Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2340 ggr
SeganM.
2016-11-07 01:30

Nyser och snorar!!

Hej! Jag har en dvärgvädur's hane på 3,5 år. Idag så tyckte min mamma att hans ögon var lite röda. De blir LITE vattniga ibland men det e pga hans trånga tårkanaler. Senare idag så började han nysa. (Var fett gulligt men inte bra alls!) Efter ett tag så fick han en till nys attack. Sen har de varit lite uppehåll, men ikväll så har han haft attacker hela tiden. Det är upp emot 4 - 9 nysar hela tiden. Då torkar jag bort snoret o tittar till andningen o puls. Jag är rädd att han ska bli väldigt täppt inatt då klockan nu är 01:20. Som jag ser nu så är det bara genomskinligt snor! Han har pellets, hö etc. Från sina vanliga märken. Men borde jag söka vet eller vänta o se? Tacksam för svar! Saga, 14 år

Annons:
Hime-chan
2016-11-07 07:41
#1

Tycker absolut du bör boka tid hos vet, förkylningar hos kaniner kan bli livshotande väldigt fört. Har själv en kanin som förmodligen är damm alergisk. Om han snorar och nyser offta, så har han nog blivit förkyld, och kanin förkylningar går väldigt ofta över till lungeninflamation som är dödligt för kaniner. Så ring vet till morran och se till att få en akut tid. Håll koll på hur mycket han äter/dricker och hur mycket han bajsar och hur det ser ut. Jag rekommenderar att ni mer dom röntga lungorna på honom för att utesluta slämbildning där. Rinniga röda ögon är oftast ett tidigt tecken på att kaninen är sjuk, kaniner är väääääldigt duktiga på att dölja att dom inte mår bra. Har ni fått ögonen undersökta av vet tidigare? Om tårkanalerna menar jag?

Lär dig livets svåra gåta älska, glömma och förlåta!

SeganM.
2016-11-07 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för svar 1#! Idag har han nästan inte haft några nysningar alls men han blir lite snorig om nosen ibland. Han dricker, äter och kissar som han ska men han har bajsat lite löst en gång. När vi kastrerade honom för 1 år sedan (Han skvätte mycket och juckade på ben, armar etc.) så bad vi vet undersöka ögonen för att ungefär dagen innan så hade de börjat rinna. Hon svarade då att han hade trånga tårkanaler och att det inte riktigt fanns ngt att göra för det. Men det känns som hans ögon är lite röda runt om och vi har sagt i familjen att vi kanske väntar en dag till o ser om det släpper ngt eller om han fortsätter. Men tycker du ändå att vi ska söka vet om det slutar imorgon? Kanske kolla ögonen mer noggrant och se med nosen o lungor?

fossingen
2016-11-07 23:02
#3

#0 Hur ser näsan och ögonen ut nu? Vad har du för strö i buren? Kan vara allergi känslighet. Ögonen ser bara ut att vara lite mindre irriterade, möjligt av torr luft eller vinddrag. Ser inget klägg närmare nosen dock. Är du dock väldigt osäker så är en veterinärkoll aldrig fel. Lycka till :)


SeganM.
2016-11-08 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Jag använder toalätt vilket han har haft i hela sitt liv! Vi tar också in honom under hösten och vintern. Idag så har han bara snorat o inte nyst, men ögonen rinner fortfarande.

fossingen
2016-11-08 20:21
#5

#4 Om ni tagit in honom nyligt utifrån är nog förkylningen orsakad av temperaturskillnaden om han nu inte står i drag vid ett fönster eller fläkt eller så.  Temperaturskillnad är oftast orsaken till en förkylning pga kroppens reglering kring temperaturer som får för fäste för bakterier/virus  i kroppen pga "kyla/värme" som sänker/höjer kroppstempen.

Toalett dammar inte. Men höet kan vara boven.

Luften är ju många gånger torr nu så här års, så åker du inte till veterinär inom kort  kan du använda en ögonsalvan på apoteket som heter "miniform/noviform?" som används på kaniner om de får en ögoninflammation eller smärre rodnad.

Tills vidare se till att det inte är drag, rengör ögonen med ev koksaltlösning. Och se till att kaninen får i sig mycket fibrer och vätska. Pellets/gräs kan du skippa/minska tills avföringen är normal igen.


Trebit
2016-11-08 21:22
#6

#5 Vill bara inflika att Minifom är ett medel som används vid gaser i magen, och har ingenting med ögonen att göra. Noviform är däremot en ögonsalva! :)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Linjen
2016-11-08 22:15
#7

Jag vill bara inflika att om han har trånga tårkanaler kan det påverka nosen. Min kanin har problem med en felväxt tand som gör att det trycker på tårkanalen. Hon blir lätt snorig och nyser ofta. Så om det inte blir bättre och han har problem med både ögon och nos skulle jag gå till veterinären om jag var du. Be om att få röntga huvudet för att utesluta tandproblem. (kanske inte så troligt om det är båda ögonen som är röda) Det kan ju också vara stopp i tårkanalen och då behöver veterinären spola bort det som har fastnat.

fossingen
2016-11-09 16:12
#8

#6 Haha, sorry visste inte vilken som var just salvan men att ena var det :D


Upp till toppen
Annons: