Annons:
Etikettallmänt
Läst 1122 ggr
Edhi
9/26/16, 5:59 PM

Skaffa kanin

Hej! Har gått och funderat på att skaffa kanin ett tag. Tänkte kika in här och ställa lite frågor angående vad man bör tänka på ifall man tänker köpa en, och ifall det ens går, i min situation. Jag bor hemma, då jag inte är myndig än. Har aldrig haft en kanin förut, däremot har jag haft en del andra gnagare såsom gerbiler, guldhamstrar och dvärghamstrar. Lever just nu med fyra katter. Det är väl där den första frågan dyker upp. Går det att ha kaniner och katter tillsammans- eller måste jag skärma av på något vis? Hur är det med utevistelse? Går det att ha kaninen nu på hösten/vintern? Vi har räv här vilket gör mig lite rädd för att ha kaninen ute- men det kanske går med en tillräckligt bra bur? Går det bra att ha kaninen fritt? Har en vän som låter sin kanin hoppa fritt och det funkar bra. Tycker det känns bättre att ha kaninen 'frigående' istället för i en bur hela tiden. Vad anser ni? Det var allt tror jag. Tacksam för svar! :) /Mvh, Elin

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Annons:
Peak303
9/26/16, 6:09 PM
#1

(kaniner är hardjur, inte gnagare) 

Visst kan man ha kaniner och katter tillsammans men man ska ju aldrig lämna dem ensamma med varandra. Jag personligen hade dock aldrig låtit andra djur träffa kaninerna på andra sätt än genom galler. Då kaniner är något som katter kan ta som bytesdjur. 

Mina kaniner bor ute året om och de klarar de galant med sina bon med halm. Jag har 2 olika sorters hagar just nu. De gjorda av kompostgaller men även andra köpta från zooplus som är rymningssäkra (om kaninerna inte gräver). 

Visst kan man ha frigående kanin. Är många som har det så. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Edhi
9/26/16, 6:26 PM
#2

#1 Tack! Nu har jag lärt mig en massa nytt :) Ska se till att skilja av mitt rum. Utebur låter ju som en bra idé, ska surfa runt lite på zooplus och se vad jag hittar. Tänker att det går att placera kaninen i hagen under dagen och ta in den när man kommer hem- förutsatt att den inte gräver? :) Vad anser du är en bra nybörjarras? Var inne på belgiskhare innan men de verkar inte vara så nybörjarvänliga. Gotlandkanin däremot verkar vara rätt okomplicerade. Kan det var något?

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


Peak303
9/26/16, 6:33 PM
#3

Just när det kommer till raser bör man undvika harar (belgiska och dvärghare) om man inte haft kanin innan. Dessa är nämligen snäppet envisare än andra kaniner. Och kan ibland vara svårare. 

Själv började jag med en dvärgvädur, helt underbar ras. Men sen finns det även holländare som också är supermysiga. Sen beror det på vad för storlek man vill ha på kaninen man skaffar. Finns lilla tysk vädur som är en trevlig ras, även fransk vädur. Dessa är ju stora kaniner. 🙂

Själv har jag en lejonhuvad kanin/dvärgvädurs korsning samt hoppkorsningar. 

Men om man ska ha en bur ute så är det smidigast och billigast att bygga själv. Då de som finns färdiga från ex trixie sällan är lagliga. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Edhi
9/26/16, 6:57 PM
#4

#3 Tack! Då förstår jag! Ska nog satsa på någon slags dvärgkanin i sånt fall. Tycker lejonhuvade kaninen är väldigt fräna :) Varför är burarna sällan lagliga? Är de byggda av farligt material, eller är de för små? Att bygga själv låter rätt kul annars, synd bara att jag har svårt att avsluta projekt. Det går väl att köpa begangnat också? Om inte får jag bara ta mig i kragen och traska ut i snickeriet :)

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa


tixEntry
9/26/16, 8:56 PM
#5

#4 Väldigt många av burar som säljs på nätet eller i djuraffär är olagliga för att de är för små. För en dvärgkanin (under 3 kg, men gränsen ändras till 2 kg år 2019, länk här) behöver buren vara minst 0,5 m stor och vara minst 50 cm i tak, med kortaste sidan minst 50 cm. För större kaniner krävs större burar. Många uteburar som säljs är för låga, typ 40-45 cm i tak, eller för korta.

Det brukar gå att hitta bra begagnade burar till rimliga priser. Du kan kolla här på iFokus, Blocket eller FB. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Mysisa
9/27/16, 8:42 AM
#6

Min tonårs  dotter har precis skaffat sin första kanin.
Hon har som sagt aldrig haft kanin innan men har en egen hund så hon är väl medveten om vilket ansvar det innebär med ett husdjur.
Hennes kanin är en dvärgvädur som enligt uppfödaren ska vara en perfekt nybörjar kanin.
Finns säkert fler bra nybörjar raser, men det viktigaste är att köpa din kanin ifrån en uppfödare och inte från djuraffären.
Att köpa från en uppfödare kan vara lite krångligare då det kanske inte är så lätt att hitta en uppfödare i närområdet men jag lovar att det i slut ändan är värt det.
Du får en friskare och mer social kanin än om du köper från djuraffär och dessutom tenderar uppfödare att uppskatta när köpare hör av sig med frågor och funderingar eller bara vill informera om framsteg.

Här hemma gör vi så att kaninen bor i dotterns rum och nu när hon är så pass ny så är det strikt förbjudet för katter och hundar att komma in i rummet.
När hon känner sig mer hemtam så kommer katterna få komma in men aldrig när kaninen är lös!
Hundarna som är lite mer lättdresserade kommer eventuellt i framtiden få vara i samma rum som kaninen när hon är lös beroende på hur det verkar fungera.

När dottern är hemma och inne på rummet så är hennes kanin allid lös. Hon hade gärna fått vara lös när dottern är i skolan också om det inte vorre för skaderisken. Alla kablar osv är så klart bortplockade och dörren är stängd så de större djuren inte kommer in.
Men lilla kaninen tycker om att hoppa upp i sängen och fallet på 60cm för en liten kanin på under 1kg är inte att föredra.

Det går alldeles utmärkt att ha kaniner ute året runt. Jag anser att det är att föredra om man har den möjligheten, men då måste man se till att det finns ett litet hus till kaninen upphöjt från marken och vattnet måste bytas oftasre under vintertid så det inte fryser till is, naturligtvis måste buren vara inbrotts och utbrotts säker och även stor nog.

Det viktigaste innan du köper en kanin är att vara ordentligt påläst om vad arten behöver.
Jag är en sån där som googlar och läser och pratar med folk medans min dotter har hittat väldigt mycket på youtube om hur man tar hand om en kanin.
Oavsett varifrån du får din information så är det viktigt att vara källkritisk

Lycka till

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Upp till toppen
Annons: