Annons:
Etikettallmänt
Läst 715 ggr
Fannyshamster
2016-09-28 09:03

Bästa kaninen

Hej har läst på lite om kaniner och att ha dom utomhus. Har även läst att om man har en pälsallergiker så ska man ha buren där den personen är minst, men nu till min fråga finns det kaniner som är ger mindre allergi än andra. Min lillebror är allergisk mot proteiner i pälsen tror jag

IF the way don't go right, go left

Annons:
zemlathebunny
2016-09-28 11:34
#1

rex kaniner tror jag är lite mer allergivänliga

Fridaaaa
2016-09-28 11:40
#2

#1 Myt.

Finns ingen allergivänlig kaninras.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

catosi
2016-09-28 15:35
#3

Rex kaninen är allergivänlig. I alla fall mer än vanliga kaniner. Vissa kan vara allergisk mot de men de finns ju olika grader och sorters allergier. Om det finns allergivänliga hundar och katter så finns de kaniner.

Fridaaaa
2016-09-28 16:01
#4

#3 Nej det är som sagt myt. Och de fäller oftast mycket = inte bra för allergiker.
Finns inte allergivänliga hundar eller katter heller. Myt.
Allting hänger på allergiken, inte på ras.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

catosi
2016-09-28 16:28
#5

Förklara det här då. Vi känner en som är hyper allergiker mot alla pälsdjur och han har provat att vara med en massa olika hundraser men den enda han kan vara med är naken hund som är en allergivänlig hund.

Fridaaaa
2016-09-28 16:44
#6

#5  Därför att det fungerar enskilt för honom. Betyder itne att rasen i sig är allergivänlig.  Och finns de som tål individer inom en ras men inte andra individer inom samma ras osv. Så lätt förklarat.

Myt med allergivänliga raser :) Finns till och med forskning på det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
sossos
2016-09-28 16:45
#7

#4 Jodå, de finns raser av både katt, hund och kanin som är alergivänligare än andra. Självkalrt beror det på vad hos djuret man är alergisk mot, t.ex. kan man vara alergisk mot själva pälsen men också mot salivet. Min mammas sambo är kattalergiker. Vi fick tipset att testa sibirisk katt, det funkade galant och nu har vi en liten sötnos på 3år. Nu gissar jag bara men det kan ju vara så att om man är alergisk mot nått i kaninens underull så är en rexkanin bättre eftersom underullen inte är längst ut eller vad man ska säga.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
2016-09-28 16:54
#8

#7 Nej det finns det inte. Det är myt och forskning visar till och med det.
Beror helt på personen i fråga vilken den tål eller inte tål :) 

Men ni får tro på gammalt om ni vill, men finns inga allergivänliga raser, varken inom hund, katt eller kanin! Utan allting hänger på allergiken. bara för att en allergiker tål en ras, betyder det inte att nästa gör det, som exemepl.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
2016-09-28 17:05
#9

#8 Men det finns raser som FLER alergiker tål. Hur förklarar du annars att många alergiker kan ha sibirisk katt mm. men knappt några klarar t.ex. bondkatter eller Perser? Du har rätt på ett sätt, att det veror på alergikern men det finns också som sagt kattraser som fler tål. Är man ute efter en alergivänlig ras är det bästa att testa sig fram men man kan först prova med de raser som sägs vara mer alergivänligare.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
2016-09-28 17:23
#10

#9 Betyder inte att de är allergivänliga :) 
Som sagt, mycket slump och beroende på vad de är allergiska mot på katten eller ej :) 

Mjo "sägs" och "är" är dock två skilda ting :)
Man får pröva själv dvs ingen annan kan säga att "den eller den är allergivänlig" det jag menar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eelliieeee
2016-09-28 18:50
#11

Jag tycker att ni kan se om ni kan få låna en kanin först för att veta hur din bror reagerar. Prova med kanske en rexkanin, som vissa allergiker klarar av, och se om din bror verkar tåla detta. Finns dock ingen ras som är allergivänlig, men det finns kaninraser som vissa allergiker påstår sig klara av :)

sossos
2016-09-28 20:43
#12

#10 Antar att vi har lite andra uppfattningar om detta men förstår vad du menar :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
2016-09-29 09:20
#13

#12 Är dock fakta och forskning det jag skrivit :) Plus erfarenheter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Peak303
2016-09-29 10:30
#14

Där finns de allergiker som klarar rex men inte normalpälsat. De som klarar normalpälsat och inte rex. Sen finns där de som inte klarar något av det. Så att säga att "allergiker tål rex" är ganska fel, då det är långt ifrån alla som klarar dem.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Maleficum
2016-09-29 11:15
#15

Är väl främst på hund (och katt) man forskat om pälsallergi men det är troligen liknande även hos andra djur. Dessa två länkar är tänkvärd läsning och nog något alla allergiker som önskar skaffa pälsdjur bör läsa.

http://www.allergenius.se/hundens-allergener

http://www.allergenius.se/kan-man-ha-hund-nar-man-ar-allergisk

I korthet så är det inte ras utan individ som kan vara mer allergivänlig och det är beroende på vilka allergener man inte klarar (hos hund känner mig just nu till 6 olika allergenet varav 1 enbart finns hos okastrerade hanhundar).

Man får helt enkelt åka runt till uppfödare och "snosa" kaniner och se om man träffar på någon man tål.

Själv är jag kattallergiker och klarar långhåriga tjockpälsade katter bättre än korthåriga tunnpälsade individer. (Är troligtvis mjället eller liknande jag inte tål och det håller sig väl då kvar i katten bättre om det är tjock och lång päls).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
2016-09-29 11:17
#16

#15 Precis, bra skrivet! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fannyshamster
2016-09-29 15:46
#17

Men om min bror är allergisk mot proteiner i pälsen ska man inte ha en normalpälsad då eller är det mer päls på den då

IF the way don't go right, go left

Fridaaaa
2016-09-29 16:13
#18

#17 Beror på han själv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fannyshamster
2016-09-29 16:25
#19

#18 okok

IF the way don't go right, go left

tiger tok
2016-09-29 21:02
#20

Är han allergisk mot all päls??

Annons:
Fannyshamster
2016-09-29 21:24
#21

Jag tror det men fet är ju proteinerna i pälsen

IF the way don't go right, go left

Upp till toppen
Annons: