Annons:
Etikettallmänt
Läst 541 ggr
Jeliten
10/21/16, 2:58 PM

Nybörjare :)

Hej, Jag och min sambo funderar på att skaffa kanin. Vi har i dagsläget fastnat för fransk vädur, mest för lynnet och att de beskrivs som "hundlika" . Nackdelen är väl storleken då vi bor i lägenhet. Kaninen ska visserligen vara burfri men tänkte höra om det finns likheter med dvärgväduren. Är de lika i lynnet eller är det mer än bara storleken som skiljer ? :)

Annons:
Katniss
10/21/16, 3:11 PM
#1

Jag skulle säga att det varierar från individ till individ. Men i regel brukat Dvärgvädur vara goa o snälla 🙂 (Och matglada)

R.I.P. Anton 💔

eelliieeee
10/21/16, 4:22 PM
#2

Jag har både fransk vädur och dvärgvädur och jag tycker att den franska väduren är som en blanding av dvärgvädur och hund. Matglad, positiv, extremt kelsjuk och nyfiken är hon, precis som mina dvärgvädurar. Tycker mest att det är storleken som skiljer dem åt. Dock är det viktigt att ha förståelse för att det mest är individen som spelar roll men ska man "dra alla över en kant" så tycker jag att det mest är storleken som skiljer fransk vädur från dvärgväduren:)

Jeliten
10/21/16, 5:14 PM
#3

Självklart ska man se till individen, va mest nyfiken på om det va mer än storleken som skilde dem åt :) Verkar ju båda vara väldigt mysiga i alla fall :)

Kaninhoppare
10/21/16, 5:22 PM
#4

Här hemma så är både den franska väduren och dvärgväduren väldigt trevliga, men jag tycker att den franska väduren är snäppet mer…"hundlik". Hon är lätt att ha lös på tomten, följer ofta efter om man går iväg, mycket lättlärd osv. Dvärgväduren är lika snäll och gosig, men hon tyr sig inte lika mycket till mig på samma sätt. Jag skulle säga att fransk vädur är som dvärgvädur, fast hos frassen finns dubbelt så mycket av de bra egenskaperna. 😉

Medarbetare på Jättekanin

Jeliten
10/21/16, 5:49 PM
#5

Det va just de egenskaperna vi föll för, kanske för att vi redan har en liten hund :p Är mest sambon som opponerar sig om storleken, går nog att övertala hehe :p

emms
10/22/16, 7:04 PM
#6

Storleken är ju bland det bästa med en frasse! Sååå gosigt med en stor fluffig dumsnäll kanin med enorma öron 😃

Men har man dom i lägenhet får man antingen ha en stor Hage till dom eller frigående. Så är ju det som är lite svårare med en frasse. Dock tycker jag många dvärgvädurar har mer energi än en frasse och blir mer uttråkade i ett mindre utrymme.

Emma

Annons:
Upp till toppen
Annons: