Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1523 ggr
FijaahM
11/10/16, 6:17 PM

Något känns fel

Hej!
Jag hämta hem en ny kanin förra veckan. Han är ca 2år och när jag hämta honom så såg jag att han var blöt under hakan men jag tänkte att han kanske hade varit ute/druckit vatten eller något sådant.
Nu när jag haft honom några dagar så har jag kollat igenom honom och det där som var blött under hakan luktar illa.  Det känns som att det är något fel i hans mun, jag har kollat hans framtänder och jag tycker de ser bra ut (jämförde med mina andra kaniners tänder). Frågade tidigare ägaren om tänder och om han har varit skadad men det hade han inte.
Jag har ringt veterinären och hon sa att det kan vara tänderna men jag tycker inte att de är för långa, som hon trodde kunde vara felet. Jag funderar på ifall han har någon inflammation i munnen, eller var kan annars det som luktar illa komma ifrån?  Han är pigg, äter, dricker, kissar, bajsar och är helt normal annars vad jag kan se. 

Vad tror ni det kan vara?

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Annons:
iskogen
11/10/16, 6:19 PM
#1

Kan det inte vara kindtänderna då?

emms
11/10/16, 6:23 PM
#2

Det kan ju även bero på baktänderna. Många kaniner som har problem med tänderna dregglar så det kan vara därför han är blöt. Äter han hö som han ska?

Men det som dök upp först i mitt huvud var att kaniner har en körtel under hakan. Det sitter en doftkörtel där och det är därför man ofta ser kaniner stryka hakan över saker. Dom markerar revir så. 
Vissa kaniner som är mer dominanta har mer sekret i dessa körtlar men det är inte normalt att det ska vara blöta.

Skulle du kunna ta en bild på hur det ser ut så är det lättare att avgöra vad det är. Han kan ju ha problem med sin körtel med som gör att det luktar och är blött. 

Har du testat att tvätta rent under hakan?

Emma

FijaahM
11/10/16, 8:34 PM
#3

#2: Jag har inte tvättat honom under hakan. Han var bara blöt under hakan när jag hämta honom, nu är det torrt. Han äter hö och har gett honom grenar som han gnager på.
Vet inte om jag kan få någon bra bild, det är liksom bara ihop torkat hår under hakan vad jag kan se.

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

sossos
11/10/16, 9:36 PM
#4

#3 Testa att tvätta då, kommer det inte tillbaks är det nog inget att oroa sig över :) Det kan inte vara så att han strykt hakan mot sitt kiss eller liknande?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Viccan92
11/12/16, 9:00 PM
#5

Mitt marsvin hade samma och det  var tänderna. Vi kom tyvärr till veterinär för sent så fanns inget att göra så åk in redan nu.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

iskogen
11/13/16, 6:20 PM
#6

#5 Mitt marsvin fick också problem med (kind)tänderna en gång och problemet är att marsvin är i behov av c-vitamin varje dag och om de får brist så går det ganska snabbt dåligt. Kaniner är vad jag vet inte i samma behov av c-vitamin som marsvin utan det är väl om de svälter isåfall.

Annons:
Viccan92
11/16/16, 7:53 PM
#7

#6 Det var inte problemet hos mitt marsvin utan det var ett medfött tandproblem. Mina fick foder med extra tillskott av c-vitamin.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: