Annons:
Etikettallmänt
Läst 1647 ggr
Susanna_w
2016-10-22 19:08

Ska bli kaninägare.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.  Vi har bestämt oss för att skaffa kanin. Det kommer bli utomhuskaniner och kommer skaffa 2 stycken. Jag har inte riktigt kommit fram till Vilken ras? vi ska ha en så det får jag fundera vidare på, vet heller inte riktigt vad det blir för kön, har förstått att det kan bli svårt med 2 hanar även om dom är kastrerade? Vill gärna ha en så lugn ras som möjligt. Är uppvuxen med kaniner (vädur) men har inte haft kaniner dom senaste 10 åren och antar att utvecklingen gått frammåt :) Så nu sitter jag här och försöker sörpla i mig så mkt information som det bara går och vill därför höra med er om det är något jag ska tänka på och ge lite info? 

Tack på förhand! 

Buren kommer bli den som är på bilden.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
[fin_kanin]
2016-10-22 19:30
#1

Hej! Nja, två hanar rekommenderas inte… Två syskon (honor) går oftast finast, men även en kastrerad hane och en hona kan går bra.  Dock har jag bara en hane så ska inte säga mer om det! 🤫 Om du skulle skaffa en hane så blir det oftast lugnast att kastrera..! Vädurar räknas väl som den lugnaste rasen även om de är väldigt olika beroende på individen. Jag gillar lite mer "fart och fläkt" kaniner, så har en hermelin. Jag tycker att buren sen bra ut, hur stor är den? 😎

 Kaninmagazinet är en jättebra sida med massor av info!! 😉

sossos
2016-10-22 19:50
#2

Vilken drömbur! Vart har du hittat den och vilka mått är det?😍

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Susanna_w
2016-10-22 19:51
#3

Kul att få svar =) Jo blir det hane så kommer den kastreras oavsett. Det ser väl ut som det kommer bli en hane och sedan en hona då jag läste att dom helst ska vara 2 stycken. Måtten är 192*50*101 cm. Vi funderar på att senare modifiera buren och bygga ut underdelen lite, Att det blev just denna buren var mest att den skulle vara lätt att skärma av om kaninerna mot förmodan inte skulle kunna gå ihop.Lite roligt att du hade hermelin, vi ska ev åka till en hermelinuppfödare imorgon och kolla och klämma och känna lite =) eftersom jag är osäker på vad för kanin jag vill ha och inte kan något om raser så vill jag gärna åka och titta hos uppfödare. 

Ja kaninmagazinet har jag vart inne på nästan hela dagen. Otroligt mkt matnyttig information!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Susanna_w
2016-10-22 19:55
#4

#2 Ja jag blev kär i den direkt! Jag hittade den på någon internetbutik. var rea så kostade 1600:- måtten är 192*50*101 cm

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

sossos
2016-10-22 20:04
#5

Hittade en hemsida som säljer buren :) Såg att det bara finns tre öppningar, ganska små, blir det inte krångligt att få ut kaninen?🌈

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Susanna_w
2016-10-22 20:09
#6

Nej då det tror jag inte, och blir det ett problem så får jag bli Arga Snickarn och försöka modifiera lite :P

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
[RC1393]
2016-10-22 23:36
#7

Tyvärr verkar inte buren vara godkänd för vinterbruk. Minsta upphöjda (sammanhållna yta) måste vara minst 0,5 kvm för kaniner under 3 kg. Tror det allra bästa är att bygga en egen då det tyvärr inte finns några superbra burar på marknaden.

Susanna_w
2016-10-23 09:58
#8

Jag har koll på jbv riktlinjer men det tror jag att den är eftersom att husen är upphöjda. Och skulle den inte vara det så är det inte svårt att höja upp den under vinterhalvåret. Men tack för input =)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[RC1393]
2016-10-23 18:56
#9

#8 Ja, men husen är nog enskilt för små. Ytan måste sitta ihop för att vara godkänd, två ytor som är t.ex. 50x50 räknas därmed inte som full yta. Ska du höjda delen under måste du även täcka tre sidor förutom tak och golv.

Ulvelin
2016-10-23 20:16
#10

Hermelin kaniner behöver inte ha så stor bur och är små lättskötta kaniner

tixEntry
2016-10-23 22:21
#11

#10 Fast hermeliner behöver ju lika stor bur som andra dvärgkaniner. Dessutom anses de vara mer energiska och behöva mer aktivering, så om de är "lättskötta" eller inte beror på kaninen som individ, erfarenheter som kaninägare och förhållanden vad gäller bostad, ekonomi etc.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Susanna_w
2016-11-01 10:40
#12

Efter lite snack med ls sthlm har vi löst problemet med buren så den är fullt färdig inför vintern =)  Tack för input och det var min hjärna som helt hade räknat fel ang själva husen. Jag fick ju 0.5 kvm till 50*50cm och inte 50*100 cm. Bra att forum finns så någon kan tala om när det blir galet och kan väcka min kaotiska hjärna till liv. Har dock börjat en ritning för att bygga ut till våren, ju större ju bättre och minimått är inget för mig  =) Det var så kul att bygga ihop buren att jag vill bara bygga mer och mer. 

 Förövrigt kan jag tala om för #5 att alla tak går att öppna :)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Upp till toppen
Annons: