Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 745 ggr
Krimalin04
2016-11-21 21:36

Gör jag något fel?! SNÄLLA HJÄLP!!!

Hej! Jag är en tjej på 12år. jag har 2 kaniner som bor ute i en stor bur. Men när jag ska gå ut och gå med den (sele och koppel)  så går den alltid till buren! Jag fattar inte varför! den vill in i buren hela tiden. vart jag än häver den så vill den gå in i buren. Jag ser det för han ställer sig på bakbenen och häver framtassarna på gallret. och ibland krafsar han! Snälla hjälp!

Annons:
Sniki
2016-11-21 21:40
#1

Min spontana tanke är att han eller hon antingen fryser och vill in (förutsatt att det är utomhus dårå) eller att hen inte känner sig trygg utanför buren.

MuffinDigger
2016-11-21 21:51
#2

Mina gör också så. Tänk positivt, om de rymmer kommer de tillbaka! :)

Jag tror att det är för att buren är deras hem och trygga plats. Brukar du vara ute mycket med dem?

sossos
2016-11-21 22:09
#3

Så har Lille Skutt också gjort, vet inte riktigt varför man har tagit det till min fördel och kan nu låta honom skutta fritt på gräsmattan. När han är nöjd hoppar han in i buren och jag kan stänga efter honom. Tror mer att de vill veta att de kan gå in och söka skydd om ett rovdjur kommer. På sommaren och han har varit inne på dagen har jag bara öppnat dörren så skuttar han råka vägen till buren, väldigt praktiskt och lite roligt :) Funkar dock inte när man får i sele och koppel så då ser jag bara till att kanske inte vara precis vid buren ;)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tixEntry
2016-11-22 14:18
#4

Du gör nog inget fel alls. Det är antagligen så att kaninerna känner sig säkrare och tryggare i buren än utanför. Min kanin bruka också vilja vara i närheten av sin bur eller Hage.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Krimalin04
2016-11-22 15:45
#5

#2 Ja nästan varje dag.

#3 när jag släpper den löst (utan koppel) så springer han under våran bod 😕
en gång var han där under i 3dagar

CurreKanin
2016-11-23 08:14
#6

En kanin är inte en hund. Du kommer inte att få den att gå fot när du går med den i koppel. Den kommer att hoppa runt lite hur som helst, sitta still osv. Men precis som de andra säger - din kanin känner stor trygghet i sin bur. Får du plats i din bur kan du öva den på att koppel inte innebär det samma som att vara otrygg (på okänd mark). Sedan kan du ha den strax utanför - allra helst så att den kan gå in om den vill. Det är bra om det finsn någon buske i närheten att gömma sig under för de vet instinktivt att det är farligt i det öppna. Fördelen är att skulle den rymma så hittar du den nästan säkert inom högst 150 meter - antagligen vid buren. En av våra hittade vi genom att den ryckte i byxbenet för att säga "Jag är här…". en annan lade sig att vänta på trappan. Men vissa gömmer sig gärna i en buske…

Annons:
tixEntry
2016-11-24 10:16
#7

Lite OT, men när Simba har rymt har vi alltid hittat honom i trädgården och en gång under grannens altan. Kaniner har sitt revir och håller sig oftast så mycket de kan inom det.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: