Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1994 ggr
sossos
2016-10-30 10:16

Kan kaniner äta valnöt?

Hallå! Jag har samlat på mig en hel del grenar under sommaren som jag torkat nu inför vintern men nu bara för några dagar sedan slog det mig att detta inte skulle räcka då Charlie äter och gnager på grenar som bara den! Men nu har ju nästan alla löv på träden blivit gula och fallit av, förutom på vårt valnöts träd. Valnöt är ju ganska ovanligt i Sverige så har inte kunnat hitta någon info om kaniner kan äta det rots att jag googlat runt. Så jag frågar här; kan kaniner äta valnöt?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Signe06SL
2016-10-30 10:46
#1

Är inte helt säker men det kan dom nog! Bara inte för många..

sossos
2016-10-30 17:04
#2

Varför inte för mycket? Vet ju att man ska vara försiktig med körsbär och andra stenfrukter (så heter det väl?) men varför valnöt? Jag klippt ner några grenar då det förmodligen blir frost inatt och alla bladen troligtvis komma att trilla ner men väntar i säkerhets skull med i ge det till dem. Hittade en gammal trollhassel i kanten på trädgården, kan de äta det? Borde väl vara samma som hassel?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Kirnzy
2016-10-30 17:49
#3

#2 valnötter är, vad jag förstått, en stenfrukt. Så om du vet att man ska vara försiktig med stenfrukter så svarar du väll själv på frågan? :) Trollhassel är inte samma som hassel. Ormhassel är samma, vanligt att man blandar ihop trollhassel och ormhassel. Men jag vet iallafall inte om kaniner kan äta trollhassel.

sossos
2016-10-30 20:42
#4

#3 Jasså det är en stenfrukt… Så synd! Nu när du säger det är det nog ormhassel vi har då trollhassel får gula blommor :) Alltid något men får nog ändå leta vidare nu under veckan efter fler ätbara grenar :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tixEntry
2016-11-03 12:55
#5

Har ni lövträd på tomten eller någon bekant som har det? Det går ju bra med hassel, rönn, en, hassel, asp, lönn, pil, ask, fläder och sälg också.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

sossos
2016-11-04 16:07
#6

Jo, det har vi. Men alla löven har trillat ner och kaninerna äter och gnager mer på grenarna när de är löv på :) Hittade ett ställe i skogen med äppleträd och hallonsnår som fortfarande hade löv på dig så nu har jag förhoppningsvis tillräckligt, annars får jag ju ta bladlösa grenar i alla fall ;)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Upp till toppen
Annons: