Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 396 ggr
carolineleven
2016-12-23 22:56

Kanin dålig på att gnaga

Min 3 åriga frasse är kräsen. Bara vissa slags träd duger, och från de träd hon tycker om så tycker hon inte om alla grenar. Min mamma har ett äppleträd hon tycker om(ibland slukar hon flera stora grenar på hon ibland några timmar), men vissa grenar tar hon bara någon bit av(kanske de är mindre färska, kanske hon ibland har perioder då hon tuggar mindre).

Ibland verkar det gå någon vecka utan att hon gnagar så att jag märker. Jag bor i stan och är beroende av min mammas äppleträd för grenar, så ibland köper jag de små grenarna i djuraffären med massa godisgrejs på(som ska vara nyttigt, men så nyttigt kan det väl inte vara).

Hon tuggar bra, vi kollar tänderna ibland, hon har inget problem med att ta tag om stora tjocka morötter, så hon verkar inte ha problem. Men finns det någon generell regel om tuggande? Om hur ofta hon bör gnaga? Har era kaniner ibland perioder då de knappt tuggar alls?

Jag tog lite honung idag och gned på en gammal gren hon hade och en gren hon fick idag, men det var bara den gamla grenen som hon valde att tugga på. Sedan slutade hon.

Annons:
Upp till toppen
Annons: