vara p.g.a de långa öronen? Jag är inte säker på om det är en stamtavla eller härstamningsbevis jag fått. Vad menas med om kaninen har en ring, ringmärkt då eller? Jag har en liknande kaninhona som jag undrar över om hon kan vara en dvärghare? Jag bifogar bilder.

Stella

Stella-ag
2016-12-29 22:45
#11

Håller med om att hon liknar en gotlandskanin också, men de blir väll mkt större. Just nu så är hon ca 4 månader. När blir kaninerna fullvuxna?

Stella

[RC1393]
2016-12-29 23:16
#12

#10 En ring runt vänster bakben ja. Kan vara en hermelin från dåligt typade linjer (t.ex. där man bara avlat för att det är en ras och inte för att det faktiskt ska se ut som rasen också) och då kan det bli sådana öron, men det är mycket troligare en korsning. En kanin är färdigväxt mellan 8-24 månaders ålder ca. Fåtalet tidigare.

Stella-ag
2016-12-30 00:14
#13

Okej tack så mycket. Jag får kolla igenom vänster bakben imorrn. Tror du att hon kan vara en gotlandskanin? Hon är i alla fall en riktig gottis. (: Det jag är mest intresserad av är egentligen hur stor hon kommer bli. Men nu är hon väll inte ens färdigväxt då. Om hon är en gotlandskanin som en annan person trodde så kan hon väll bli jätte stor och väga 3-4 kg? Annars måste det väll vara en blandras som du säger. Vad kul att det är så många engagerade! Mvh Stella

Stella

Annons:
[RC1393]
2016-12-30 10:07
#14

#13 Nja, det tror jag inte riktigt. Nog för att gotlandskaniner växer långsamt, men jag tror hon skulle vara större vid 4 månaders ålder om det vore en gotlandskanin. Jag har en korsning som nu börjar vara fullvuxen, väger ca 4 kg och var vid 4 månader omkring 2,5-3 kg tung. 

Skrev du någonstans att hon vägde strax över kilot eller missminner jag mig? För i så fall skulle jag inte räkna med att hon blir så många hundra gram tyngre. Mina dvärgvädurar t.ex. brukar vid 4 månaders ålder ligga 1-3 hg från vuxenvikten.

sossos
2016-12-30 10:11
#15

Väg henne så blir det enklare att lista ut vad det kan vara för ras eller om det är någon korsning :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: