Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2789 ggr
zakkris
2016-10-20 15:48

Blanda eget foder till sällskapskaniner

Har tre sällskapskaniner, två bor ute och en inne. Jag skulle vilja göra egen matblandning till dem. Vi har häst och höns så mycket finns hemma. Hur gör ni? :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
hannaahlgren
2016-10-21 18:50
#1

Eftersom kaniner inte behöver något annat än hö och vatten är det bara onödigt att blanda eget foder eller lägga pengar på pellets. Räcker att ge dom lite grönt emellanåt.

Djur är vänner, inte mat

zakkris
2016-10-23 17:51
#2

Fast varken mina ute kaniner eller innekaninen äter hö så de räcker, tänker inte svälta dem bara för att de inte äter tillräckligt med hö

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Frosstis
2016-10-24 00:02
#3

Hmm man brukar inte riktigt blanda mat som man gör till gnagare.. Men man kan samla olika växter och örter och torka dom och ge som en blandning, annars räcker pellets. Man kan blanda i havre om kaninen har svårt att hålla hullet eller behöver gå upp i vikt, för det är ganska fett. Man kan blanda pellets tillsammans med olika växter och örter. Men oftast ger vi bara vanlig pellets :)

tixEntry
2016-10-24 15:34
#4

#2 Fast det är just för att de ska äta tillräckligt med hö som man slutar med pellets eller annat foder. Om de blir hungriga så äter de ju vad som finns, och det ska då vara hö.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

fossingen
2016-10-24 17:01
#5

#0 Vad ger du för pellets nu till kaninerna?


[Indii]
2016-10-24 17:46
#6

I delar av landet är jordarna selenfattiga, vilket gör att höet inte ger det selen som kaninerna behöver. Därför kan lite pellets vara bra för att de inte få brist.

Annons:
Frosstis
2016-10-24 17:54
#7

#4 inte alla kaniner som gör så, och inte alla kaniner klarar sig utan tillskott :)

tixEntry
2016-10-24 21:01
#8

#7 Men det är det som är meningen i alla fall, att de ska äta mycket hö. ;)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Frosstis
2016-10-24 21:07
#9

#8 ja såklart men som sagt inte alla kaniner kan hålla hullet utan tillskott☺️:)

zakkris
2016-10-25 11:07
#10

varken de som bor ute eller han som är inne äter tillräckligt med hö och då får de ändå hästarnas finhö.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Riviniana
2016-10-26 18:56
#11

Våra vuxna får bara hö och någon grönsak, men tappar de hull behöver de ju uppenbarligen något mer än bara hö. Vi har Gotlandskaniner, en lantras, och det är rätt vanligt att de klarar sig på bara hö, men gör de inte det är det många som ger lite havre som tillskott. Andra ger bara pellets (utöver hö förstås) eller en blandning. Våra ungdjur och digivande honor - och individer som behöver tillskott - får en blandning av pellets och hel havre, och det har funkat bra hos oss. Mängden och pelletssorten beror väl mycket på kaninen och rasen, så där är jag nog inte mycket till hjälp då våra ska ha ganska magert foder i allmänhet. :)

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Sashhi
2016-10-29 12:21
#12

Ger du bara hö och grönt kommer kaninerna äta mer hö för det finns inga andra valmöjligheter. Men känns de tunna när du kör denna metod kan du lägga till lite pellets i kosten. Går inte riktigt att blanda eget som är likvärdigt med pellets, då är det snarare chans att de väljer ut bara de goda bitarna och skiter i resten eftersom att dina kaniner verkar vara lite kräsna. De ska äta 90% hö för att må bra.

Not your mom, not your milk.

Riviniana
2016-10-29 22:03
#13

Vet också vissa som kör en blandning av havre och kornkross, det hade vi i början. (Vi valde bort det då det lär vara bättre med hel havre än krossad, och blandningen var mycket dyrare än att köpa hel havre i säck.) Ett par av mina vänner kör med hälften pellets, hälften havre/kornkross, och vill man göra blandningen lite roligare kan man ju som #3 föreslog blanda i lite torkade örter och annat smaskens.

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Annons:
kanin/höna
2016-11-15 00:30
#14

Mina kaniner åt nästan inget Hö alls förut så jag ökade pelletsen vilket ledde till att de åt ännu mindre Hö. Därför minskade jag på pelletsen kraftigt. Från enhalv dl omdagen till en msk var tredje dag på ca 2-3 veckor. Endel säger att man inte så ändra kaninernas kost för kraftigt men mina kaniner blev gladare och mer matglda i både Hö och godsaker och kändes helt enkelt friskare Nu efter ett halv år får de ingen pellets alls mer än när de har ungar och ungarna får för att växa tillsig. Annars endast Hö och grönsaker och de mår toppen. Har ej testat Hö eller så anser att ger man bara kaninerna tillräckligt med Hö väljer de själva vilka strån de vill ha och det är ju ingen som säger till kaniner/harar i naturen ät precis här här är gräset nyttigt

Upp till toppen
Annons: