Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 313 ggr
Liis0225
12/27/16, 11:38 PM

Rumsren? Tacksam för hjälp.

Hej jag har en dvärgvädur på ca 10 veckor. Jag har lyckats få honom relativt rumsren (han kissar o bajsar i sin låda nästan hela tiden), dock så finns det undantag. Har märkt att han bajsar i princip överallt, vid matskålen, i höet och helt utspritt överallt i buren, men han kissar på samma ställe hela tiden. Har han bara inte förstått att man brukar bajsa på samma ställe? Sen så har jag ett lite större problem. Som sagt kissar han i samma hörn hela tiden, men han kissar också så fort han kommer upp i min säng. Varje gång. Har bytt lakan med olika färger, använt olika tvättmedel men kan kissar fortfarande alltid i sängen. Dehär blir då ett stort problem då han går ute konstant och jag inte kan "spärra av" sängen på något sätt. Kan man träna bort kissproblemet, kommer det försvinna om man kastrerar, eller vet ni någon bra lösning på problemet? Tacksam för svar!

Annons:
Bambica
12/28/16, 1:32 AM
#1

Jag har haft samma problem med mina kaniner när dom var små. Den ena kissade på ett ställe men bajsade överallt och så fort jag hade henne på sängen så kissade hon där. Det försvann när hon blev 3 månader ungefär och samma med mina andra kaniner, alla lärde sig att kissa och bajsa på ett ställe och dom slutade kissa i min säng! :D

Det jag  gjorde var att säga NEJ och ta dom direkt till lådan och säga ordet LÅDA! Efter ett tag så förstod dom vad låda betyder och så fort dom hörde ordet så sprang dom till lådan :D 

Kastrering kommer att hjälpa också!

sossos
12/28/16, 11:16 AM
#2

Tycker att det låter som att din hane revirmarkerar, han vill ha sin lukt överallt. Kastrering brukar hjälpa :) Kanske du kan spärra av sängen med kompostgaller eller liknande? Kommer han inte åt sängen under ett tag lär han sig att det inte går, även när ni tar bort gallrerna.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: