Annons:
Etikettallmänt
Läst 649 ggr
millan89508950
10/7/16, 6:40 PM

Råd vad jag kan tänka på?

Har ganska nyligen skaffat min första kanin, i tisdags närmare bestämt. Tänkte beskriva lite hur jag tar hand om den och vill gärna ha åsikter från er som är mer erfarna, både positivt och negativt. Börjar dagen med att gå upp och det första jag gör är att kolla så han verkar må bra, byter till rent vatten och fyller på hö och ger en liten mängd pellets. Efter jag har ätit frukost brukar jag göra rent lite och ta bort pluttar och kiss och fylla på mer spån om det behövs. Sen när jag är i köket där han bor, oavsett om jag håller på med honom eller gör något annat brukar jag prata lite med honom emellanåt så han hör att jag är där. Brukar sitta bredvid buren ganska mycket och prata, klappa, hålla i famnen och gosa flera gånger varje dag. Till lunch ger jag lite mer pellets ( ska enligt anvisningarna ge 1 matsked varje dag men delar upp det på 3 gånger så han inte vräker i sig allt på en gång och riskerar att få ont i magen). Sen till kvällen byter jag vatten, fyller på mer hö så det räcker för natten och tar bort pluttar och kiss. Till natten har jag en svag lampa tänd, har den ca 5 meter från buren i andra änden av rummet. På den sidan av buren lampan är lägger jag en filt så skenet inte lyser in i buren alltför mycket men att han ändå inte behöver sitta ungefär 8 timmar i totalt mörker. Jag jobbar 3 timmar om dagen, 3 dagar i veckan och det dagar jag jobbar är jag borta 4 till 4.5 timmar sammanlagt. Ibland när jag är ledig åker jag iväg kortare studer på dagen på kanske 3 till 4 timmar. Jag kommer göra rent hans bur väldigt noggrant 1 gång i veckan. Är det bra det jag gör eller bör jag göra något annorlunda?

Annons:
[BunnyTok]
10/7/16, 7:22 PM
#1

Du är inte borta mycket.

Det är bra.

Kanske låta honom springa utanför buren mycket?

millan89508950
10/7/16, 7:27 PM
#2

Tack. Ska börja vänja honom vid det imorgon. Tänkte börja med köket just där han är van att vara

sossos
10/7/16, 8:03 PM
#3

Ja, låt honom springa mycket i huset, du kanske till och med ha honnom fri!? 🙂Kaniner brukar nämligen bli väldigt sociala när de har möjlighet till detta. Beror ju också på kaninen men börjar man i tidig ålder blir ofta de som små hundar som följer efter en var man än går,  ❤️

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

millan89508950
10/7/16, 8:33 PM
#4

Tack igen <3

Linnslins
10/8/16, 9:17 AM
#5

Låter som att du gör allt du kan. Några timmar måste de ju kunna klara sig själv. Majoriteten av djurägarna har ett jobb liksom. Det man kan göra om man inte vill ha kaninen lös när man inte är hemma är ju att göra en Hage av kompostgaller åt den. :) Passa på att ta in grenar nu medan det fortfarande finns löv kvar på träden. Det är lättare att se vad det är för träd man tar av då. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det där med grenar under vintern. Men försöker hamstrar upp lite nu i alla fall:)

millan89508950
10/8/16, 9:25 AM
#6

Tänkte på det där med grenar, min mor har hittat en affär där de säljer grenar/pinnar avsedda för kaniner som jag ger honom. Jag kommer börja jobba nästa vecka, 3 timmar om dagen, 3 dagar i veckan. Kommer sammanlagt vara borta 4.5 timmar dessa 3 dagar i veckan. Annars är jag mest hemma, men självklart måste jag göra kortare ärenden övriga dagar. Har börjat släppa ut honom nu som jag fick rådet. Tänker göra det mer och mer, man såg att han var väldigt nyfiken och efter några minuter började han skutta runt i rummet och undersöka allt i närheten. Har fått tipset att man kan ge ett par bitar av anpassat godis när man lyfter in i buren igen och det gjorde jag

Annons:
tixEntry
10/8/16, 10:21 AM
#7

Det låter som att du gör det mesta du kan för din kanin! Att du är borta några timmar om dagen är inga problem för honom. Men om du vill att han inte ska behöva sitta i sin lilla bur när du är borta eller på natten kan du bygga en Hage av kompostgaller som är kopplad till buren.

Har du möjlighet att plocka egna grenar? Någon i området som beskär sitt äppelträd eller liknande. De grenar du köper, står det på vilken sort de är?

Är han något så när rumsren ännu? När han blir det kan du ha honom lös på större ytor.

Vilken sorts pellets får han? Bra pellets ska ha ett högt fiberinnehåll och inte så mycket fett. Det där med att han får ont i magen om han vräker sig i dem tror jag inte riktigt på, så det räcker att ge honom en halv msk på morgonen och en halv på kvällen.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

millan89508950
10/8/16, 7:47 PM
#8

Tack igen. Nu har jag testat att ha honom ute i köket idag, han är lite försiktigt i början men gissar att han vänjer sig. Tänkte inte alla fall i början att jag är med i samma rum när han är ute för att kunna hjälpa till om det behövs innan han är van. Jo, det står på vad det är för grenar. Är hassel, pil och äppelträd det kommer från. Har fått rådet från en vetrinär nämligen att vaccinera honom innan jag ger honom saker på grund av det går gulsot bland vildkaniner och i värsta fall kan man ta med smittan in om tex en vildkanin varit på trädet/kvistarna. Därför vill jag helst inte plocka in något innan jag har vaccinerat honom. Jag fick med en liten påse pellets från där jag köpte honom, det sa att han är van att äta det och att jag bör ge honom det första tiden. Sen kan jag om jag vill gå över till annan typ av pellets. Har tänkt att göra det då jag fick det på lösvikt från affären och det inte står hur mycket fett, fibrer och liknande det innehåller. Har fått en typ av pellets av min mor som är anpassad efter yngre kaniner näringsmässigt som det står exakt på vad det innehåller. När han var ute på golvet idag gjorde han bara 1 plutt så får vara nöjd känner jag med tanke på att han är så liten och att det var första gången.

tixEntry
10/8/16, 8:54 PM
#9

#8 Ja just det, jag glömde gulsoten. Det är bra att du vet om det. Allt annat låter bra också! :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Marsvinsmamman
10/8/16, 9:25 PM
#10

Det är så roligt att läsa att du är en så engagerad kaninägare som verkligen vill ta till dig tips? och råd som kan gynna kaninen. Tummen upp för dig millan89508950! Satsa på att göra honom frigående, med möjlighet till Hage i anslutning till buren när du inte är hemma, är mitt tips?. Du får en fantastisk samvaro med en frigående kanin och han kommer att bjuda dig på glädjeskutt på mattan och gos-chill i soffan ❤️. Satsa på att hitta ett riktigt bra hö som är basen i hans utfodring, och komplettera med ett högkvalitativt pellets (tex Oxbow, Selective eller Cuni).

millan89508950
10/9/16, 12:47 PM
#11

Tack, det glädjer mig att läsa era tips?, tankar och råd. Har börjat ha honom ute i köket varje dag. Han verkar gilla det. Vet ni var man få tag på något slags skydd till sladdar? Om jag släpper honom i vardagsrummet har jag endel sladdar där så det är ett problem. Har fått flera rekommendationer att köpa hö ur en butik som har gott rykte bland alla jag har pratat med och har varit dit flera gånger och tittat vad de har och pratat med dem. De verkar väldigt seriösa, tillmötesgående och hjälpsamma och berättar mer än gärna varifrån de köper saker osv. Så har testat att köpa hö därifrån som min lille prins äter med god aptit. Pellets har jag fått rådet att långsamt fasa över till det jag vill ge honom, det tänker jag börja med imorgon nu när han verkar ha börjat trivas ochmå bra

smellcaramell
10/9/16, 4:33 PM
#12

Inte läst allt men vill bara skriva att alla kaniner inte behöver pellets, det beror mycket på vad man får tag i för grovfoder(hö). Har man ett grovfoder med bra värden behöver kaninen oftast inte pellets alls, förutsatt att man ger den grönt med jämna mellanrum.

Upp till toppen
Annons: