Annons:
Etikettallmänt
Läst 2339 ggr
sossos
2016-09-28 16:49

Sätta ihop kaniner

Hej! Jag var igår och kollade på en vuxen kompis till Lille Skutt som vi tog till vetrinären för att kastreras  för ca. 2 vecor sedan. Det går egentligen meningen att vi skulle komma tillbaka om vi ville ha henne men eftersom hon är kastrerad bestämde vi oss för att ta henne med en gång. Charlie som hon heter är jättesnäll och inte det minsta blyg trots att vi fick henne igår. Nu är det ju så att jag vill ha dem tillsammans. Jag har läst mycket om bonding men vet inte riktigt vart jag ska börja.
Nu vill jag därför att ni bombar mig med tips?, länkar och hur det gått för er som satt ihop två kaniner mm.! Kanske också ska nämna att Charlie är en ganska stor (eller så är det den tjocka pälsen som lurar mig) lejonhuvad dvärgvädur och att Lille Skutt är en blandras och bara lite större än en hermelin. Tacksam för svar!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Trebit
2016-09-28 18:24
#1

Kul att din kanin ska få en kompis! Det här med att sätta ihop kaniner kan ju vara lite knepigt, alla metoder passar inte alla kaniner och det är inte alltid så lätt att hitta rätt metod.

När jag satte ihop mina så funkade inte "dejting-metoden" alls, då man sätter kaninerna tillsammans på en liten yta under en kort tid och sen upprepar det lite i taget över en längre tid. Istället gjorde vi något som kallas "marathon-bonding". Då sätter man ihop kaninerna på en lite större neutral yta, och väntar helt enkelt ut dem. Detta kräver också att man kanske i en vecka övervakar dygnet runt, så det är ju lite knepigt om man är ensam till exempel. Jag och min sambo sov i skift under julhelgen förra året, och turades då om att hålla vakt under natten de första dygnen. (Jag hade en tråd här under tiden, den hittar du här.)

Några självklara punkter, oavsett metod, är:

  • Neutral yta (där ingen av kaninerna varit förut, eller så bör området skuras med såpa och ättika innan för att neutralisera dofter)

  • Kastrerade kaniner

  • Handskar/en bit kartong att sära bråkande kaniner med

  • Övervakning och mycket tålamod!

Vad jag skulle rekommendera är att du börjar planera!
Ska de få "dejting-bonda" eller har du tid med "marathon-bonda"?
Var finns en bra neutral yta där de kan vara?
Hur ska de bo sen när de är tillsammans?

Sen är kan det vara en bra idé att de får bekanta sig lite  med varandra på avstånd först. Detta kan man göra genom att byta toalådor mellan kaninerna, låta kaninerna byta bur med varandra (om de bor i burar), och hålla på så i några veckor. Man kan också ha burarna stående nära varandra så att de kan se och känna lukten av den andre, men inte komma åt att bitas. Då kan du också få en chans att se hur de reagerar på varandra och om de kommer hata varandra till en början (som mina gjorde), eller om de snabbt kommer bli vänner.

Vad jag hade mycket nytta av när jag satte ihop mina var att ha tittat en del på bonding-videos, där kan man se hur kaniner ser ut när de är aggressiva, hur snabbt de kan gå från att se "snälla" ut till att bråka, och i allmänhet försöka läsa av kaninernas kroppsspråk så att man som ägare kan avstyra bråk innan kaninerna skadar varandra. Ett tydligt tecken på aggressivitet är att de lägger svansen högt upp längs ryggen. Något de troligtvis kommer göra är att rida på varandra för att utöva dominans, det är ett bra tecken! Dock bör det inte leda till bråk så att de faktiskt gör illa varandra, springer de snabbt runt varandra i cirklar, sparkar och eller gnyr/fräser så behöver de säras på!

Här är några av videorna jag kollade på:

https://www.youtube.com/watch?v=sWJMmJXd4ts

https://www.youtube.com/watch?v=n9utMonjrnw

https://www.youtube.com/watch?v=EsLM7MgHtgc

https://www.youtube.com/watch?v=HWXY2YOu-LA

https://www.youtube.com/watch?v=lTkDqx9jiNY

Sorry för ett lite rörigt inlägg, förhoppningsvis är det till någon hjälp!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

sossos
2016-09-29 07:10
#2

#1 Tack för ditt svar! Jag har nog inte möjlighet med "matathon bonding" sp testar nog dejting metoden till en början. Jag har ett garage där ingen varit förut o tänker då sätta upp kompostgsller men hur stor ska ytan vara från början. Har sett vissa som lägger dem i en flyttlåda eller på en liten handuk i ett badkar och liknande, ska man börja så och sedan flörstora ytan, och när vet man när man ska förstora den?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Trebit
2016-09-29 08:47
#3

#2 När det kommer till dejting-metoden så brukar det sägas att man ska börja på en liten yta, t.ex. i ett badkar, och sen successivt öka ytan och tiden de är där allt efter som, när kaninerna kan "vara snälla" tillsammans och inte bråkar. Börjar de bråka när man flyttar de till en större yta så ska man gå tillbaka till den mindre. Själv har jag ingen positiv erfarenhet av den metoden (min Benjie fick panik när han blev instängd på liten yta), men jag vet ju att det funkat för många andra. Jag kan också tipsa om denna länk: https://www.thebunnychick.com/2013/11/19/7-ways-hurting-rabbits-chances-bonding/ Jag håller inte med om exakt allt hon säger, men det är bra för att få en tankeställare om rollen som ägare när det kommer till att bonda kaniner. Längst ner på sidan finns också länkar till fler bra artiklar om bonding.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

sossos
2016-09-29 13:20
#4

#3 Ok, de är i burar bredvid varandra under dagarna ( Charlie har en Hage med en trekantsbur i så vill inte ha henne för på natten, blir för lite skydd) just nu verkar Lille Skutt nästan lite rädd för henne.. Även med dejting metoden måste de väl få bråka lite för att göra upp me rang osv? Tack för länken, har läst utdrag från den sidan innan. Vad säger du om biltricket? Att man tar båda i en runda innan så de är lite stressade och söker sig till varandra. Och vad "betyder" det om de ignorerar varandra helt?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Trebit
2016-09-29 13:27
#5

#4 Ja, även med dejting-metoden kommer kommer de behöva sätta upp rangordningen och troligtvis bråka litegrann.

Jag har ingen egen erfarenhet av biltricket, men jag har hört både positiva och negativa åsikter om just stressbonding (som det kallas). Alla metoder funkar helt enkelt inte för alla kaniner.

Om kaninerna ignorerar varandra är det till en början positivt, det betyder att de inte ser den andre som ett hot. Men i det långa loppet så vill man ju att de ska interagera under bondingen.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

sossos
2016-09-29 15:15
#6

#5 Tack! Ska samla på mig lite mer fakta så kör jag anart. Skriver igen om jag har fler frågor ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
sossos
2016-09-30 17:31
#7

Har gått en del efter dennhär videon: https://www.youtube.com/watch?v=ShPGAkDKvdM och det funkar bra att klappa dem brevid varandra medans de äter. Men sedan när jag kommer till nästa steg undrar jag vad jag ska göra. De kan sitta och äta eller tvätta sig en längre stund och först när Lille Skutt kom fram till Charlie nosade han och började sedan rida på henne, jag separerade dem om de hållt på en längre stund och de var lugna en stund, sedan upprepades detta flera gånger. Men nu har Charlie börjat säga ifrån och hugger mot Skutt, sedan springer de runt lite innan jag gör något ljud för att få dem på andra tankar. Nu kan jag krafsa på golvet ller liknande när jag ser att de börjar gå igång igen. Såhär har det hållit på i snart två tim och då har hag även flyttat tillbaka dem bredvid varandra. Jag undrar hur jag ska gå vidare från detta, måste jag låta dem bråka mer eller något annat? Förlåt om det blev rörigt Tacksam för svar så snart som möjligt!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
2016-09-30 17:38
#8

Nu har Charlie gått fram utan att Lille Skutt gör något, hon har nosat och sedan backat illbaks igen, sist hon kom fram red hon även lite på Skutt,

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
2016-09-30 19:07
#9

Låt dem hålla på liiiiiite till med gnabbet! Och tänk på att det kan ta lååång tid att bonda!!

sossos
2016-09-30 21:56
#10

#9 Tack, jag lär den vara en stund till men sen ville Charlie inte vara kvar där längre och försökte klättra ut så jag har dem i burar med galler mellan dem nu. Hur ska jag göra imorgon? Måste jag börja om från början?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
2016-10-01 12:15
#11

Börja där du var igår!!

sossos
2016-10-01 14:40
#12

#11 Ok, ska jag bara vänta ut den precis som igår också? Och kan jag rasta dem en och en utan att något försrörs mellan dem?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
2016-10-01 15:57
#13

Ja vänta ut dem! Du borde kunna rasta dem själva!!

Annons:
sossos
2016-10-01 16:25
#14

#13 Ok tack, de är tillsammans som igår nu, än så länge har de bara ätit, det verkar som Charlie bestämmer. När Lille Skutt har nått gott som Charlie vill ha kommer hon fram till Skutt som då genast springer iväg och låter henne få det utan tjafs. Närycker att det går framåt! Hur vet jag när de är färdigbondade?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
2016-10-02 12:12
#15

Nu har vi varit fast på samma sak i flera timmar! Charlie kommer fram till Lille Skutt, böjer ner huvudet för att bli skickad men Skutt fattar inte vinken och springer därifrån, nu kan det räcka att Charlie närmar sig för att Skutt ska springa iväg. Hur går jag vidare från detta?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
2016-10-02 21:21
#16

Låt dem hålla på, locka de mot varandra!

sossos
2016-10-03 07:48
#17

Nu har jag skrubbat Lille Skutt bur och de gick flytta in igår eftermiddag. Lille Skutt är fortfarande lite försiktig men ingen visar några tecken på aggression mot varandra. Jag låter det ta sin tid, kanske kan de inte bli bästa vänner bara sådär. Jag tror att Lille Skutt är förvirrad, jag har ju varit hans bästa kompis så länge nu men jag tror att han snart förstår att även Charlie kan vara den personen :-) Tack för all hjälp!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
2016-10-03 07:55
#18

Inga problem från min sida!! Uppdatera gärna hur det går!!

sossos
2016-10-03 08:26
#19

#18 Det ska jag absolut!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
2016-10-03 11:49
#20

Toppen 😊 😊

Annons:
sossos
2016-10-07 15:49
#21

Nu har det snart gått en vecka sedan ihopsättningen mellan Charlie och Lille Skutt men jag märker ingen framgång. Humleboet där Charlie kommer ifrån sa att vi nog märker efter en vecka vad de tycker eller inte tycker, men nu har det gått en vecka och jag vet verkligen inte. De båda accepterar varandra och visar inga tecken på aggression men jag känner just nu som att ingen av dem riktigt trivs eller njuter i varandras sällskap. Jag har tänkt mycket på varför de inte blir bättre vänner och funderar på om det kan bero på att Charlie ser så stor ut bakom allt fluff och att Lille Skutt då kanske känner sig lite osäker och rädd. Jag funderar på om det hade varit bättre med en lite mindre och raglåg kanin till Lille Skutt. Humleboet sa att det kanske kan bero på att Charlie är kastrerad och Lille Skutt då inte visar något intresse, vad tror ni? Jag måste snart bestämma mig om hon ska bli kvar eller inte så jag tar tacksamt emot alla råd och tankar som ni har! (Hoppas ni orkade läsa allt och att det inte blev för rörigt)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Trebit
2016-10-08 10:12
#22

Kaniner kan ta väldigt lång tid på sig att gilla varandra ibland.  Har du testat att kladda lite banan på pannan på den ena kaninen för att uppmuntra dem att putsa varandra?

Annars tror jag inte det har med kastreringen att göra, båda mina är kastrerade och jag har inte upplevt det som ett problem.

Du kan ju testa andra bonding-metoder?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2016-10-08 10:34
#23

Kan ta mycket längre tid för dem att bonda än en vecka. Mycket positivt att de inte visar aggressioner emellan sig. Ignorerar de varandra är det också positivt. En del kaniner uppskattar inte varandras sällskap så som vi skulle önska och blir kanske inte bästisar så de tvättar varandra och myser tillsammans. Då får man vara tacksam för att de accepterar varandra och kan gå ihop utan slagsmål. Då är huvudsaken att inte en kanin fullständigt bossar över den andra så den inte kan röra dig dom den vill i reviret, äta dricka etc. Tycker det är alldeles för tidigt att säga med dina hur det kommer att utveckla sig. Ha tålamod, och vänta och se helt enkelt. Låter på din tråd som att matchningen är helt ok. Lite tjafs och ridningar får man räkna med. Så länge det inte utbryter rena slagsmål - då har man ofta en riktigt svår bonding framför sig. Vad gäller att någon av dem är kastrerad så är det irrelevant. Jag har bara haft par där båda varit kastrerade, och varit riktiga bästisar och väldigt intresserade av varandra. Storleken är inte av betydelse för bondingen annat om det skulle bli slagsmål. Det är din kunskap om bonding samt kaninernas personlighet som kommer att dominera utfallet. Ha framförallt tålamod! Min sista bonding tog flera månader innan jag fick ihop dem.

sossos
2016-10-08 22:56
#24

#22 #23 Okej, tack så jättemycket, jag ska absolut testa att kladda banan på pannorna! Får väl helt enkelt avvakta och se :) Men ni tror alltså att de kan böi bättre vänner än såhär? Får nog lämna tillbaks Charlie om de inte blir bättre efter ett tag då anledningen till att jag skaffade henne var att Lille Skutt skulle få sällskap och bli lyckligare när jag inte finns där. Just nu känns det som han är ledsnare men får som sagt vänta och se :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Smultrondraken70
2016-10-08 23:07
#25

#24 ha is i magen och ge det någon månad iallafall så länge de inte slåss, eller den ena bossar för mycket med den andra. Mitt par innan det jag har nu, blev aldrig sådär jättetighta vänner, inte som jag såg det iallafall. Hanen var mer intresserad av att vara nära honan än tvärtom. Man såg dom sällan putsa varandra och så. De bodde ihop i ett år ungefär innan hanen blev sjuk och dog. Honan blev då väldigt väldigt ledsen. Hon skuttade runt och sökte efter honom intensivt de första dagarna:( sen la hon sig bara och deppade, åt sämre, ville inte gosa eller nåt. Hon bara drog sig undan från oss också. Det satt i rätt länge. Så jag tror att dom har mycket mer sällskap av varandra än vi förstår, även om det inte alltid verkar så för ett människoöga:)

Marsvinsmamman
2016-10-09 21:57
#26

Jag tycker det låter väldigt positivt att ingen av dem visar aggression mot varandra. Det är ett gott tecken på att de kan bli ett bra par. En vecka är alldeles för kort tid att döma ut deras relation, eftersom ingen är aggressiv mot den andre. Det är en annan sak om de slåss som vettvillingar - då får man ju bryta direkt. Men ett par som tar det lugnare, och mest ignorerar varandra - då får man ge det lite mera tid. Kanske är någon av dem sämre på "kaninspråk" och därför inte reagerar som den andre förväntar sig. Det kan bli så om kaninen tex inte fått växa upp/leva  tillsammans med andra kaniner tidigare. Det kan då bli lite förvirrande och ta lite längre tid för dem att lära känna varandra. Jag säger som flera ovan - ha lite is i magen och ge det mer tid. Var glad att du hittat en hona som inte visar aggression. Hon är ju dessutom redan kastrerad, så du har ju ett riktigt bra utgångsläge.

sossos
2016-10-10 08:23
#27

Jag har tänkt en hel del och jag tror att det är Lille Skutt som gör att processen går lite långsamare. Det betyder ju att det kanske inte går bättre med en annan kanin. Charlie är ju snäll, lugn och dessutom kastrerad. Så jag tror att jag behåller Charlie eftersom det ändå får bra. Men får se, återkommer:) Tack så otroligt mycket för all hjälp.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Marsvinsmamman
2016-10-10 23:06
#28

#27 Det låter som ett klokt beslut, tycker jag. Uppdatera gärna längre fram med hur det går. Det är alltid intressant att följa när kaniner ska bondas. Man lär sig så mycket av varje enskilt fall. Hoppas det går vägen för er och att ninerna hittar kärleken. 🙂

Smultrondraken70
2016-10-11 08:01
#29

Ja lycka till❤️Följer och hoppas på uppdatering. Skulle inte byta ut honan om de inte slåss, tycker som Marsvinsmamman att du har ett bra utgångsläge. Låt det ta den tid det tar!

sossos
2016-10-12 18:36
#30

Kan medela att Charlie får stanna! Jag har sett så mycket framgång de senaste dagarna. Efter att ha studerat dem i hagen och i buren kom jag fram till att Lille Skutt tycker att det är läskigt när Charlie skuttar. När jag kommer på morgonen och ska ge dem mat sitter Lille Skutt ofta redan i bodelen. Charlie förstår att det är mat på väg och hoppar med ett bamseskutt upp i bodelen, Lille Skutt blir livrädd och flyr ut därifrån med en gång. I hagen kan de sitta lugnt och äta på olika ställen tills Charlie tycker att det är nog och skuttar igenom hagen fram till eller förbi Skutt, han blir även då rädd och springer iväg. För att motverka detta släppte jag ner Skutt på en stor matta innomhus och satte mig sedan med Charlie i famnen, snart kom Lille Skutt fram och nosade för att sedan börja slicka Charlie på huvudet, något han aldrig gjort förut. Detta upprepade jag flera gånger och efter en stund släppte jag även ner Charlie på mattan. Skutt var då lite försiktigare men kom fram och nosa. Charlie tar ingen större notis om honom utan skuttar iväg ganska snart. Lille Skutt följer efter henne tills mattan tar slut och han då inte kan hoppa längre eftersom hans tassar glider väldigt mycket på golvet. Charlie skuttade vidare ut på golvet och vände sedan för att hoppa över mattan, även nu följde Skutt efter till slutet av mattan. Där satt han sedan till Charlie kom tillbaks. När jag sätter in dem i buren på kvällen måter jag Skutt hoppa in först, när jag sedan släppt ner Charlie har han sprungit ut ur bodelen men nu sitter han lugnt kvar och de äter ur varsin matskål bredvid varandra. Lille Skutt blir fortfarande lite rädd när Charlie skuttar fram till honom men det blir bättre och bättre! Nu vill han bli slickad av Charlie men hon böjer själv ner huvudet och Skutt ger sig och slickar henne istället. Vi har fortfarande en del att arbeta med men just nu går vi frammåt med stora steg varje dag vilket verkligen känns bra. Uppdaterar snart igen ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
2016-10-12 18:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Slänger upp en bild också;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
2016-11-12 09:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Nu har det gått ett bra dag och jag tänkte uppdatera lite igen :) Jag kan ju börja med att säga att Lille Skutt jag blivit en helt annan kanin! Han är mycket mer nyfiken, kelig och pigg, det känns så bra. Vi har fortsatt med olika övningar vilket verkligen gett resultat Nu ser ut bara någon enstaka gång att Skutt springer iväg när Charlie kommer. Och varje dag när jag kommer hem från skolan sitter de och gosar med varandra, Lille Skutt buffar med huvudet, kryper in under Charlies öra och även under hennes mage XD Jag ser verkligen att han mår bra av att ha en annan kanin vid sig och jag får inte längre dåligt samvete när jag lämnar honom på morgon och kväll. Jag tror och hoppas att även Charlie trivs med honnom men jag har ju inte haft henne så länge då jag har inte riktigt något att jämföra med. Jag har lagt ner mycket tid men det var det så värt! Aldrig tänker jag hålla en kanin ensam igen! Tack så otroligt mycket för all hjälp!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Marsvinsmamman
2016-11-12 17:27
#33

Så roligt att höra! Och en riktigt söt bild! 

Tack för uppdateringen!

Smultrondraken70
2016-11-13 12:36
#34

Jättekul! Det lönar sig oftast att kämpa på ett tag. Bra jobbat!

Annons:
sossos
2016-11-16 07:28
#35

#33 #34 :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: