Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 557 ggr
missMoa
10/29/16, 1:44 PM

En är dubbelt så stor

Min kanin fick ungar i måndags men nu ser jag att en unge typ är dubbelt så stor som de andra två? Har hon valt en favorit eller vad kan de bero på? Detta är hennes första kull

Annons:
missMoa
10/29/16, 1:44 PM
#1

Kan jag göra nått åt de?

Torparmor
10/29/16, 1:46 PM
#2

du kan se till att även de tre minsta får näring och ökar i vikt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

missMoa
10/29/16, 1:50 PM
#3

Hur ska jag se till att dom 2 minsta får näring?

Peak303
10/29/16, 3:19 PM
#4

Ökar alla ungarna i vikt är det ingen fara. När det handlar om att ta mat som liten så är det alltid de starkaste som "vinner". Men du kan om du vill alltid ta upp honan och låta de två små dia lite extra.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

missMoa
10/29/16, 3:24 PM
#5

Oki ska testa det

Riviniana
10/29/16, 10:30 PM
#6

Som de andra skrivit så är allt lugnt så länge även de mindre ökar i vikt. Ett år hade vi en kull med 7 ungar totalt, där den minsta var hälften så stor som den största efter ett par dagar men alla andra "normalstora". Jag misstänker att den lilla helt enkelt fick lite mindre att äta någon av de där första dagarna, och den största lyckades alltid få mycket, för sen växte de allihopa i samma takt och ökade lika mycket i vikt varje dag, men den lilla fortsatte att vara liten och den stora fortsatte att vara stor.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Annons:
fossingen
10/29/16, 10:44 PM
#7

#0 Ett tips? är att ge mer näring åt honan, brukar få igång mjölken mer i alla tissar för honan snabbare och ger henne även mer chans att orka med allt. Sedan kan du gärna lägga de minsta ungarna högst upp i boet.


Upp till toppen
Annons: