Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 795 ggr
[EM L]
11/16/16, 8:40 PM

Är det bra?

På senaste  tiden så har Mira ätit väldigt mycket hö. Mer än hon brukar. Hon äter mycket hö vilket är bra, men nu äter hon typ 2-5 liter om dagen. Vanligtvis så äter hon en höboll om dagen som är fullproppad. Hon är snart tre år  och blir lite orolig att hon äter som himla mycket hö hela tiden nästan. Kan till lägga att pelletsen här hemma är slut och har inte haft möjlighet att köpa mer. Höet är bra gott och o dammigt.  Hon är bra i hullet också.
Hon får lite annat att äta.

Jag har en fråga till. Kan kaniner äta en halv msk osockrad havregryn om dagen som tillskott nu när jag ej har pellets.

Annons:
Smultrondraken70
11/16/16, 9:33 PM
#1

Jättebra att hon äter så mycket hö:) det är bästa maten för henne! Har du ett bra hö och hon håller hullet på det är det inte säkert att hon behöver några pellets. Vad gäller havregryn så vågar jag inte svara, brukar inte själv ge det.

sossos
11/16/16, 9:51 PM
#2

Absolut inget att vara orolig över! Det är ju jättebra! Hon kanske känner att hon måste äta mer hö när pelletsen inte finns och om hon håller uppe hullet behöver du inte ge något tillskott. Hö är trots allt den naturligaste födan för en kanin. Ge inte havregryn i onödan, tycker det verkar som att Miira inte behöver något tillskotta alls men det är ju du som känner din kanin!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Namiko
11/17/16, 4:47 AM
#3

Pellets är väldigt energirikt jämfört med hö, så det är inte konstigt att hon äter mer hö om hon slutat få pellets. Tappar hon vikt så kan du ge lite havregryn, eller ännu hellre hel havre, men håller hon hullet på bara hö och grönsaker (gröna blad) så räcker det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[EM L]
11/17/16, 7:30 AM
#4

Tack!

Kaninenochjag
11/17/16, 8:04 PM
#5

Du bör inte ge för mycket havregryn då det sväller i magen! 💓

fossingen
11/17/16, 9:28 PM
#6

#3 Hel havre bör man vara försiktig med då kaniner kan foderstrupförstoppning.


Annons:
[EM L]
11/20/16, 2:35 PM
#7

Tack! Alla som hjälpte mig.

Igår så köpte vi en hel säck med hö som kommer att räcka länge till henne☀️

Upp till toppen
Annons: