Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1393 ggr
Wella
2016-12-15 19:10

Hjälp! Underlag inomhus?

I morgon kommer vår nya kanin hem. Men har fortfarande ingen aning om vad vi ska ha för underlag i buren? Har bara haft utekaniner tidigare… Buren och hagen har ingen botten, så har funderat lite på någon slags tvättbar matta kanske? Med plastskydd under? Och toalåda med toalätt. Spån är inte aktuellt, kaninen är långhårig, plus att jag inte vill ha spån i hela lägenheten. Hur funkar det att lära kaninen gå på låda om den har matta som underlag? Funderar annars på typ lättströ eller vad det heter? Fastnar det i lång päls? Jättetacksam för tips?!

Annons:
Kadoor
2016-12-15 19:50
#1

Nu har inte jag egna kaniner själv, men syrran har. Och hon använder en filt i själva buren, samt att kaninerna har en toa med någon typ av pellets(strö, inte det de äter såklart), är tveksam till vad den heter. Sen en filt precis utanför buren, och inget mer sedan. Det verkar fungera bra! Kaninerna går dock bara löst i sovrummet, och inte i hela huset.

Du kan inte testa med halm? I buren alltså. Och sen någon typ av matta eller så i hagen, som du skrev. 

(Eftersom att jag som sagt inte har egna kaniner, så vet jag inte hur det är exakt kring att lära dem att gå på lådan.)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Hästbäst
2016-12-15 19:55
#2

Om du åker och köper en sänglåda (?) på i IKEA för 99 kr i plats så kan du ha typ torv eller så har granngården pellets man blöter och som då sväller och när man lägger det i buren så blir det som ett fast (men ändå mjukt) golv.

Hästar är våra bästa vänner

Wella
2016-12-15 20:52
#3

#1 Funderar på att testa så som din syrra har. Det är nog toalätt du menar, det är papperspellets! Halm har jag funderat på, men måste ändå ha plast under… Dessutom misstänker jag att halm lätt fastnar i den långa pälsen. #2 Det med sänglådan var ett bra tips?. Tror till och med att vi har en sådan ute i förrådet. Ska se om den passar storleksmässigt. Torv hade vi till utekaninerna, det var superbra utomhus, men blir lätt dammigt och smutsigt inomhus, tyvärr… Du vet inte vad granngårdens pellets heter?

taxidriver142
2016-12-16 05:57
#4

Jag kan rekommendera Toa-lätt lättströ i kaninens toalett

Hästbäst
2016-12-16 07:47
#5

#3 Granngårdens pellets heter….ströpellets kraft. I "våran" granngården så står den bland höstströet. Och kostar runt 50 kr för 14 kg.

Hästar är våra bästa vänner

[thildaaaa]
2016-12-16 08:42
#6

Jag hade en teddykanin förut, lång päls som allt fastna i haha! Jag hade en 120 bur fylld med toalätt och en toalåda (skippa hörntoorna, superdåliga! kköp en liten kattlåda, helst med höga kanter ifall den gräver) fyll lådan med ett annat material, viktigt! Jag hade kattsand som klumpade sig till min kanin, akta så ej din kanin äter sanden bara! Försök hitta sand som ej dammar för mycket, jag föredrog de där dyra märket (everclean kanske de hette? Mycket drygt så de blev ej så dyrt om man köpte stora paket) sedan när kaninen kissar å bajsar utanför lådan så lyfter du över lite av det i toalådan så att det luktar mycket därifrån, 'men det får inte vara FÖR smutsigt i lådan eftersom kaniner är renliga av sig å då kissar någon annan stans ;) Jag hade toalätt i buren ett par månader, 3-4 kanske, sen köpte jag en mjuk tjock badrumsmatta på ikea som fick vara i buren :) mjukt och skönt för honom och lätt för mig att sopa upp de pluttar som hamnade utanför lådan :) Jag skulle nog börja med att låta kaninen bo i bur och bara komma ut under uppsyn tills den går på låda, så slipper du hitta kiss under sängen haha

Annons:
Wella
2016-12-16 10:12
#7

#4 jo, det var toalätt jag tänkt. Hade det till utekaninerna ett tag när de bodde i förrådet. #5 Ok, tack, ska kollas upp! #6 Tack för tips?! Vet dock inte om jag vill ha toa lätt i hela buren, det är rätt dyrt, och blir det inte lite hårt för tassarna? Jag gillar inte heller hörntoaletter nåt vidare, svindyra är de också! Brukar köra på låda från Ikea för 19 kr! Badrumsmatta funderar jag på, eller fleecefilt. Haha, jag har bara tänkt ha honom ute när jag är hemma och har koll på honom :-) Och nu i början får han stanna i buren, han verkar rätt skygg.

[thildaaaa]
2016-12-16 13:54
#8

Badrumsmatta är bättre, hö och halm fastnar lätt i fleece! Och sen går de inte att bli av med… Jo de är inte superbilligt, men jag tycker ej det var så dyrt om man köpte en sån där stor säck? Dessutom räcker de ju ett tag ändå, och man behöver ju inte ha ett dm tjockt lager direkt :) Jo lite hårt är de, men ha lite halm eller annat mysigt i ett hörn där den kan gosa in sig, min kanin fick inge problem efter att ha levt med toalett i ett par månader, men då hade han också en hylla med en matta och kudde på.

Wella
2016-12-16 17:22
#9

Nu är kaninen hemma! Det blev dörrmattor från Ikea med fleecefilt över. Och täckplast under allt för att skydda parketten. Två lådor med låg kant från Ikea, den ena med toalätt i, och den andra med hö i (och lite toalätt i botten ) Får se hur det funkar!

[EM L]
2016-12-17 08:38
#10

#9 Tänk på att kaninen revir markerar nog överallt med sitt urin.

Wella
2016-12-17 10:56
#11

#10 Hittills har han bara kissat i lådorna

sossos
2016-12-17 11:17
#12

#11 Det kommer nog när han blir könsmogen så var berädd ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Micc
2016-12-17 14:54
#13

Hej! Har inte läst alla svar du har fått så kanske nån tipsat om det redan. Vår kanin bor i utomhusbur i två våningar inne hos oss (fast han springer oftast fritt) under buren har jag ett golvskydd(från ikea) som man ska ha under kontorsstol tex. Över det har vi en dubbelvikt fleecefilt(plus en till ihopvikt typ fyrkant som han anväder att sova på)vi lyfter på buren så denstår på filten så den ligger still. På övervåningen har vi en och en halv ihopvikt fleecefilt. Han går på toa med toalätt i och buren är oftast fräch men skakar bort hö nån ggn i veckan och tvättar filtarna en ggn i veckan.

Annons:
sossos
2016-12-17 17:15
#14

#13 Men gud vad smart!! Löser ju problemet med mitt framtida kaninboende som jag inte vet vad jag ska skydda botten med!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Wella
2016-12-17 17:51
#15

#11 Han är fyra månader, när kan man förvänta sig att han blir könsmogen?

Wella
2016-12-17 17:56
#16

# Vad smart! Min bor också i tvåvåningsbur (utomhusbur ). Har täckplast (sån man har för att skydda när man målar eller bygger), men om inte det funkar i längden så ska jag absolut kolla det skyddet från Ikea. Har fleecefilt på båda våningar. Får prova mig fram lite och se vad som funkar för min lille. Än så länge håller han sig lugn!

tiger tok
2016-12-17 17:57
#17

Typ nu!

Micc
2016-12-17 21:24
#18

Ja det golvskyddet fungerar jättebra:)vet inte vad som händer om han kissar på det, han är så duktig och går oftast på toan (men ibland på golvet hmm men han är bara snart 9 månader.)

Wella
2016-12-21 21:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Funkar fortfarande bra, han är så duktig och kissar bara i lådan! Men busig, slänger runt sin matskål och biter på gallret på nätterna

Wella
2016-12-21 21:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20
Annons:
[EM L]
2016-12-22 10:20
#21

Så söt liten ninis!

Wella
2016-12-22 11:21
#22

Tack! Han gillar att ligga i soffan! Vet inte varför bilderna blir felvända

Upp till toppen
Annons: