Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2025 ggr
Danielsson96
9/30/16, 8:58 PM

Problem med ögon! Hjälp?! (bild)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Min kära lilla kanin på ungefär 1 år har fått lite problem med sitt ena öga. Som ni ser på bilden så har någon slags hinna dragit sig ner över ögat. Är det någon av era kaniner som haft det? Vad är det och är det något som går över eller ska jag ta honom till en veterinär? Han har haft det i en och en halv vecka, vi har rengjort ögat med koksaltlösning morgon och kväll men det har inte blivit mycket bättre. Varken rinner, är ömt, svullet eller kliar. Han är pigg och verkar inte fara illa över det.

Annons:
[Devya]
9/30/16, 9:20 PM
#1

Har ni avmaskat henne?

Trebit
9/30/16, 9:20 PM
#2

Jag tycker det ser ut som att ögat buktar ut lite, om det gör det så finns det en risk att det är en böld bakom som trycker på ögat. Har ni inte kontaktat veterinär tidigare så tycker jag absolut att ni ska göra det. Ingen här kan ge er lika bra råd som en kaninkunnig veterinär kan. Synd att det är helg nu då de flesta veterinärer har stängt, men verkar kaninen inte allmänpåverkad så kanske det går bra att vänta tills i början av nästa vecka.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Danielsson96
9/30/16, 9:24 PM
#3

#1 Nej, han är inte avmaskad, tror du det kan ha något med det att göra? Han har varit ute vissa dagar i sommar, men det var bara i början (säkert 2,5-3 månader sen).

Danielsson96
9/30/16, 9:26 PM
#4

#2 Ja, det ser ut som det buktar ut på bilden, men jämför man båda ögon så ser de precis likadana ut. Får bli att ringa veterinären på måndag och rådfråga. 

Ingen annan som varit med om något liknande?

crins
9/30/16, 9:35 PM
#5

Hundar och katter har 3ögonlock! Tänkte om kaniner också har det! Det kallas för blinkhinna och ska skydda från damm och smuts, försök spola ögat med koksaltlösning från apoteket! Det finns utan konsveringsmedel, rådfråga annars veterinär om det inte blir bättre!

Trebit
9/30/16, 9:46 PM
#6

#5 Kaniner har mycket riktigt också blinkhinna, men den brukar synas i den främre ögonvrån, och inte över hela ögat som denna kanin har.

#3 Att blinkhinnan syns tydligt (även när kaninen är lugn) brukar beskrivas som ett av tecknen på mask. Men det är ändå ganska ovanligt att kaniner får mask, och jag tycker definitivt att en veterinär bör titta på honom.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Danielsson96
9/30/16, 9:53 PM
#7

#5 & #6 Nej det är inte blinkhinnan som syns, det har jag kollat. 

Ska se om det finns någon klinik som har jourtider imorgon!

taxidriver142
10/1/16, 5:57 AM
#8

Jag tycker det ser helt normalt ut, men kolla gärna med en veterinär för säkerhets skull.

crins
10/1/16, 10:03 AM
#9

Thymom? Det liknar blinkhinnan som kan täcka hela ögonen om tex, en katt mår dåligt och kanske mask! Hade kaniner en gång i tiden, Thymom gör att ögonen kommer "ut" och att man ser blinkhinnan på kanin! Nu behöver det ju inte vara det din kanin har? Men sök veterinär! Läs om det på nätet, tror det stavas så!

Marsvinsmamman
10/1/16, 5:00 PM
#10

På följande länk finns lite olika orsaker listade till att tredeje ögonlocket syns. Visserligen på engelska, men det kanske funkar ändå.

http://www.medirabbit.com/EN/Eye_diseases/Differential/Nictitating.htm

Jag har haft en kanin med thymom, men han var betydligt äldre än din (6+) och såg betydligt värre ut än på din bild. Kan vara en god idé att fota kaninen framifrån så båda ögonen syns. Det brukar synas väldigt tydligt då ifall ögonen buktar ut. Men som sagt, det finns många andra möjliga orsaker till att det inre ögonlocket blir synligt och/eller ögat buktar ut.

Upp till toppen
Annons: