Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1193 ggr
[EM L]
12/15/16, 12:48 PM

Mer än en kanin=)

Ibland så känner jag att jag skulle vilja ha två kaniner istället för en🙂

För att kaniner är ju så härliga, gosiga och helt enkelt mitt favorit djur. Man får mer att göra, man vet att två små ninisar väntar i sina burar på att få gosa och komma ut, kaninerna få sällskap av varandra genom gallret. Kaniner är ju så underbara.

Men det finns ju nackdelar med det=) Så jag ställer frågan till er som har fler än en kanin. Vad finns det för nackdelar med att ha två kaniner?(som inte bor tillsammans).

Hur många kaniner har du?

Annons:
Cochon
12/15/16, 1:01 PM
#1

Jag har själv tre kaniner som bor tillsammans. Två kastrerade killar och en kastrerad hona, funkar kanon. Måste dock fråga varför du inte vill att de ska bo ihop?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[EM L]
12/15/16, 1:08 PM
#2

#1 Jag har aldrig haft två kaniner ihop innan eller haft två kaniner samtidigt, så vill börja med att mina framtida kaniner ska kunna nosa på varandra och om det är två honor så kanske dom kan springa fritt på golvet med uppsikt och om dom gillar varandra och inte biter osv, så kanske jag kan tänka mig att dom bor tillsammans.
Ska säga att ska inte skaffa en kanin till nu, men kanske i framtiden så skaffar jag två kaniner tillsammans och släpper dom i samma bur om det är två honor. Så klart så kommer honorna då bott i samma bur sen innan.

[Ninji]5
12/15/16, 1:25 PM
#3

Jag har en hermelinkanin hona som inte tycker om andra kaniner, så hon bor själv.

BurtBurt
12/15/16, 1:47 PM
#4

Jag har haft en kanin innan och nu har jag haft 3 i ett halvår. Det går givetvis åt mer hö, spån och pellets så det blir lite dyrare och det behöver inhandlas oftare. Veterinärkostnader kan också öka såklart. Det blir även stökigare - mer sågspån på golvet osv. (jag har innekaniner) och den blir fler burar att städa (inte min favoritsyssla). Det blir svårt att ge kaninerna lika mycket tid att t.ex springa fritt i hemmet (när man har dem separerade) som de hade fått om man bara hade en. Trots nackdelarna så ångrar jag absolut inte att jag skaffade fler kaniner. Som du säger - kaniner är ju så underbara :)

Cochon
12/15/16, 2:11 PM
#5

#2 Om jag får ge dig ett tips? skulle jag säga att du ska försöka att inte göra det till någon big deal. Om du stressar upp dig kring att ha två kaniner ihop så kommer de också att stressa upp sig ang. detta. Vilket inte är önskvärt. Att ha två kaniner ihop är betydligt bättre än att ha två kaniner boendes i vars en bur vid sidan om varandra. När kaniner umgås tycker de om att vara nära varandra. Tvätta varandra, sova/vila tätt ihop m.m. Om du har dem i vars en bur kan det leda till att de blir ilskna på varandra. De har vars en bur, alltså vars ett revir att hålla koll på. Mitt tips? är att om du är nervös och aldrig satt ihop kaniner förut så ska du skaffa en unge. En kaninunge är en neutral liten plutt som få kaniner ser som något hot. Om man då sätter ihop dessa på neutral mark bör det gå utan problem. Sen finns det ju de kaniner som inte alls trivs ihop med andra kaniner. Om din kanin hör till denna kategori vet du nog bäst själv.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

sossos
12/15/16, 3:18 PM
#6

Har ju haft Lille Skutt ensam i flera år men så skaffade jag ju Charlie, jag ser faktiskt inga nakdelar med det beslutet. För mig blev det inte mycket dyrare heller, en kanin äter ju inte så mycket hö och det gjorde att jag inte kunde köpa så mycket åt gången då det blev dåligt. Men när Charlie fanns så gick det åt så mycket mer och jag kunde köpa större höbalar som då kostar mindre, innan köpte jag ganska små från en djuraffär. Sen kostar pelletsen mer men det lämnar ut sig med höet. Jag hade redan burar så ingen extra kostnad för det heller. Spön och halm kostade en del och eventuella veterinärkostnader finns ju självklart också men det var inget jag råkade ut för. Jag kan ju säga att jag trodde att Lille Skutt trivdes och ville vara ensam då han altid stampat och hållit på vid andra kaniner men så var det inte fallet! Han blev en helt annan kanin (åt det bra hållet) Du säger att du inte kan skaffa en kanin just nu men när/om du kan det tycker jag att du ska välja en vuxen kastrerad hane, det innebär minst risker för bråk och ett stabilare par än om du skaffat en hona. Hellre vuxen än en kaninunge (om du inte absolut vill ha en unge förståss) då kaninungar ofta kommer in i en "tånnårsperiod" och kan börja bråka trots att det funkat innan. Ibland kanske man helt enkelt inte kan få ihop den igen och frågan är hur man gör då… Som jag ser det finns det bara positiva saker med en till kanin men vet ju att många har olika tankar om det, sen vill jag också nämna att jag bara utgår från mina erfarenheter vilket är från utekaniner, kanske är det någon skillnad när det är inne :) Lycka till! Sorry om det blev långt

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Hästbäst
12/15/16, 3:31 PM
#7

Har dock 8 kaniner nu men valde 3 eftersom när vi sålt kaninungarna (6 st, vi ska behålla en också så 5) så har vi 3 kaniner kvar. Men annars kan du väll köpa kastrerad hane eller hane som du senare kastrerar. Det brukar vara enklare att sätta ihop hane + hona än hona+hona (det funkar ju också, men de kan bråka och tjura mer).

Hästar är våra bästa vänner

Fridaaaa
12/15/16, 3:39 PM
#8

Har 5 kaniner: 4 egna och 1 på foder.
Se om det blir att han på foder blir min sen eller han flyttar tillbaka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kaninvännen
12/15/16, 8:15 PM
#9

jag svarade nog lite fel på frågan men jag har 4 kaniner i ett och samma hägn och sedan 3 st som går i enskilda burar  

jag tycker det för min del är jätte bra att ha flera kaniner. jag har inte så jätte mycket tid att gosa med kaninerna och de som går 4 st ihop springer runt och är glada utan speciellt mycket gos och de andra står nät i nät så de är ju aldrig ensamma. rekommenderar dock inte att ha flera ihop om man inte har mycket stora ytor. inne har de 10-15kvm och ute 20-25kvm så blir de osams viket de ibland blir så kan de bo en bra bit bort från varandra

zemlathebunny
12/15/16, 9:26 PM
#10

Jag har två kaniner men jag gillar mest att ha de i olika burar för tycker dom blir mer sociala med mig då och min hona är väldigt dominant så de skulle inte funka. Det funkar bra som de är att ha de i olika burar sålänge man har mycket tid med dom.

flocken
12/16/16, 5:48 AM
#11

5 st. 4 honor och de går 2 &2. Hanen går själv men med uppsikt över tjejerna. Försöker ha de i par då jag vill att de ska ha sällskap då de bor ute.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

CurreKanin
12/16/16, 8:54 AM
#12

För kaninerna är det bäst om de får vara två - men de kommer inte att bli alls lika gossiga med dig. Men om du inte har en väldigt stor bur, så är det helt klart bäst med en kastrerad hane + hona. Till och med när det är två systrar som växt upp ihop blir det oftast en som blir tydligt dominant och kör med den andra (åtminstoen när det är något gott på gång). Två honor i varsin bur funkar bra - de har sällskap men det blir sällan bråk.

[EM L]
12/16/16, 9:01 AM
#13

#5 Kom på att det nog inte är så bra att ha dom i enskilda burar. Dom kommer nog att sitta sida vid sida och när den ena rör sig så kommer den andra nog att börja bitas och slåss genom gallret🤐
#6 Eftersom jag aldrig haft två kaniner tillsammas och jag kanske vill ha två kaniner så tänker jag att köpa två kaniner som redan gått igenom tonårs perioden och som är kastrerade samt bott i hop länge.

Annons:
tiger tok
12/16/16, 12:32 PM
#14

På gården har vi sex kaniner, två par och två ensamma. Alla bor galler i galler med varandra och visst kommer det en ny kanin kan dem försöka bråka genom gallret men det brukar ge med sig, i alla fall har det gjort det hos oss varje gång!

Smultrondraken70
12/17/16, 9:17 PM
#15

Har alltid haft dom i par, har nu kastrerad hona med kastrerade hane men även haft hona med hona. Lätt värt att ha två som går tillsammans, vid en bra matchning har dom så mycket glädje av varandra. Har heller aldrig märkt att dom blir mindre sociala med människor när dom går med en artfrände, snarare tvärtom.

sossos
12/17/16, 10:03 PM
#16

#13 Klokt tänkt! Men menar du att du eventuellt skulle skaffa de när Mira har gått bort eller när du fortfarande har kvar henne?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[EM L]
12/18/16, 9:06 AM
#17

#16 När Mira  gått bort, då hon är väldigt dominant av sig, rider på gosedjur. Hon är inte aggressiv och biter om man kommer i hennes bur.

Det skulle aldrig funka för mig och pappa med tre kaniner i en lägenhet.

Fridaaaa
12/18/16, 10:49 AM
#18

#17 Rider på gosedjur har inget med dominans att göra.
Du vet itne om hon är dominant eller inte, förrän hon kommer ihop med en annan kanin :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM L]
12/18/16, 3:23 PM
#19

#18 OK! Där lärde jag mig något
nytt=)

Upp till toppen
Annons: