Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1003 ggr
Kaninernasbästa
9/28/16, 11:37 PM

Selträning? Bröstselar? Hur länge?

Hej! Jag har köpt mig en liten bebis, en hoppkorsning! Zelta som hon heter är min första bebis då jag tidigare tagit omplaceringskaniner! Alla kaniner som kommit hit har varit någorlunda seltränade, men nu har vi ju Zelta.

Det är någon vecka kvar tills hon för börja selträna, men vill ju vara säker när jag sätter igång! Tänkte börja med en h-sele då det är ju lätt att sätta på och inte så krångligt, men om vi ska gå över till bröst eller bogselar? Hur gör jag då?

Hur lång tid har ni H-selar innan ni eventuellt går över till andra modeller, förstår att det är lite individuellt, men på ett ungefär?

Brukar ni vänja era kaniner att ha den nya seltypen i hagen?

Hur länge väntar ni från att haft den på och i hagen till att sätta på ett koppel?

Hur ofta seltränar ni?

Tack på förhand🙂

Annons:
tiger tok
9/29/16, 7:07 AM
#1

Testa olika selar och se i vilken hon verkar mest avslappnad??

sossos
9/29/16, 3:23 PM
#2

När kaninen känner sig säker i en sele jag i alla fall inte jag märkt det som ett problem när man testar eller byter till en annan sorts sele. Gillar kaninen inte den andra sortens sele är det kanske inte någon idé att byta sele. Man gör det ju trots allt för kaninen nästa. Säger som #1 Man får testa sig fram :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Kaninernasbästa
9/29/16, 8:29 PM
#3

#1 #2 okej! hur länge väntar ni innan ni tar ut i koppel?

Wilmarabbit
10/1/16, 2:18 AM
#4

Selträna i H-sele några veckor först, Låt kaninen springa lös i Hage så den blir van och känner hur selen rör sig. Efter det kan du ta ut den i koppel och bara gå med, Kaninen får alltid bestämma i början så dra inte i kopplet. Ju mer kaninen vänjer sig kan du börja lära att du styr med kopplet och forstätta så mer och mer. Sedan brukar det inte var några problem att använda bog/bröstsele 🙂

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

Kaninernasbästa
10/1/16, 8:25 PM
#5

#4 tack!

Upp till toppen
Annons: