Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 720 ggr
Fridaaaa
2016-09-26 18:47

Vad gör jag för fel? :(

Känns som att jag gör det i alla fall, vet ju att jag egentligen inte gör det men känns så just nu :( 
Gizmo mest rycker i gallret :( Han & Zelda har varit och skuttat utanför sitt rum idag, har möblerat om, de har mat och vatten.

Vet itne mer vad jag ska göra :( Jobbigt att lyssna på, och nog inte så bra för han heller. Och han försöker "hoppa" över gallret, så han klättrar typ på de :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
hannaahlgren
2016-09-26 19:17
#1

Hur länge har det hållit på och finns det kanske något samband med någon förändring i rutiner osv som skett sedan dess?

Djur är vänner, inte mat

Fridaaaa
2016-09-26 19:19
#2

#1 Aldrig haft rutiner för mina kaniner. 
De har bott tillsammans sedan i onsdags, han började nu i helgen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tiger tok
2016-09-26 19:35
#3

Har du mycket aktivering, gå i sele, vara ute i hagarna, äta på grenar? Ger du lika mycket Motion och aktivering nu som innan han flyttat ihop med Zelda?

Fridaaaa
2016-09-26 19:36
#4

#3 Med tanke på gulsot typ 2 får de inte komma ut. 
Ja det får han. Om inte mer. Motion och aktivering inomhus.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hannaahlgren
2016-09-26 20:36
#5

Fast alltså, rutiner kan vara sånt som du inte ens tänker på. T.ex. ger dom mat på morgonen när du går upp, fyller på hö när du kommer hem från skolan/jobbet osv. Vissa tar skada av det när det sker i en annan ordning eller rytm. Sen kan det även vara så att om de precis blivit ihopsatta kanske han agerar utåt för mer uppmärksamhet genom det sättet eller helt enkelt visar att han inte trivs genom detta istället för att bråka med den nya burvännen.

Djur är vänner, inte mat

Fridaaaa
2016-09-26 20:38
#6

#5 Nej har inga såna rutiner till kaninerna, allting sker slumpmässigt, olika tider, olika ordning osv :) 

De är vana vid detta, aldrig haft problem med det sedan jag skaffade min första aknin som riktigt liten så :) 

Han älskar att vara med henne :) De är redan superbra kompisar! :) De sitter ihop, äter tillsammans mm.
Men han är väldigt social med oss också. Men han måste förstå att han inte kan vara ute hos oss hela tiden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
hannaahlgren
2016-09-26 20:41
#7

Mjo fast en sån sak är ju ett djur inte direkt kapabelt  till att förstå? Jag hade förstått om du nu pratade om ett barn men det är ju faktiskt en kanin och den kan inte resonera och förstå varför den sitter i bur

Djur är vänner, inte mat

Fridaaaa
2016-09-26 20:43
#8

#7  De sitter dock inte i bur 👍
Men rutiner har inte med saken att göra eller kompisen. Utan är något annat. Frågan är bara vad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eelliieeee
2016-09-26 21:34
#9

När jag behandlande mina mot Koccidios började de rycka i gallret. De satt i nya temporära burar i garaget och deras rutiner kom att ändras. När de sedan flyttade tillbaks var de helnöjda och blev som vanligt igen. :) Jag skulle gissa på att Gizmo kanske reagerar p.g.a en miljöförändring eller rutinförändring (vet att du sa att du inte har rutiner men någonting du gör kanske har förändrats). Du tror inte att han kanske vill ha rutiner? Bara för att du aldrig haft rutiner till dina andra kaniner så betyder inte det automatiskt att han är likadan. Vad är det för galler han rycker i? Jag trodde att det var burgaller men eftersom du skrev att de var frigående är det väl något annat än burgaller. Kanske är helt ute och cyklar men jag kan bara gissa utifrån mina erfarenheter. Hoppas att du kommer till underfund med vad det är!:)

Fridaaaa
2016-09-26 22:57
#10

#9 Rutiner fungerar som sagt inte hos oss och han har inte haft rutiner så länge han bott här och aldrig reagerat på det i alla fall. Tror inte fd ägaren hade direkt rutin helelr med tanke på mycket jobb, olika tider mm.
Nej gör inget annorlunda.

Jag jobbar olika tider, och studerar olika tider. Rutin för mig = samma sak varje dag, vilket ej fungerar i detta hushåll och aldrig varit som sagt problem innan :) Varken med han eller andra kaniner :)

De är inte frigående. Men de bor inte i bur heller. De har ett eget litet "rum", som är förblockerat med kompostgaller.  Han bodde i det rummet innan Zelda flyttade in där, och vanvid det sedan tidigare då han varit innekanin sedan han kom hit i juli.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
2016-09-27 07:06
#11

kan du inte he dit  nåt istället för kompostgaller?

CurreKanin
2016-09-27 08:34
#12

Kaniner har ju sina personligheter. Min gör så när hon hon fått vara ute och skutta utanför sin stora bur - och vill ut igen. Mycket typiskt är just det du beskriver. Hon är normalt i sin stora bur, men får hon vara ute och sträcka på benen, så börjar det skaka i gallret.

Fridaaaa
2016-09-27 09:56
#13

#11 "he dit  nåt"?

#12 Yes de har ju det :) 
Ja mina är inte i bur.  Hmm och han kan inte springa lös i huset hela tiden :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[RC1393]
2016-09-27 11:06
#14

#13 Norrländsk dialekt, betyder "sätta dit något". Jag är inne på samma spår, prova sätt dit en skiva, då har han ju inget att bita i.

Fridaaaa
2016-09-27 11:07
#15

#14 Skiva blir för tätt tyvärr. Är inga fönster där, så de behöver förutom lampan då, få in ljus från andra delar av huset så mycet som möjligt, när de ej är i hallen tex då. Så går tyvärr inte :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
2016-09-27 11:23
#16

#15 Kan du inte ha något när som inte är lätt att komma åt att bita i, t.ex. fyrpunktsnär, kan i alla fall inte Lille Skutt sätta tänderna i ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
2016-09-27 13:03
#17

#16 Fyrkantsnät kan de lätt dra i också :/ 
Men bättre att få honom att sluta med det, på något sätt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
2016-09-27 17:08
#18

Biter ingen av kaninerna på tyg testa att sätta fast fleece eller ett lakan på utsidan av gallret. Eller insidan, beror ju på vad som funkar bäst för dig.

Mio ryckte i gallret som en galning när han var liten tills dess att han inte kunde se igenom gallret mer. Jag satte ett lakan eller en planka på utsidan av kompostgallret och då var det inte intressant att dra i längre. Efter att han vande av sig med det så har han inte gjort det igen. Behövdes bara ett litet break så han glömde bort det typ. 

Man kan ju ha en ljus filt eller lakan så blir det fortfarande ljust :) Annars får man fixa någon lampa. På vintern är det ju kolsvart större delen av dygnet så tror inte dom mår dåligt av en kort period av konstgjort ljus. 

Vill du inte testa detta så kan du ju kleta in gallret med något äckligt. Tror ofta det är en dålig vana snarare än att dom behöver större plats. Ser dom inte utsidan är det inte längre intressant att ta sig dit. Så tror att det många gånger kan hjälpa att gömma utsidan. 🙂

Emma

Fridaaaa
2016-09-27 18:12
#19

#18 Sätter jag på utsidan kommer han ju fortfarande åt gallret?
De har lampa men viktigt med mycket dagsljus också.

Vet bara inte vad jag ska smeta in med. HAde varit bättre at lösa det på annat sätt och varför han gör det. Dock varit lugn idag hmm Så är slumpmässiga dagar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
2016-09-27 19:31
#20

#19 Ja men behöver inte betyda att han fortsätter dra i gallret. Ser han inte ut kanske viljan att komma dit försvinner. De är inte allt för smarta ibland. Kan vara värt att testa iaf 🙂 Funkar det kanske du kan ta bort det efter några veckor och under den tiden får de ju naturligt ljus när dom är utanför rummet iaf. Ibland behöver man bara avbryta beteendet tills dom glömmer bort det för att det ska sluta. 

Ja det är svårt att veta varför dom gör det, ibland kan det ju vara att dom vill ha mer uppmärksamhet men med många djur som du har kan det vara svårt att ägna uppmärksamhet åt ett djur 24/7, så då får man ju försöka göra det bästa av situationen. Kanske försvinner beteendet när han bondat bättre med Zelda och ser att man får sällskap från annat än er människor.

Jag hade iaf testat om så bara något dygn att försökt ta bort objektet han terroriserar. Har han suttit i bur hos ägare innan så kan det ju vara ett beteende som sitter kvar fastän han egentligen inte saknar något. 

Bittermandelolja (fejk) som säljs i butiker funkar för vissa kaniner. Mio tyckte det var gott men är väldigt billigt och kanske värt att testa.

Emma

Annons:
Fridaaaa
2016-09-27 19:41
#21

#20 Mjo men vill kunna klappa dem när jag går förbi och så :) 
Och tycker det blir för mörkt&instängt att täcka halva ingången :) 

Jag har inte speciellt många? 2 hundar, 2 katter, 5 kaniner anser inte jag är mycket i alla fall :)  Och han får inte mindre uppmärksamhet nu än innan heller :) 

Ja han satt i bur hos förra ägaren och en kort tid hos mig.  Men han röck inte i gallret här. Extremt sällan. Utan kommit nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eelliieeee
2016-09-27 19:56
#22

Om du är rädd att det kommer att bli för lite ljusinsläpp om du sätter en skiva för hela kompostgallret, kan du ju sätta vitmålad skiva som bara täcker 2/3 av gallret. Eller så kan du byta ut kompostgallret mot kanske en ram av plexiglas? När han förstår att han inte kan bita i plexiglaset kan du ta dit kompostgallret igen :) Det kan ju vara värt att prova några av de förslagen du har fått iaf. Om det nu beror på att det är en ovana så borde det försvinna efter att du vidtagit åtgärder. Svårt att bara gissa vad som funkar rent teoretiskt utan att prova det praktiskt ovkså:)

Fridaaaa
2016-09-27 19:59
#23

#22 Det blir för lite ljusinsläpp tycker jag, för det mesta kommer nedre delen för dem. 
Tja plexi är itne så billigt och blir ju rätt instängt

Vill dock lösa problemet inte skjuta undan problet om du förstår hur jag menar? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: