Annons:
Etikettallmänt
Läst 546 ggr
Nina3141
2016-09-28 15:47

Planerat köp av kanin men..

Jag och min kompis hade planerat att köpa 2 kaniner från min kompis, vi har vart o kollat på de och spenderat massa dagar av att bygga hemmet åt de på hennes baksida. Problemet är nu att kompisen som jag ska köpa med kommer med bortförklaringar att det nog inte kommer gå osv när hon själv vet att det skulle gå. Det är bara sådana saker att jag inte kan komma exakt varje dag och hon säger att det blir tråkigt att ge mat till min kanin? Jag sa till henne att om du inte vill så behöver inte inte, men hon ignorerar när jag försöker prata med henne. Vi måste ju säga nuvarande ägaren hur det blir snart. Båda vill ha kaniner, börjar undra om det är med just mig hon inte vill ha kanin med. Blir rätt ledsen hur vi båda vill men hon sumpar chansen. Kanske låter knäppt, men det är annorlunda i verkligheten och kan inte beskrivas. Har någon något tips? om hur jag ska prata med henne? Vi hade redan gjort upp planering och och planer fanns på att börja tävla. Nu känns det jobbigt att jag tagit mig till henne flera dagar på sommarlovet för att bygga på kaninernas blivande hem när hon nu säger som hon gör. Hon vill, men kanske inte med mig längre.. Vet inte vad jag ville ha ut med att skriva denna texten, men jag kanske skulle kunna få något tips? om vad jag ska ta mig till?

Annons:
zemlathebunny
2016-09-28 15:50
#1

Finns det ingen möjlighet att du kan ha kaninen hemma?

zemlathebunny
2016-09-28 15:51
#2

Jag skulle inte lita på att ha kaninen hos henne.

Gronstedt
2016-09-28 15:59
#3

Det är ju inte så konstigt om hon är mindre sugen, om du inte kommer varje dag och tar minst hälften av ansvaret och jobbet. På vilket sätt tänker ni att hon ska kompenseras för det? Till exempel genom att du betalar mer eller att du ansvarar för "storstädning" av burarna varje vecka, medan hon sköter det dagliga? Eller att du ansvarar för att se till att det finns mat, strö och annat material, utan att hon behöver bekymra sig?

Det är också viktigt att era föräldrar är överens med er och med varandra hur det hela ska skötas, så det inte blir problem för kaninerna om ni blir oense eller tröttnar.

Nina3141
2016-09-28 16:52
#4

#3 Jag skulle ansvarat för storstädning av bur eller om någon händer i hagen, betalar även en del av mat, hus, leksaker o godis osv. Och ja våra föräldrar pratar ofta.

Hade även förslaget att ta kaninerna 1 - 2 månader och se hur det funkar, när jag kommer, om det är kul, om det kommer hålla i långeden men det ignorerade hon.

Nina3141
2016-09-28 16:53
#5

#1 Har tyvärr ingen plats till det..

zemlathebunny
2016-09-28 20:27
#6

Då tycker jag nästan inte att du ska köpa en kanin om du inte har plats ifall de skulle bli nåt att hon inte kan ha den

Annons:
CamillaS
2016-09-29 21:59
#7

I mina ögon vad jag ser att du skriver så borde kanske varken kompisen eller du skaffa någon kanin eftersom att du säger att du inte har plats och kompisens intresse verkar inte vara så starkt, sen om det beror på dig eller inte kan ju inte jag svara på. För skulle hon verkligen vilja ha en kanin med dig så hade hon hjälpt till att hitta lösningar på era problem istället för att komma med massa undanflykter.
Du måste även tänka längre fram i framtiden, som #6 säger vad skulle du göra då med kaninen om din kompis inte längre vill ha dom hos sig?
Vad gör kompisen med sin kanin om hon tröttnar? Man ska inte ens tänka tanken att "jag köper den här kaninen nu för tröttnar jag på den är det bara att sälja den"
Jag vet att du inte har sagt att du tänker så, men det finns garanterat folk som gör det.
Det låter nästan som att det skulle kunna bli ett sådant senarium med din kompis. En kanin lever i 8-10 år typ, kommer erat intresse att hålla i sig så länge?
Sedan om ni är under 18 år så har era föräldrar det slutgiltiga ansvaret för era kaniner om dom t.ex behöver veterinärvård. Då måste ni eller era föräldrar ha råd med det.
Som det låter i din text så har ni många viktiga frågor att prata om innan ni ev. tänker skaffa kaniner tillsammans.

Upp till toppen
Annons: