Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 627 ggr
Ewii
2016-10-12 05:08

Funderingar om kastrering

Hej!

Jag har för tillfället två stycken kaniner, en 1 årig hona och en 2 årig hane jag köpte nyligen. Och planen är att dessa två ska sättas ihop i framtiden så de inte är ensamma, men som det ser ut just nu så är de båda okastrerade och har lite funderingar kring detta med kastrering.

- Vad skulle ni rekommendera, att bara kastrera hanen eller båda två? Varför?

- Något speciellt man ska tänka på inför, under och efter kastreringen?

- Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer om kunniga veterinärer i Norrköpingstrakten?

- Övriga tips??

Annons:
Trebit
2016-10-12 11:13
#1

Jag rekommenderar absolut att både honan och hanen kastreras! 🙂
Hanen måste ju kastreras för att de ska kunna gå tillsammans över huvud taget, men för honor är det mest viktigt av sjukdomsskäl. Enligt min veterinär får upp till 80% av alla honor i åldern 3-5 år får komplikationer i livmodern (oftast cancer) på ett eller annat sätt, och detta förebyggs helt om honan kastreras!
Honor blir också jämnare i humöret, då de slipper brunst, och det gör dem mindre griniga överlag.

Jag har delat råden jag fick av vet efter min honas kastrering i en annan tråd här, så  funderar du på att kastrera honan så kan det vara bra att ta en titt där!

Känner tyvärr inte till något om veterinärer i Norrköping då jag själv bor i Stockholm.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Ewii
2016-10-13 00:44
#2

Ja men precis, hanen är det ett måste att kastrera. Det var just på grund av detta med de olika livmoderkomplikationerna jag började fundera på om man skulle kastrera honan också, men visste inte att det var så pass stor risk för det, då låter det absolut bäst att kastrera dem båda!

Jättebra tråd! Tack så mycket :D

Gremlins
2016-10-13 12:41
#3

Jag kastrerade min hane hos Bengt Röken  som har liten kvällspraktik ihop med elever på Himmelstalundsgymnasiet, kostade 600 kr och kaninen kastreras medan du väntar eller är med under tiden.

http://www.vetroken.se/

Ewii
2016-10-16 16:45
#4

#3 Åh trodde han gått helt i pension! Ska kolla upp det, tack! :)

Upp till toppen
Annons: