Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 956 ggr
catosi
11/21/16, 8:18 AM

energi

Hej. Jag har gett min kanin havre i ungefär 3 veckor och jag tycker han börjar se lite rund ut. Vad ger ni era kaniner för att de ska få lite extra energi, Vad är det nyttigaste och vad innehåller minst kolhydrater?

Annons:
Fridaaaa
11/21/16, 2:41 PM
#1

Havre = fett, så är inte så konstigt.
Varför ska kaninen ha mer energi?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

catosi
11/21/16, 4:17 PM
#2

Han skulle behöva mer energi på hoppbanan och utanför. Han stannar mycket och vägrar att gå ibland så man får som inte se det bästa han kan. Han har börjat hoppa och röra sig bättre hemma av havet men sim sagt har han lagt på sig lite också.

Fridaaaa
11/21/16, 5:25 PM
#3

#2 Jag tycker det är bättre att träna än att ge energimat, energimat brukar oftast bli = lägger på sig, tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

catosi
11/21/16, 5:58 PM
#4

Jag kämpar på med träningen men ja lite extra energi skadar aldrig. Alla kaninhoppare som jag känner använder "energi mat". Men har nog bestämt att han ska börja få lite banan på morgnarna bara för en liten boost.

catosi
11/21/16, 5:58 PM
#5
[EM L]
11/21/16, 6:53 PM
#6

Ge inte banan varje dag! Det innehåller mycket socker som inte är bra för kaninen.  Äpple, morot, banan, jordgubbar och osv är godis. Pellets ger lite energi men det ska inte ges för mycket heller. Min Mira får 2 msk. Hö är det som dom ska äta.

Annons:
Fridaaaa
11/21/16, 6:54 PM
#7

#4 Banan dagligen är inte bra.
HGe något nyttigt om du ska ge dvs inga frukter, eller morot för det är godis

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
11/21/16, 7:01 PM
#8

Vad använder dina tävlingskompisar för "energi mat" då?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

catosi
11/21/16, 7:52 PM
#9

De använder pellets , havre och några typ vitamin droppar.

[EM L]
11/21/16, 8:08 PM
#10

#9 Vad onödigt med vitamin droppar😃😊

Nej, men det är onödigt! Det använder man till kaniner som är gamla och som behöver vitaminer.

Inte för att ge energi. Pellets kan du ge lite. Typ 2 msk på morgon och kväll.

Fridaaaa
11/21/16, 8:31 PM
#11

#10 Man behöver inte ge vitamindroppar till gamla kaniner heller.

#9 Vitamindroppar ger inte så mycket energi, är havren i så fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
11/21/16, 9:14 PM
#12

Min kanin får också havre och hon svarar jättebra på det. Hon är mycket piggare och hon har inte blivit fetare av det. Det är sant som ts säger att många inom hoppningen ger dom pellets och massa "godis" varje dag. Dom kaninerna är i jättebra form och mår bra. Många som gör de här haft kaniner väldigt länge så jag tror dom vet vad dom gör

sossos
11/21/16, 10:17 PM
#13

Ger du någon pellets? För om du inte gör det skulle jag starkt rekomendera att buta havren moy pellets då pellets oftast innehåller mimdre fett. Om du använder pellets också kanske kan minska på havren lite då?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
kanin/höna
11/21/16, 10:21 PM
#14

Havre tycker jag funkar dock bara på vissa kaniner men vissa bli feta. men som hos oss människor även om man äter samma tränar samma han man ha helt olika kroppsform.  lite socker till en kanin anser inte jag är farligt. socker är inte bra för människor heller men vi äter det ändå. och att en kanin är lite mullig är inte heller farligt. dock förstår jag om man hoppar att det kan skada leder mm om kaninen är för tung. men sätt inte massa komplex på djur med det räcker att vi människor svälter oss för att se bra ut.  men självklart ska de inte vara feta som svin. men hull har även kaniner i det vilda det är naturligt med hull på hösten som sedan försvinner på vintern. det brukar jag själv gå på att de får äta upp sig med gräs på sommaren sedan är dethö och några få havre och pellets korn de får på vintern. självklart får man göda på honor som diar så de inte blir magra

Fridaaaa
11/22/16, 11:02 AM
#15

#12 De kan ju vara feta på insidan. Och inte bra att ge godis dagligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
11/22/16, 2:20 PM
#16

#15 Fast dom vet nog fortfarande vad dom gör. Dom kan ju inte vara i så dålig form eftersom dom hoppar en hel hinderbana utan problem.

Fridaaaa
11/22/16, 6:40 PM
#17

#16 Klart det ger energi och att de kan klara det men betyder fortfarande inte att det är så bra i längden. Alla gör som de vill men skulle aldrig ge mina kaniner godis dagligen i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
11/22/16, 10:01 PM
#18

Min kanin har som sagt bara blivit bättre av det och har inte lagt på sig nåt

Fridaaaa
11/22/16, 10:09 PM
#19

#18 Kan fortfarande vara "fet" på insidan även fast det inte syns på utsidan.
Anser att kaninernas hälsa går före

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
11/22/16, 10:18 PM
#20

Kaninens hälsa går före men jag anser att det funkar bra så då gör jag så

Annons:
Fridaaaa
11/22/16, 10:21 PM
#21

#20 Du säger emot dig själv. Menmen du gör som du vill men att ge godis dagligen för att öka energi = inte för kaninens hälsa, utan för sitt egna "bruk":

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
11/22/16, 10:40 PM
#22

Men jag gör de ju för att hon funkar bäst på de. Jag känner många mer som gör de. Varför skulle just ditt påstående vara sant?

fossingen
11/22/16, 11:46 PM
#23

Man kan inte se hur insidan på kaniner ser ut utan obduktion. Grönsaker är så himla mycket nyttigare att ge varenda dag än "gnagarmat" om vi jämför med tävlande ninisar. Dels med obduktion som belägg för "vetskap". Alla känner ju sin kanin bäst, eller hur? ;)

#22 Precis. Vet också vad du pratar om. Let's say vi träningsfriska förbrukar själv otroligt mycket energi om vi skulle träna ofta. Vi blir inte feta eller får fettlever ex av pyttelite med godis.

Det vore annorlunda om man inte tränar. Sen har ju i sig metabolism väldigt stor betydelse i "övrigt".


kanin/höna
11/23/16, 12:52 AM
#24

vill bara till lägga att jag håller med Zemlathebunny helt och fullt. och inte för att vara så men för att skydda  Zemlathebunn så tycker jag att fridaaaa är väldigt tycken. tror att du är störst bäst och vackrast. kan ha fel men jag tolkar det så.

Fridaaaa
11/23/16, 10:17 AM
#25

#24 Feltolkning, för så är det inte. Jag har mycket kunskaper men vet att jag långt ifrån kan allting. Bara för att man gillar att diskutera och har kunskaper betyder det INTE att man vet allt eller är sk "tycken".  Eller att man är "störst, bäst och vackrast"; ogillar sånt tänk faktiskt, för det är extremt dömande. 

#22  Fakta och forskning.  Sedan får var och en ha en tro, men jag litar på den forskningen och faktan, då det är väldigt logisk.

#23 Ja alla gör aboslut som de själva vill, men tycker inte man ska ta det på kaninerna för sin egna vinning. Utan avla i så fall istället på duktiga hoppare med mer fart, istället för att ge onyttigheter för energi, men är vad jag anser i alla fall :) Människan är alldeles för ego enligt mig. Men alla har vi olika åsikter.
Nej vi blir inte feta på pyttelite godis, men man får tänka på mängden i förhållande till kaninen, så blir det inte pyttelite, för att de ska få energi.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
11/23/16, 11:29 AM
#26

Men det är ju det jag har sagt flera gånger att hon får havre för att hon mår som bäst då. Hon har lite svårt att hålla hullet dessutom. Sen motionerar hon hårt varje dag så

fossingen
11/23/16, 4:33 PM
#27

#25Mitt påstående var ett exempel. Så säg de till de som du menar ska avla snabbare hoppare istället XD Och prata om människans ego gentemot grönsaker och dra fram ditt argument om egot och sedan påstå att avla mer XD

Sorry, blev bara ironiskt just nu när du pratar om människans ego och tycker Avel vore bättre (det är ju ego det också? Eller?)


Annons:
zemlathebunny
11/23/16, 5:47 PM
#28

#25 Men jag vet inte om du gör så men jag säljer då inte mina kaniner bara för att dom inte är så snabba. Bara för att man köper en kanin från en som säljer lite bättre hoppkaniner behöver det inte betyda att dom blir snabba.

Fia9000
11/23/16, 6:07 PM
#29

#4 Du behöver inte ge banan varje dag för det kommer inte hjälpa i längden. Banan innehåller mest socker och precis som för människor innebär det snabb men kortvarig energi. Däremot kan man ge en liiiten bit banan eller liknande innan tävling för en liten extra kick.

Att kaninen vägrar att gå på banan kommer nog tyvärr inte lösas genom att du ger havre. Hur är hans kondition i övrigt? Tränas han något mer utöver hoppningen? Jag skulle nog snarare gissa på att han är otränad eller kanske helt enkelt inte tycker att det är så kul.

Det är nog som tidigare har nämnt väldigt olika hur de svarar på havre. Jag testade att ge mina under en period och då endast knappt en tesked. Runt en vecka senare var en av kaninerna som en mindre fotboll och den andra hade inte påverkats överhuvudtaget. 😛

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Fridaaaa
11/23/16, 6:24 PM
#30

#28 Inte sagt attdu ska sälja dem heller? Vet inte vart du fick det ifrån?
Nej men chanserna ökar om man avlar på snabba kaniner som är duktiga på att hoppa. Garantier finns inte. Tycker man ska acceptera hur ens kaniner är, och inte försöka ändra på saker genom negativa sätt. Men min åsikt i alla fall.

#27 Nja håller inte med om att det är likvärdigt med att ge kaninen onyttigheter för att öka energin på det. Avla gör man ju ändå, och då kan man ju satsa på bra djur, istället för på sämre och sedan göra såhär. Men mitt tycke i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
11/23/16, 6:52 PM
#31

#28 Nej, kommentaren var till #25 Fridaaaa.
Nej, det gör jag absolut inte. Men jag syftade på Fridas kommentar.


fossingen
11/23/16, 6:55 PM
#32

#30 Folk som kan sin sak avlar på bra djur. Kosten har sällan något med saken att göra med hur ett djur presterar då det är träningen och generna. Men enligt dig så är djur som får godis dåliga. OMG. Du spånar gärna om saker du inte kan XD


[EM L]
11/23/16, 7:35 PM
#33

TS träna med honom några gånger i veckan. Hoppning och promenader. En gång i månaden konditionsträning. Lite pellets, grenar, blad  och så klart basfödan hö ska kaninen ha tillgång till.

Zemlathebunny , fossingen och Fridaaaa snälla det känns som ni bråkar. Ta det på PM. Så slipper andra medlemmar drabbas och lägga sig i det ni gör.

Fia9000
11/23/16, 7:57 PM
#34

#33 Man bör nog vända på det och ta konditionsträning minst en gång i veckan och hoppträning någon gång i månaden om hon tävlar regelbundet. Jag menar inget illa utan jag ville bara påpeka det för TS skull. Det brukar vara konditionsträning som är nyckeln till mer fart eftersom kaninen då orkar springa mer. 🙂

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
catosi
11/23/16, 9:09 PM
#35
zemlathebunny
11/23/16, 9:15 PM
#36

Jag känner ts och vi har redan ett träningsschema och tränar kondition varje dag förutom en dag när vi hoppar. Och kaninen som de handlar om vägrar inte gå banan. Han är jättefin i banan men ibland stannar han och man vill ju helst inte de. #30 jag gillar inte att du sitter och säger att våra kaniner är dåliga. Man köper inte bara en som är från bra hoppföräldrar sen blir den bra utan de handlar ju om träning, kost hör ju också till hur mycket dom orkar. Vi ger dom bara den maten vi passar bäst. Ungefär som en fotbollsspelare som måste ju äta rätt för att orka. Har du testat havre eller? Du kan ju som inte säga att det inte funkar bra då de funkar bra på min kanin.

catosi
11/23/16, 9:16 PM
#37
Upp till toppen
Annons: