Annons:
Etikettallmänt
Läst 841 ggr
Mihnnalie
2016-12-29 11:57

Nyårsafton Snälla hjälp!

Hej! Jag har fem kaniner. En som kom hit för ca 2 veckor sen. O en som inte har varit med om fyverkerier hon föddes i mars 2016. Hur ska jag göra med de? De e ganska rädda av sig o jag har ingen möjligthet att ta in de då de e utomhuskaniner o två i min familj e allergiska. De andra tre har jag haft länge så de har varit med om det många gånger förr. Snälla hjälp mig jag vill inte att de ska bli i hjäl skrämda❤

Annons:
tiger tok
2016-12-29 12:00
#1

Ojdå, du har ingen kall källare eller garage? Kanske har grannen det? Där du kan ha dem i en Hage av kompostgaller, med allt dem behöver?! Har du något hus eller bolåda i deras vanliga hus där dem kan gömma sig?

Storip
2016-12-29 12:13
#2

Så, du tror att två av dina kaniner kommer bli rädda för fyrverkerierna? Och de andra tre, kommer vara lugna? Att det finns lugna kaniner i närheten trots smällarna är en fin trygghet för lättskrämda kaniner.

Bland mina kaniner brukar det inte hända så mycket, en del fortsätter bara äta och tvätta sig som om fyrverkerierna inte fanns, andra vill in i sin bolåda ett tag, och ligger där under nyårstimmarna. Att de ligger stilla i sin låda är egentligen inte värre än en biltransport, men om du ser att kaninen trycker inne i sin låda så kan du ju lägga dit en bit morot, ofta vill inte rädda kaniner äta, men bara ifall att den inte vågar sig ut till maten.

Jag har gjort öronskydd till mina kaniner, det verkar dämpa ljudet. Andra saker för att dämpa ljudet är att lägga en filt över buren, eller annat som fångar upp ljudet (kuddar, halm).

http://kaninmagazinet.se/2012/december/ Bra länk :)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Mihnnalie
2016-12-29 12:14
#3

#1 Jag har garage men där får de inte vara. Ena kaninen har som en sitthylla med ett "gömställe" under. Grannarna vill nog inte heller ha de då de flesta har andra djur som katter o hundar. Vi har fyverkerier som vi skjuter upp så de låter ju en del o den andra går i en flock. Men de alla blir lite oroliga så jag vet inte om de hjälper :/

Mihnnalie
2016-12-29 12:19
#4

#2 De andra tre har varit här i några år har inte vänjt sig men e inte lika rädda som de va de första året. Men de två nu är unga o den ena går ensam med galler mit där vi skjuter upp så det kommer lysa in. Men jag kan lägga filt under den. Men jag har en fyfackare som nu är tre fack så där kan jag inte lägga filt över men där går en som e rädd ihop med två som inte e lika rädda (de har bott här i ca 3 år) men e fortfarande lite oroliga såklart.

[rumelle]
2016-12-29 12:20
#5

Varför skjuter ni själva upp fyrverkerier när ni har djur som blir rädda? Det är ju en annan sak om andra gör det, det kan man ju inte göra så mycket åt. Men det verkar väldigt konstigt och oansvarigt att själva ha fyrverkerier när man har djur som blir rädda. Jag förstår inte riktigt.

Mihnnalie
2016-12-29 12:27
#6

#5 För att mamma inte tror på att de e rädda o sen så e de såklart att de flesta andra skjuter upp. Vi bor som i en by ute på landet där alla bor nära varandra. Nästan alla har fyverkerier grannarna också som bara bor ca 5 meter ifrån oss. Så de blir ingen skillnad ändå. Men såklart vill inte jag att alla ska skjuta upp. Men jag kan inte bestämma jag. De e ju föräldrarna o de vill. Så vad ska jag göra? De e inte jag som e oansvarig jag gör allt så att mina kaniner inte ska bli ihjäl skrämda. Jag har frågat om vi kan sluta med att skjuta upp o mamma sa nej.

Annons:
[rumelle]
2016-12-29 16:44
#7

#6 Nej, det är inte du som är oansvarig. Det märks att du bryr dig om djurens bästa. Men även om djuren är dina och du sköter om dem mest så är det dina föräldrar som har huvudansvaret och det är tråkigt att se att de inte verkar bry sig. Jag vet inte vad du kan göra för att få dem att ändra sig annat än försöka informera dem. Du kan ju vägra vara med dem när det ska skjutas fyrverkerier för att visa att du menar allvar. Kanske vara hos dina kaniner istället. Det är tråkigt när föräldrar går med på att ha djur till sina barn, men inte själva vill läsa på och vara engagerade. Tyvärr är det väldigt vanligt. 
Vet inte hur dina burar ser ut, men se till så att de har bra gömställen där de kan kännna sig så trygga det går. Kanske täcka över delar av burarna med filtar så att det känns ännu mer tryggt.

Ninni.
2016-12-29 17:28
#8

Du kan ju även fylla burarna med halm som de kan burra in sig i och som även dämpar ljudet. Om du vill kan du ju även lägga godis i halmen för att distrahera kaninerna. Det kan även vara bra om du sitter vid kaninerna och pratar lugnt med dom. Hoppas de inte blir allt för rädda!

Mihnnalie
2016-12-30 20:02
#9

#7 Burarna är ungefär 5 m från där vi skjuter upp fyverkerierna :/ Jag ska läga dit massa halm åt alla. Men alla kaniner är i en fyrfackare o en är i en separat bur innen i en inhägnad o jag har inte så många filtar. Men jag ska gör mitt bästa :) Tack för tipsen!

Mihnnalie
2016-12-30 20:03
#10

#8 Massa halm ska de få :)  O jag ska slänga in godis o grönsaker till alla :D Tack för tipsen!

Marsvinsmamman
2016-12-30 22:00
#11

Kan du inte be att de skjuter lite längre från kaninburarna då? 5 meter är ju toknära. Jag tänker både på det höga ljudet och på glöd och partiklar som flyger omkring raketerna. Vuxna människor som dina föräldrar kan omöjligt ha missat den stora debatt det är kring djur och smällare, så det kan ju inte vara någon nyhet för dem att djur och raketer inte är någon lyckad kombo. Om det inte går att flytta uppskjutningsplatsen så skulle jag rekommendera att du försöker täcka för burarna så mycket det går med mattor/filtar så det blir så stängt som möjligt så ingen förlupen smällare eller raketbit eller glöd flyger in i burarna. Varje år läser man om raketer som åkt snett eller smällare som flippat ur och orsakat skador. Så därför är det bra att täcka för så mycket du kan.

[EM L]
2016-12-31 06:40
#12

Visa att du vägrar att gå med på att dom ska skjuta fyrverkerier så nära kaninerna. Det kommer att bli jättehöga smällar i öronen på dom. Förmodligen blir dom ihjälskrämda.  Det är INTE OK att köra på bara som dina föräldrar gör när det finns djur i närheten. Dom är inte så vänliga mot djur märker man.

Upp till toppen
Annons: