Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2031 ggr
Smajlis
9/26/16, 10:35 AM

Hampamatta/spån/"träspån"

Hej! Vi har en stor utebur, med halm i bodelen och spån i andra delen. Vilket strö föredrar ni? Och varför? Just nu kissas och bajsas det överallt! tips? på det? Eftersom buren är ute, så blir det ju lätt ganska fuktigt. Vill bara göra det bästa för kaninen. tips? och råd önskas!

Annons:
sossos
9/26/16, 5:55 PM
#1

Jag har spån i hela buren, och lite hö och halmblandat spån i bodelen. Tycker det funkar super eftersom det är hyfsat billigt, Lille Skutt gillar det , det går bra att krafsa/gräva i och det suger upp bra. Lille Skutt endast gör dessutom sina behov på bara två ställen så det är enkelt att städa, i toalådan och brevid rampen upp till bodelen. Jag lät Lille Skutt välja ett hörn att bajsa o kissa i och satte sedan en toalåda där. Om din nu bajsar och kissar överallt skulle jag sätta en höhäck över ett hörn då många kaniner gillar att äta och bajsa samtidigt. Sen skulle jag också lägga plupparna som är på andra ställen i det hörnet, sedan kan man ev. sätta en toalåda dör för enklare rengöring. Om detta inte funkar skulle jag använda ett annat strö, vet dock inte vilket, och lägga i en toalåda. Hoppas mitt svar var till någon hjälp!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tiger tok
9/26/16, 7:42 PM
#2

Spån i vanliga delen och lite spån under ett tjockt lager med halm i bodelen!!

tixEntry
9/26/16, 9:10 PM
#3

Min kanin har i hela buren (inte hagen) ett lager kutterspån med höblandad halm ovanpå, i bodelen lite spån underst och en massa hö som isolering nu när det blir kallare på nätterna.

Vad gäller toaträning, var kissar och bajsar din kanin mest? Skaffa en toalåda och sätt där. Ha gärna en höhäck ovanför, för kaniner gillar att bajsa när de äter. Ha strö med bra uppsugningsförmåga, tex kutterspån eller toalätt, i toalådan, och ett tunt lager halm ovanpå för att det inte ska sprättas iväg. Du kan också byta spånet i resten av buren mot halm, så förstår kaninen lättare att den ska gå på toa just i lådan.

Lycka till med toaträningen! Om du undrar något så är det bara att fråga. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

sossos
9/27/16, 6:41 AM
#4

Ja, precis som åvanstående säger så är det ju viktigt med mycket halm mm när nätterna blir kallare ;-kr

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Smajlis
9/27/16, 9:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack snälla för era svar! Borde jag ha halm i utedagen också eller bara spån där? Just nu har jag ju spån och halm i bodelen endast.

Smajlis
9/27/16, 9:57 AM
#6

Just nu borden den vita hos oss tillfälligt tills nästa vecka!

Annons:
Upp till toppen
Annons: