Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2840 ggr
Smultrondraken70
2016-11-24 22:07

Bandmask

Har snart gått igenom det mesta med kaninerna och nu var det dags för Cittotaenia sp igen, det vill säga kaninens bandmask:/ Eftersom det tydligen bara är jag som lyckas få bandmask på mina tamkaniner (vanligt på vildkanin sällsynt på tamkanin), så förväntar jag mig inget svar men frågar ändå: Någon kaninkunnig som vet om man kan ge Droncit i tablettform till kaninerna? Eller är det bara injektion som funkar med det preparatet? (Axilur tar inte kaninens bandmask).

Annons:
Cojuandi
2016-11-26 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

En eller båda av våra kaniner hade bandmask för ett år sedan - vi fick också höra att det var väldigt ovanligt för tamkaniner. Jag antar att du också hittade dessa masksegment i kaninbajset (se bilderna nedan)?

Trots att vi kontaktade veterinären fick vi aldrig någon recept för ett maskpreparat - de skulle återkomma men det blev inte av. Och eftersom kaninerna mådde bra och segmenterna så småningom "försvann" igen så lät vi det bero. Fast jag läste på en hel del och upptäckte att pumpakärnor kan hjälpa mot maskar. Sedan dess får våra kaniner några kärnor varje dag - vet inte om det bara är slump eller om det verkligen fungerade, men nu hittar vi inte längre dessa vita masksegment… peppar, peppar.

Smultrondraken70
2016-11-26 22:48
#2

#1 Tack för ditt svar:) ja jag hittar också vita masksegment:/ kan gå flera dar utan att jag ser nåt men sen sitter det plötsligt ett på en plutt. Vet inte om bara den ena eller båda har bandmask eftersom de går ihop. Pumpakärnor, intressant, tror vi har det hemma faktiskt. Sen undrar jag hur kaninens bandmask smittar? Kan det smitta från kanin till kanin utan mellanvärd, eller hur funkar det?

Cojuandi
2016-11-26 23:28
#3

Det är nog kvalster som är mellanvärd för just kaninens bandmask. Dvs det smittar inte direkt utan genom maten. Vi har utekaniner och det är nog nästintill omöjligt att bli av med alla kryp som finns i gräset och trädgårdslandet runt omkring stallet och utehagen.

Här finns lite mer utförlig information om bandmaskar hos kaniner (på engelska): https://www.harcourt-brown.co.uk/articles/case-of-the-month/unusual-case-of-worms-in-a-group-of-pet-rabbits

Smultrondraken70
2016-11-27 19:49
#5

#3 #4 tack:) engelska länkar går jättebra! Ska läsa! Jag har innekaniner, dom måste ha blivit smittade när dom bodde ute i somras. Men eftersom det krävs mellanvärd så borde dom väl i stort sett inte kunna smitta varandra inomhus? Då kan det inte vara så petigt med sanering av miljön om jag ger dom behandling mot bandmasken? Eller tänker jag fel nu?

Smultrondraken70
2016-11-27 20:12
#6

#5 nu har jag läst båda artiklarna, och då blir ju frågan, dessa små kvalster som äter bandmaskäggen, och som sedan kaninen får i sig, finns dom i det hö man köper måntro?

Annons:
Upp till toppen
Annons: