Annons:
Etikettallmänt
Läst 631 ggr
Joe
10/13/16, 4:03 PM

Kiss i soffan.. :P

Min lilla 13 veckors dvärgvädurshona är frihoppande i lägenheten och riktigt duktig på att gå på toalettlåda, bortsett från en del revirpluttar. Men, nu har hon plötsligt fått för sig att kissa i soffan när hon får chansen! Tvättar fläckarna med ättiksprit, det är avtagbar klädsel vilket är skönt, men såhär kan jag inte ha det. Några tips?? Någon som haft samma problem? Vill ju helst inte behöva ha henne i bur mer än på nätterna….

Annons:
Trebit
10/13/16, 4:21 PM
#1

När jag hade kanin frigående i vardagsrummet ett tag så använde vi kompostgaller ställda mot soffan när vi inte var där, bura in soffan istället för att bura in kaninen liksom. Vet andra som ställer kompostgaller runt sängen till exempel för att hindra kaniner från att kissa där. Om hon inte kan ta sig dit så kanske hon bryter beteendet.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

emms
10/13/16, 6:07 PM
#2

Min teori är att kaniner som är och håller på att bli könsmogna gärna kissar på mjuka underlag som luktar mycket av någon annan. Så som säng och soffa oftast gör. Kaninen tycker det luktar för mycket person på deras revir.

De har ju ofta ganska starkt revirtänkande kaniner och märker ju sitt revir på flera olika sätt, med hakan, pluttar och även kiss.

Så speciellt när kaninen är ny i familjen så tror jag de vill hävda revir lite extra. Det man kan göra är att försöka skärma av säng/soffa och andra ställen som dom gärna vill kissa på ett tag. Ibland så räcker det bara att kaninen blir vanare vid ens doft för att dom ska sluta. Annars så funkar oftast kastrering. Det är också väldigt bra för kaninen att bli kastrerad, dock får du ju vänta ett tag eftersom hon är så ung och då kan man behöva skärma av så länge. 

Så finns ju inget snabbt man kan göra med soffan eller så för att hon ska sluta tyvärr. Kanske funkar det att göra soffan mer neutral i doften men kan ju vara svårt det också. 🙂

Emma

Upp till toppen
Annons: