Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1533 ggr
vle
2016-10-03 08:49

Extremt hungriga kaniner?

Mina kaniner har fri tillgång på hö och får pellets varje kväll men de är alltid extremt hungriga ändå. Min ena hane är absolut värst. Han har till och med börjat käka upp plastburen nu och när jag kommer med pelletsen är det som att han inte sett mat på en vecka. Det är knappt att jag orkar hålla honom borta från matskålen medan jag fyller den för han trycker sig fram så desperat! 

De har ju alltid varit glada i mat men så här har det inte varit. De känns inte underviktiga och de beter sig som vanligt i övrigt. Vad ska jag göra? Det känns hemskt att de ska gå runt så hungriga.

Annons:
Fridaaaa
2016-10-03 08:55
#1

Låter mer som att han är bara väldigt matglad :) 
Lovar dig, de går inte runt hungriga med tanke på att de har sitt hö :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Den vilda djungelkvinnan
2016-10-03 09:11
#2

Är de inte tjocka kan du öka lite men annars så är det bra med gräs som tillägg, det mättar mer än hö då det är mycket vatten i.

tiger tok
2016-10-03 12:30
#3

Får de aktivering? Tänker att bitande på buren kan vara uttråknings beteende?? De har hö, öka inte övriga pelletsen eller sänk helt enkelt mängden pellets så att dem äter ordentligt med hö!!

tixEntry
2016-10-03 13:18
#4

Det låter som min kanin ungefär. Han får en massa hö och några msk pellets varje dag men han äter ändå allting. Inklusive choklad, kola, chips och ägg (självklart har han inte fått äta det, men han försökte) . Väldigt matglad helt enkelt.

Men det där med att han gnager på plastburen låter inte bra. Ge honom grenar att gnaga på om han inte har det, så kanske det hjälper?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

hannaahlgren
2016-10-03 17:24
#5

Får kaninen vara ute och springa något eller aktiveras på annat sätt? Tänker också på detta med bitandet i buren, för det har inget med hunger att göra utan snarare understimulering.. Vad har du för inredning i buren och hur stor är den? Det kan vara rätt avgörande också, man får inte ha för lite inredning och gömställen men heller inte för mycket för då finns det ingen yta kvar att "springa av sig" på.

Djur är vänner, inte mat

Pytteliten
2016-10-03 21:20
#6

Ge fri tillgång till hö och massor av grenar, så har de inte bara mat utan också något att göra! Och skippa pelletsen så tar du bort matfixeringen! För det är det det är, det har inget med hunger att göra. Djur är extremt bra på att lära sig rutiner, och dina kaniner har lärt sig när du kommer med pelletsen och "går igång" på det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: