Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 313 ggr
kanin/höna
11/19/16, 3:25 PM

hane och hona tillsammans

Hej 

Jag har en kanin hona och en kanin hane de har gått tillsammans nu en vecka. De trivs bra tillsammans och bråkar inte eller något sådant. De går i en stor häst box. Skulle det gå att ha de ihop året om? Även när hon har ungar? Självklart får jag ta undan honom om de skulle vara något eller om honan blir mager och inte klarar fler kullar.   Men tanken är att jag ska ta så många kullar så möjligt per år. Men skulle han vara elak mot ungarna? 

Går det att ha flera honor till en hanne i samma box? inte så noga med vems ungar som är vems. 

Tack 😍

Annons:
[RC1393]
11/19/16, 3:45 PM
#1

Jordbruksverket rekommenderar för det först emot detta (Allmänna råd till kapitel 8 §1) och likaså gör jag. Hanen parar om direkt vid födsel, vilket kan resultera i en kull i månaden om det vill sig illa. Fler än tre kullar per år på en produktionshona i kondition skulle jag inte ta (jag och många andra produktionsuppfödare med mig) och sedan inte räkna med att hon håller för Avel mer än två avelssäsonger, tre möjligtvis. Håll bara kaninerna ihop vid PARNING är det absolut bästa.

kanin/höna
11/19/16, 5:46 PM
#2

okej men man kan ha de ihop någon vecka under tiden de paras/parar eller? men de kan paras om så snabbt alltså. då förstår jag. trodde inte de brunbetsade om förens efter en månad eller så. 

men kan man ha två honor ihop som får ungar samtidigt? eller ska de vara i skilja burar har haft i skilda tidigare men eftersom att de alltid går tillsammans annars så blir de lite uttråkade när de plötsligt blir ensamma. 

Tack

MuffinDigger
11/19/16, 7:01 PM
#3

Men om du kastrerar? Eller är det då honan blir aggressiv mot hanen om hon får en kull?

kanin/höna
11/19/16, 7:19 PM
#4

nej vill inte kastrera eftersom att jag har i avel

Fridaaaa
11/19/16, 7:37 PM
#5

Ha dem isär. enbart ihop vid PARNING. Och låt honan vila också!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: