Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1219 ggr
moa88
12/4/16, 11:07 AM

kaninhane vill para sig med annan hane

jag har tagit hand om en hane som bor i ett annat rum än min hane, nu när vi hade besök så var de nån som glömde stänga dörren där hanen bor så då såg jag min kanin hane snabb som blixten springa in dit och skulle börja jucka/para sig med hanen, då vid ansiktet på han. är detta normalt? är det ett sätt att visa att han bestämmer eller är det för att han aldrig fått para sig?  jag tog bort honom då. men den andra kaninen verkade inte ens bry sig han stod bara där lugnt.

Annons:
Fridaaaa
12/4/16, 11:10 AM
#1

Säker på att det är två hanar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moa88
12/4/16, 11:13 AM
#2

#1 ja jag är säker har sett hans kulor och snopp

Pytteliten
12/4/16, 11:38 AM
#3

Ja, det är ett helt normalt kaninbeteende! Oftast slåss två hanar, men det är inte så ovanligt att den ena istället låter sig paras (ser helt obrydd ut som du säger). Det är en överlevnadsstrategi för att han inte tror att han skulle vinna en fight. Oftast är det bara en som parar en andra, men det händer också att de rider på varandra.

Man hör inte sällan om folk som har två hanar ihop utan problem. Då brukar det vara så att en underkastar sig totalt. Ofta utvecklar den hanen inte riktiga testiklar, utan blir kvar i ett "unge-stadie".

moa88
12/4/16, 11:44 AM
#4

#3 okej :) men om man provar att ha dom tillsammans, kommer den ena alltid att para sig med den då? tänkte då kanske den andre blir arg och biter ifrån?

Fridaaaa
12/4/16, 11:46 AM
#5

#4 Rekommenderar inte att du prövar, stor risk att de börjar slåss.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pytteliten
12/4/16, 11:49 AM
#6

Svårt att veta. Men du ska aldrig ha två hanar ihop, så gör inte det. Dels på grund av risken för slagsmål och även för att när det fungerar är det tack vara den enas totala underkastelse. Det är inte naturligt för dem att vara instängda ihop. Kaniner är gjorda för stoooora ytor!

Annons:
moa88
12/4/16, 11:56 AM
#7

#okey då vet jag,

så det är inte bra att den är totalt underkastad? är det inte en rangordning?

hehe stora ytor har dom 67 kvm så inte att dom sitter i en liten bur.

moa88
12/4/16, 11:59 AM
#8

båda använder sig också av sitt brummande ljud, så dom verkar ju inte ha så mkt aggressioner mot varandra, när dom träffas bakom galler

Pytteliten
12/4/16, 12:23 PM
#9

Kaninhanar rangordnar sig inte i det vilda, utan de går undan från varandra eller slåss (i parningstider).  Att en hane låter sig paras är en "nödlösning" från hans sida och inget han ska behöva utsättas för  hela tiden.

Upp till toppen
Annons: