Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2828 ggr
Cristallic
2016-11-24 21:43

Kanin med en böld (Lyckligt slut)

Hej alla

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av min erfarenhet till andra kaninägare och kanske ge dem lite hopp om deras kanin får en böld. Det fick nämligen min, och när jag började googla runt hittade jag bara fruktansvärda historier om kaniner som inte klarat sig, plågats, kostat jättemycket pengar etc. Som ni kan förstå var det väldigt stressande.

Jag tänkte dra hela historien om sjukdomsförlopp, medicinering och kostnad. För det var vad jag ville veta när jag var ute och sökte information.

Min kanin är en dvärgras av någon sort. Han är fem år och kastrerad men inte försäkrad. Jag har haft kaniner i över 20 år och aldrig haft någon som fått en böld tidigare. ( I detta nu när jag skriver försöker min kanin buffa bort datorn då jag sitter på hans plats )

Det började med att jag kände en knöl stor som en ärta på hans kind. Detta var en lördag. Jag hade därför gott om tid att läsa på internet om allt hemskt som kunde hända tills vi åkte in till distriktsveterinärerna i Vännäs på måndag. Bölden växte inte under helgen. Väl där säger veterinären att om bölden sitter i tandroten ser det illa ut men om den sitter i huden så är prognosen god! De röntgade för att se om det var tänderna som var problemet och det var det inte. Några timmar senare får jag åka hem med en kanin med ett sytt ärr på kinden som var hög som ett hus av opiaten han fått. De sövde inte utan smärtstillade för att minska risken. Han var ganska medtagen de första två dagarna och jag fick tvångsmata honom genom att lägga pellets i blöt och pilla in i munnen på honom. Han fick också maxdosen av metacam varje dag. Ingen antibiotika. 

Fem dagar senare börjar han gömma sig under sängen och jag ser att ett område vid såret svullnat upp. Vi åker in igen (en söndag) och veterinären konstaterar att det är var i den nya svullnaden. Antingen har såret blivit infekterat, rester av något är kvar eller så har han haft en negativ reaktion på tråden som såret sytts med. Veterinären tar bort stygnen, sköljer ut varet men råkar också skrapa upp ett långt sår under såret när kaninen sprattlade. Jag har nu två sår att sköta. Jag åker hem med honungssalva att lägga i såret och antibiotika för 5 dagar, baytril, i små sprutor. Den nya bölden var dock förenad med det gamla såret genom en tunn kanal, och den slöt sig snabbt. Trotts mina ansträngningar att skölja såret morgon och kväll var svullnaden tillbaka dagen efter.

Nytt veterinärbesök. Den här veterinären konstaterade att nu var hela området på kinden inflammerat och en operation var omöjlig. Att ge antibiotika en längre period var inte hellre ett alternativ. Veterinären hjälpte mig dock att öppna upp såret och visa hur det skulle rengöras. Till skillnad mot den tidigare veterinären som förordat att jag inte skulle gnugga bort den nybildade hinnan så pressade den här veterinären in en plastspruta och sköljde ur såret samt gnuggade ur det med en steril trasa.

Det blev den nya rutinen. Morgon och kväll blev såret sköljt med natriumklorid, gnuggat runt i med en fuktad non-woven swab från apoteket samt fyllt med Kådsalva. Honungssalvan åt kaninen bara upp och i för låg koncentration har den ingen effekt. Man ska dock vara försiktig med kådsalva då harts kan slå mot njurarna hos känsliga individer om man äter den. (Vilding åt den då såret var på kinden, men han verkar ha klarat sig bra)

Efter drygt två veckor hade såret slutit sig med jag fortsatte att torka av samt applicera kådsalva tills pälsen började växa ut. Värt att nämna är att jag inte såg något var de gånger jag rengjorde själv men det kan har varit för att själva kådsalvan har en liknande konsistens.

Kaninen, Vilding heter han faktiskt, blev lite förkyld efter all stress. Han har dock återhämtat sig och är faktiskt piggare och gladare nu än tidigare. Det har gått några månader sedan bölden och jag håller tummarna för att den inte ska komma tillbaka. Totalt blev veterinärskostnaderna ca 3500 kr för 6 besök (jag har inte nämnt alla då de resulterade i att man skulle avvakta) och då ingick det ett helgbesök. Mycket mindre än vad jag trott från början. De fyra veterinärerna jag träffade var alla supertrevliga även om 2 av dem inte kunde så mycket om kaniner. Kan varmt rekommendera distriktsveterinärerna i Vännäs.

Jag hoppas att jag genom att dela min historia kan ge hopp till någon annan kaninägare där ute som söker information.

Ha det gott :)

Annons:
fossingen
2016-11-24 22:17
#1

#0 Stora felet var verkligen första veterinären som sydde ihop allt. Man kan och ska aldrig sy ihop en böld med varansamling. Det blir fortsatt ansamling av var och det måste sköljas ur flera ggr per dag och växa innifrån och ut för att bli bra. Antibitoika borde absolut ha lagt tills eftersom en infektion är en infektion, men tur var, verkar det ha funkat utan.

Min senaste "böldis" är mitt marsvin (har haft på kanin förr), men det gick fin fint. Även om djursjukhuset här var helt nonchalanta och urkassa och hade för sig att Stockholm är enda vägen att gå, lol. Gick fin fint med annan veterinär.

Kul att du delar med dig med din historia om bölder. För det går behandla med bättre prognos precis som du säger sålänge det inte går in mot något ben osv. :)


eelliieeee
2016-11-25 07:26
#2

Åh vad skönt att det har gått bra för någon! Min kanin hade två bölder vid käken som veterinären skar upp i måndags och vi spolar och ger antiobiotika varje dag. Jag har bara läst om att det inte skulle gå att göra något för att permanent bli av med bölden eftersom den ändå bara skulle komma tillbaks, men jag valde att ge honom en chans. Än så länge har jag bara lagt ut 400kr för det veterinärbesöket när hon kollade tänderna, sövde ner honom, skar upp bölden och tvättade rent allt. Förhoppningsvis stannar också kostnaden där. Min kanin hade inga problem med att äta eller dricka osv efter "ingreppet" och när vi spolar rent de öppna såren sitter han helt still vilket underlättar behandlingen. Nu har vi två dagar kvar med amtibiotika och sen ska vi fortsätta att spola tills det inte kommer något var alls. Veterinären sa att det var mycket viktigt att såren läkte inifrån och ut och inte tvärtom. Vi hoppas och hoppas att det ska bli bra snart. Tack för att du delar med dig!:)

[EM L]
2016-11-25 08:23
#3

Tass! Ska läsa sen!

CurreKanin
2016-11-25 08:28
#4

Vår erfarenhet ära tt många veterinärer har rätt så liten erfarenhet av kaniner. De är så billiga att köpa att få kostar på dem lika mycket som en hund - alltså får veterinärerna ingen erfarenhet. Som flera säger - såret måste hållas öppet. Antibiotika fungerar bra - men den skall INTE ges via munnen utan sprutas in under huden. Kaninernas magbakterieflora slås lätt ut av antibiotika och då är det lätt att de stryker med.

Cristallic
2016-11-25 16:40
#5

Hejsan igen

Tänkte svara lite till några här ovan bara :)

Anledningen till att det första såret syddes var för att hela kapseln opererades bort. Att hålla öppet och spola rent görs när man öppnar en böldkapsel men i det här fallet var den första bölden så liten att hela området med hud skars bort utan att öppna den. Dvs det var som att ta bort en hudförändring och Vet valde att sy efter det. Nu blev det ju som det blev men jag förstår beslutet de fattade.

Gällande antibiotika så är det så klart bättre att ge under hud men det finns antibiotika som är mindre farlig för magfloran. Baytril är en sort som oftast har liten eller ingen effekt på kaninmagar i vanliga fall.  Det är så klart viktigt att veterinären vet vilka effekter antibiotikan har på kaninen. :)

Till dig där ovan som just nu spolar ur en böld, lycka till! Hoppas det går bra för dig och kaninen. Var inte rädd för att rumstera om i såret för att se till att det är rent och inte läker för fort från sidorna ;)

sossos
2016-11-25 19:07
#6

Sätter också en tass :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
[EM L]
2016-11-25 20:23
#7

Har läst den nu! Bra inlägg🙂

Upp till toppen
Annons: