Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 589 ggr
Linjen
10/23/16, 7:19 PM

Bråkade kaniner

Jag har tre kaniner. Två honor och en hane. Alla kastrerade. Honan och hanen har varit kompisar i över ett år, nya honan släppte jag ihop med de andra två för ca en vecka sedan. Det gick jätte bra och efter bara någon dag satt dom tätt intill varandra alla tre och myste. Mina första två har alltid varit väldigt kärvänliga mot varandra, putsat varandra, sovit tillsammans mm. Ibland blir dom osams och då ser det ut som att honan (hon är den som bestämmer) sätter honom på plats. Han håller sig undan ett tag, men sedan är det bra igen. Detta händer bara någon gång ibland. Nu har det hänt igen. Men så fort han visar sig jagar ledarhonan undan honom. Hon har slitit bort en stor tuss med päls från honom med. Han verkar stressad och rädd av båda kaninerna även fast den nya honan är jätte snäll och inte gör honom något alls. Borde jag låta dom vara några dagar? Eller bör jag låta honom vara ensam ett tag? Varför gör honan sådär? Kan han ha varit för tuff mot henne, eller är det hon som är "dum"? Svårt att säga via nätet, men jag blir förvirrad av deras beteende. Eller beor det helt enkelt på att rangen är rubbad pga nya honan? Nya kaninen har dom inte jagat öht någon av dom. Hur hade ni gjort? Jag är rädd att jag skjuter fram problemet om jag flyttar honom, samtidigt vet jag att han vill ha sällskap så vill ju inte behöva ha honom ensam… Och så tycker jag synd om honom.

Annons:
emms
10/25/16, 11:09 PM
#1

Hur ser boendesituationen ut för kaninerna? Har man tre kaniner så tycker jag nästan man måste ha en stor permanent Hage som dom alltid kan vara i. 

Den dominanta honan kanske känner sig trängd för att det är lite för trångt för tre kaniner.

Testa att få deras tankar på andra grejer nu i början. Släng in massa intressanta grejer som dom får utforska tillsammans. Ge dom mat tillsammans som en grupp så att dom får bonda allihopa. 

Det är inte ovanligt att par och grupper gör upp rangen igen då och då. Så skadar hon inte hanen mer än någon pälstuss skulle jag avvakta lite. Motionera den dominanta honan lite extra med någon aktivitet under dagen så hon blir lite trött och avslappnad, så kanske hon känner sig mer bekväm med den nya situationen :)

Emma

Linjen
10/29/16, 12:46 PM
#2

Tack för ditt tips?. Slängde in mer grenar och lät honan hitta på lite annat också. Nu är allt bra igen. Så det känns skönt. Dom har ganska stort och jag lägger in hö på flera ställen åt dom. Minst 2x4 meter. Och flera gömställen. Men det kanske inte är så stort för tre stycken.

Upp till toppen
Annons: