Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 488 ggr
eleanor23
12/8/16, 10:46 AM

Plötslig viktökning av kanin?

Hej! Min nioåriga kanin har plötsligt gått upp i vikt! För fyra veckor sedan vägde han 1,9 kg, och igår vägde han så mycket som 2,6. Han har fått en tydlig "fettrand" runt nedre delen av kroppen. I och med detta har han blivit slöare, verkar inte orka hoppa in i buren lika mycket för att göra sina behov (=fler pluttar på golvet än vanligt och någon kissfläck på mattan, han brukade aldrig kissa annanstans än i buren förut). Han har också en liten låda som han brukar hoppa upp och ligga på (kanske 40cm hög?) vilken han nu har ramlat ned från när han ska hoppa upp ett par gånger, och dessutom glidit rakt in i sin bur när han hoppat ned från lådan. Inte alls van vid sin nya vikt, stackaren. För en månad sedan fick han antibiotika då vi tyckte att han hade andats fortare än vanligt, efter veterinärens förslag att testa med antibiotika då hon inte hittade något egentligt fel med honom. Hon sa att det med största sannolikhet var någon typ av luftvägsinfektion och så fick vi välja mellan att inte göra något eller testa antibiotika. Vi drog också i samband med detta ner på hans pellets (från en halv dl morgon och kväll till en matsked morgon och kväll) och han började då äta mycket mer hö än han gjort tidigare. Jag undrar alltså om denna viktökning beror på antibiotikan, den större konsumtionen av hö, eller möjligtvis hög ålder eller sjukdom. Han är en hittekanin så vi är inte säkra på vad han är för ras, men för ett par år sedan gissade en veterinär på någon blandning mellan hermelin och vädur. Han verkar inte ha ont eller liknande, men han beter sig inte helt vanligt. Tacksam för svar!

Annons:
[AnimeV4]
12/8/16, 11:57 AM
#1

Det låter knepigt. Jag skulle ha ringt en kaninkunnig veterinär! Ex. Mälardalens smådjursklinik i Märsta (utanför Stockholm) eller Fågelkliniken i Lomma (Skåne).

Trebit
12/8/16, 12:52 PM
#2

Jag tycker definitivt att det låter som om något är fel, och precis som #1 rekommenderar jag att du ringer och rådfrågar någon av de mer kaninkunniga veterinärerna och berätta det du skrivit här.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: