Annons:
Etikettallmänt
Läst 657 ggr
idiiie
2016-11-01 13:22

Tips och idéer till en nybörjare

Hejsan! Jag funderar på att skaffa kanin och har aldrig haft kanin tidigare. Tänkte då bygga en egen bur men vill att kaninen ska bli frigående i längden (bor i lägenhet) så jag har lite frågor till er erfarna kaninägare ☺️ Går det bra att bygga med kompostgaller runt? Vill ha matta som underlag men undrar vilken matta som passar, funkar det med plastmatta eller är trasmattor bäst? Är 133x185 cm tillräckligt stort för en Fransk vädur som ska bli frigående? (Inte bestämt mig för ras än men fransk vädur verkar va himla mysig) När jag ändå har er på tråden, är fransk vädur en bra ras att börja med? Tacksam för alla svar och idéer 😁

Annons:
Riviniana
2016-11-01 22:04
#1

Hej! Vad trevligt att du vill skaffa kanin, de är verkligen härliga djur! Jag har själv utekaniner, men kan försöka svara delvis i alla fall.

Många som har kaniner inomhus har en bur med en Hage av kompostgaller, så det verkar funka bra, i alla fall för en så stor ras som inte kommer igenom hålen. Har man kompostgaller utomhus bör man dock fundera lite extra, eftersom kompostgaller inte håller ute t.ex. räv och annat.
Plastmatta blir nog rätt halt, och kan vara obehagligt för kaninen att gå på. Jag vet inte hur det är med trasmattor - någon med innekanin får gärna ta hand om den delen av frågan. Dock bör man ha någon matta som kaninen inte fastnar i. (Bland annat frottéhanddukar kan kaninens klor fastna i, så det är inte så bra som underlag. Fleece används av många och verkar funka.)
Minsta lagliga mått på en bur för en kanin som väger upp till 6 kg blir 70x129 cm. Dock betyder det bara att mindre burar än så är olagliga för så stora kaniner, och större burar än så är bättre, så dina mått verkar bra i mina ögon.

Huruvida Fransk vädur är en bra ras att börja med eller inte har jag ingen aning om. Någon annan kanske kan svara på detta?😂

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

idiiie
2016-11-01 23:07
#2

#1 Jaa, har kikat på massa burar men finns verkligen ingen som är tillräckligt stor, i alla fall inte till en stor innekanin. Och jag vill ändå kunna stänga om kaninen om det behövs utan att det blir obekvämt för den och speciellt i början när den ska bli rumsren (så rumsren det går iaf haha) Vad har du för kanin/kaniner? 😊

Irmelinis
2016-11-02 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tycker Frassen är en bra nybörjarkanin, för de är så himla lugna och goa. De äter mycket och bajsar mycket, så klart, så det krävs lite mer städning och större utrymme för en Frasse. Men ska den vara frigående så finns ju utrymme så det räcker. Om du ska ha matta så välj en som är helt täckt med gummi under (se på bilden nedan), så att vatten och ev. kiss inte rinner igenom mattan och skadar golvet. De brukar också vara lätta att tvätta i maskin. 

På jordbruksverkets hemsida står det vilken storlek kaninburen/hagen ska vara, det beror på hur mycket kaninen väger som vuxen sedan.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Riviniana
2016-11-02 20:21
#4

#2 Jag har gotlandskaniner, en lantras på 3-5 kg. Just nu är de 4 kaniner, och eventuellt får de sällskap av en hoppkorsning snart.🙂 Och ja, det är väldigt svårt att hitta färdiga burar i den storleken. Jag kan inte minnas att jag hittat en enda.

(#3 har rätt i att de lagliga måtten står på jordbruksverkets hemsida, men det är också de måtten jag skrev i mitt förra svar, om du inte redan varit inne hos jordbruksverket och kollat.)

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Upp till toppen
Annons: