Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 964 ggr
amandanotis
11/18/16, 9:56 PM

Något fel på tassen

Hej! Behöver hjälp med min kanin på ca. 22 veckor. Tog över honom från en barnfamilj när han var 18 veckor.

För några dagar sedan såg jag att hans ena tass såg konstig ut och tänkte att det var för att jag ej än hunnit klippa de klorna. Hans tidigare familj klippte dem aldrig så jag har sakta börjat vänja honom vid det och klippt nån klo per dag. Men idag när jag tittade så såg jag att nått verkar fel och jag vette fan varför den ser så konstig ut. Ena tån är typ lite kal och alla tår är uppvinklade. Försökte ta bilder men funkade inte riktigt. Vad tror ni det kan bero på? Har nån varit med om liknande?

Annons:
amandanotis
11/18/16, 9:58 PM
#1

Jäkla skit, bilderna kommer inte upp.

amandanotis
11/18/16, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
amandanotis
11/18/16, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
MuffinDigger
11/19/16, 11:54 PM
#4

Tror du inte att det är för de aldrig klippte då? Om de var långa så böjdes de antagligen när han satt ner.

emms
11/20/16, 2:12 AM
#5

Tycker inte klorna ser för långa ut. Men det ser helt klart märkligt ut, pälsen är mycket kortare på tårna. Sen är det svårt att se från en bild om det bara ser ut som om tårna är vinklade uppåt eller om dom faktiskt är det. Från bilden att döma ser tassen svullen ut. Och svullnar något tillräckligt kan faktiskt både päls och hud trilla av. Eller flagna, låter sjukt brutalt men det är det inte riktigt.

Men är tassen svullen beror det ju på något, någon skada eller dylikt. Jag skulle faktiskt åkt och kollat upp det. Kan ju även bero på att kaninen har stressbeteende och tvättar tassen ovanligt mycket, kan bero på någon allergisk reaktion eller förfrysningsskada. Är han ung kan det också vara någon slags missbildning som inte visat sig förrens nu.

Men åk och kolla upp det för det är inget normalt och en veterinär måste få kika på det så att det inte är något allvarligt.

Emma

Upp till toppen
Annons: