Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 710 ggr
Timms
2016-12-02 20:06

Underlag

Min nuvarande kanin är väldigt kräsen angående sitt underlag i buren. I ett år har jag gått fram och tillbaka mellan sågspån och halm, han ogillar dock båda och skjuter medvetet upp det i hörnen på buren. Nu börjar han få trycksår på tassarna pga det blir för hårt. Funderade ett tag på att köpa en bra och mjuk matta eftersom han älskar att sitta på mina, dock har han en dum vana att kissa på dem (han är okastrerad och kissar på alla mattor) och dem blir snabbt ofräscha så jag tror inte det skulle funka. Har ni något tips? på ett bra underlag som jag kan testa?

Annons:
Hästbäst
2016-12-02 20:47
#1

Kanske toalett/remiss. Har själv sån här grön matta man brukar ha på altan typ. Du kanske kan försöka träna lite toa-träning med han.

Hästar är våra bästa vänner

Timms
2016-12-02 21:25
#2

#1 Toaträningen var i början lyckad, men för några månader sedan fick han för sig att mattor var ett bra alternativ till lådan.. Har kämpat med honom med han är verkligen omöjlig!

emms
2016-12-02 23:14
#3

Mattor eller fleece vikt flera gånger är ju mjukt. Men om han kissar på det blir det ju inte supermysigt. Har du egen tvättmaskin kan det ändå vara en ide att köpa en hel del fleece på ikea typ och byta varje dag. Förhoppningsvis så håller han mestadel av den ren. 

Eller så kan du ju försöka hitta något tryckavlastande material som är vattentätt att ha längst ner. Vet att många har något sånt till hästar. Så kan man ha spån över och när man rengör så torkar man bara av materialet med en trasa. 

Kanske en tjockare yogamatta eller liknande. Finns ju sånna som är anpassade för arbetsplatser där man står mycket men de är säkert ganska dyra… :)

Lite ideer iaf haha, skjuter han undan ströet finns det nog en ganska stor risk att han gör det med allt tyvärr. Har haft en sån kanin själv. Torv funkade bra för honom när han bodde ute men inne blir det ju lite för smutsigt dock.

Emma

Timms
2016-12-02 23:30
#4

#3 Tack för tipsen, jag får nog testa mig fram och se om jag lyckas göra honom nöjd!

Hästbäst
2016-12-03 09:14
#5

Vi åkte till en bygg affär typ och fick en sån här rest (eller vad man säger) plastmatta för en liten summa. Den har vi haft i underst i buren och är jätteenkel att göra rent.

Hästar är våra bästa vänner

Upp till toppen
Annons: